کوره های آجرپزی به ویرانه تبدیل شده اند

کوره های آجرپزی در بیرجند که روزگاری رونق داشتند، حالا به پاتوق معتادان و محل تجمع سگ های ولگرد تبدیل شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، میراث فرهنگی جزو تاریخ هر کشور و منطقه‌ای به حساب می‌آیند.

حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی می‌تواند نقش به سزایی در آشنایی مردم با تاریخ گذشته و رسوم زمان قدیم داشته باشد.

کوره‌های آجرپزی قدیمی یکی از میراث کهن در شهر بیرجند هستند که چند سالی است از رونق افتاده اند و به پاتوقی برای معتادان و محلی برای تجمع سگ‌ها تبدیل شده اند.

از رونق در گذشته تا تبدیل شدن به پاتوق معتادان

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: در زمان رونق کوره ها، دیوار تمام خانه‌های شهر با آجر‌های پخته شده در این کوره‌ها ساخته می‌شد.

او گفت: آجر‌های این کوره‌ها کیفیت بالایی داشتند و حتی مهندسین نیز به این نکته اشاره می‌کنند که مقاومت و کیفیت آجر‌های قدیمی بیشتر از آجر‌های ساخته شده در حال حاضر است.


بیشتر بخوانید


این شهروند بیرجندی گفت: گویا این کوره‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند، اما چند سالی است که این مکان‌ها از رونق افتاده اند و دیگر فعالیتی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

او گفت: قبلا حدود ۱۵۰ نفر در کوره‌های آجرپزی مشغول به کار بودند، اما حالا فقط معتادان هستند که در زیر بنا پاتوق دارند و به استعمال مواد مخدر مشغول اند.

این شهروند بیرجندی گفت: باید از این میراث کهن که در ساختمان سازی در بیرجند نقش موثری داشته است، حفاظت شود تا تخریب نشود.

در صورت موافقت، کوره ها مکان گردشگری می شوند

رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با همکاری مالک کوره‌ها بتوانیم نسبت به مرمت و بازسازی کوره‌ها اقدام و در صورت موافقت، این کوره‌ها را به مکانی گردشگری تبدیل کنیم.

حسین آبادی کارشناس میراث فرهنگی گفت: کوره‌های آجرپزی بیرجند جزو کوره‌های هافمن هستند که ابداع فردی آلمانی بوده و از نوع به هم پیوسته اند.

او گفت: فرایند پخت آجر در این کوره‌ها به صورت آجر ثابت و آتش متحرک انجام می‌شود.

حسین آبادی گفت: این کوره‌ها با شماره ۱۶۴۵۲ در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار