نخستین مرکز طب تسکینی «هاسپیس» کشور به همت بنیاد خیریه دکتر سیدرضا خطیب در مشهد افتتاح شد.

مدیر عامل بنیاد خیریه دکتر خطیب گفت: «هاسپیس» عنوان واژه‌ای است که به معنای مهمانداری، پذیرایی و نگهداری از یک مهمان بکار می‌رود و در اصطلاح پزشکی به مرکزی گفته می‌شود که از بیماران لاعلاج نگهداری کرده و به آنان خدمات مختلف پزشکی، عقیدتی و روانشناسی ارائه می‌کند تا روز‌های پایانی عمر خود را در فضایی با آرامش سپری کنند.

سید احمد خطیب گفت: موافقت‌ها برای ایجاد مرکز هاسپیس را در سال ۱۳۹۰ گرفتیم. وجود این مرکز تا کنون سابقه‌ای در ایران ندارد و به همین دلیل چند سال طول کشید تا آیین‌نامه آن تدوین شده و به امضای وزیر برسد. دلیل دیر افتتاح شدن این مرکز باوجود آماده بودن آن از سال ۹۶ همین موضوع است که باعث وقفه در بهره‌برداری شد.

او گفت: در اسفند سال گذشته پروانه بهره‌برداری گرفتیم و از اردیبهشت‌ماه به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کردیم. آخرین امکانات استاندارد را در این مرکز داریم. همچنین درمانگاه شبانه‌روزی هم در این مرکز وجود دارد دارد که ورود برای عموم مردم در درمانگاه آزاد است. در بخش هاسپیس بیماران لاعلاج حضور دارند.

مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب گفت: زمین اینجا را از مسکن و شهرسازی در مزایده خریدیم. زمین حدود ۴۰۰۰ مترمربع است و ۵۵۰۰ مترمربع زیر بنا دارد. طراح ساختمان برای ساخت مرکز به چند کشور خارجی سفر کرد تا نمونه‌برداری کرده و سپس نمونه خود را بومی کند.

او گفت: نرخ‌ها در مجموع به چند صورت خصوصی، دولتی و خیریه است، اما هزینه‌ای که در اینجا از بیماران گرفته می‌شود براساس نرخ خیریه است. اگر کسی بسیار نیازمند باشد با تایید واحد مددکاری خدمات برای آن‌ها رایگان است.
برای ساخت و راه اندازی این مرکز ۴ میلیون دلار اعتبار هزینه شده است

در این مجموعه ۴۳ اتاق شامل اتاق پزشک متخصص، عمومی، دندانپزشکی اتاق بستری بیماران سرطانی، فیزیولوژی و امکانات درمانی دیگر وجود دارد

بیش از ۵۰ پزشک متخصص عمومی دندانپزشک پرستار و کادر درمان و اداری در این مرکز فعالیت می‌کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار