از بامداد طوفان شن و گردو غبار در بسیازی از شهر‌های عراق شروع و موجب تعطیلی ادارات و کسب‌وکار در این کشور شده است.

به گزارش تلویزیون‌ای پی تی ان، ​ خیابان‌های بغداد روز دوشنبه به علت وقوع طوفان شن خالی از جمعیت بود. طوفان شن همچنین موجب پوشیده شدن خیابان‌ها و ساختمان‌ها با گرد و خاک شد و آسمان به رنگ نارنجی در آمد. رانندگان مجبور شدند برای افزایش دید خود چراغ‌های خودروهایشان را روشن کنند.

مقامات عراق مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردند. همچنین فرودگاه‌های بغداد و استان‌های جنوبی بسته شدند. طوفان شن در این شهر‌ها افراد زیادی را دچار مشکلات تنفسی و روانه بیمارستان کرد. پیش بینی می‌شود این طوفان شن، که چند کشور دیگر در منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است، تا دو روز آینده ادامه پیدا کند.

عراق همواره شاهد وقوع طوفان‌های شن بوده است، اما این طوفان‌ها در سال‌های اخیر به طور هشدار دهنده‌ای افزایش یافته اند و کارشناسان می‌گویند کاهش شدید بارندگی، بیابان زایی و تغییرات آب و هوا موجب تشدید آن شده است. بانک جهانی هشدار داده است که عراق ممکن است تا سال ۲۰۵۰ بیست درصد منابع آبی خود را از دست بدهد.

در همین زمینه شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد در پی طوفان و گرد و خاک در عراق بیش از دو هزار نفر دچار تنگی نفس شدند.

 این درحالی است که با سدسازی‌های غیراوصولی ترکیه بر روی سرچشمه‌های دجله و فراتف عراق بیش از پیش در معرض طوفان‌های شنی قرار می‌گیرد. وزش باد باعث می‌شود طوفان شن از عراق به سوی برخی دیگر از کشورهای منطقه مانند ایران، سوریه و کویت حرکت کند. در همین راستا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در نشست علنی مجلس و در پاسخ به سوال نمایندگان درباره وضعیت آب‌های مرزی ایران اعلام کرد در ۸ ماه گذشته حداقل ۳ بار در دو دیدار حضوری در تهران و نیویورک و با تماس تلفنی از وزیر امور خارجه ترکیه خواستار توجه جدی ترکیه به حقابه آب ارس شده است.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که اظهارات ایران مبنی بر اینکه پروژه سدسازی در ترکیه باعث ایجاد مشکلات محیط زیستی و طوفان‌های شن و گرد و غبار در ایران شده است، پایه علمی ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار