میراث فرهنگی خراسان رضوی در اقدامی غیرحرفه‌ای طبقه دوم خانه تاریخی ملک را واحد اداری خواهد کرد.

پتک تغییر کاربری بر سر خانه تاریخی و خاطره انگیز ملک فرود آمده و نگرانی‌های هنرمندان و علاقه‌مندان به آثار تاریخی و هویتی شهر را جدی کرده است؛ قرار است طبقه دوم این خانه تاریخی به واحدی اداری تبدیل شود تا معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان در آن مستقر شود!

توجیه این اقدام غیرحرفه‌ای هم بسیار قابل تامل است؛ می‌گویند مشکلات مالی و نبود فضای کافی برای استقرار باعث شده که با دریل، داکت و سیم و سیم کشی به جان این خانه تاریخی بیفتند تا طبقه دوم آن را برای استقرار واحد اداری خود آماده کنند.

بنای تاریخی «خانه ملک» به عنوان سرآمد خانه‌های تاریخی شهر مشهد و ثبت شده در آثار ملی این روز‌ها با تغییر کاربری بخشی از آن به کاربری اداری نگرانی‌هایی را برای مردم به ویژه هنرمندان مشهدی ایجاد کرده است. آن طور که از شواهد پیداست، در طبقه دوم خانه ملک معاونت صنایع دستی مستقر خواهد شد.


بیشتر بخوانید

خانه ملک؛ کارگاهی پویا برای آفرینش و نشر هنر


موضوعی که رضا ابراهیم نیا، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: قرار است در یک طبقه از خانه تاریخی ملک معاونت صنایع دستی مستقر شود.

جای دیگری برای استقرار نداریم!

او گفت: اگر معاونت صنایع دستی قرار است در خانه تاریخی ملک مستقر شود، با هدف کمک به هنرمندان صنایع دستی است و قرار نیست کار غیر مرتبطی در این خانه انجام شود. در ساختمان میراث فرهنگی فضای اداری وجود ندارد، سه دفتر با هم ادغام شدند و جای دیگری هم برای استقرار نداریم.

ابراهیم نیا گفت: مطلع هستید که دولت با مشکلات مالی مواجه است. اگر مسائل مالی حل شود قطعا سازمان میراث فرهنگی جای دیگری را برای مستقر شدن در نظر می‌گیرد. ضمن این که معاونت میراث فرهنگی هم در مکان دیگری مستقر خواهد شد و تنها معاونت ما نیست.

او گفت: تعدادی از هنرمندان در خانه ملک مستقر شده اند و تعدادی هم سال هاست که در آن جا مستقر هستند. به هر حال ما هم باید برای دیگر هنرمندان این فرصت را فراهم کنیم، چرا که برخی از هنرمندان چیره دست در مشهد هستند که نتوانسته اند از این فضا استفاده کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: اولویت ما این است که از صنایع و رشته‌های بومی مشهد و صنایعی که در حال منسوخ شدن هستند هم غربالگری و هم حمایت کنیم تا در طبقه پایین خانه ملک مستقر شوند. تعدادی از رشته‌هایی که قرار است در خانه ملک مستقر شود، توسط کمیته کارشناسی صنایع دستی غربالگری شده است.

تغییر کاربری خانه ملک به بهانه نبود مکان برای استقرار!

ابراهیم نیا همچنین در پاسخ به این سوال که با مستقر شدن واحد اداری در خانه ملک برای نشست‌های فرهنگی هنرمندان مشکلی ایجاد نمی‌شود؟ گفت: نشست‌ها همچنان می‌تواند برگزار شود و خللی ایجاد نمی‌شود.

فراخوان برای استقرار هنرمندان در مصلای تاریخی

او گفت: برای مصلی نیز فراخوان دادیم، عده‌ای هم ناراحت بودند، چرا که ۱۵ سال است برخی آن جا مستقر و ناراحت هستند که چرا می‌خواهیم آن‌ها را جابه جا کنیم. به هر حال هنرمندان زیادی در این شهر زندگی می‌کنند و باید از آن‌ها هم حمایت کنیم، چرا که اگر این کار انجام نشود دور از عدالت و وجدان است که عده‌ای ۱۵ سال در آن جا مستقر باشند و در این میان فرصت استفاده برای دیگر هنرمندان فراهم نباشد.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: خانه‌های صنایع دستی برای هنرمندان باید همانند پارک‌های علم و فناوری فرصتی را فراهم کنند تا بتوانند با حمایت از آن‌ها شرایط رشد را فراهم کنند، معرفی شوند، خدمات کارشناسی و مشاوره به آن‌ها داده شود و در نهایت مستقل و در جای دیگری مستقر شوند.

جلوی تغییر کاربری را بگیرید

وقتی اداره کل میراث فرهنگی که خود متولی حفاظت و حراست از اماکن تاریخی و هویتی شهر است، قدم جلو گذشته و پرچمدار تغییر کاربری یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شهر شده است، چه انتظاری باید از دیگران داشت؟ این اقدام علاوه بر خسارات فرهنگی که به عناصر تاریخی شهر وارد می‌کند، نوعی بی اعتنایی به وظایف این اداره کل نیز هست. این انتظار از متولیان وجود دارد که زودتر جلوی این خسارت را بگیرند و از تغییر کاربری خانه تاریخی ملک خودداری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.