در چهارمین روز از هفته میراث فرهنگی نشست دهیاران و شورا‌های محدوده آثار تاریخی شهرستان نیکشهر برگزار شد.

 فرماندار نیکشهر   گفت: حاکمیت قانون و عمل به آن در راستای حفظ و حراست از مواریث فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید از وارد شدن خسارات غیر قابل جبران به آثار تاریخی جلوگیری شود.

مجیب حسنی گفت: خسارات وارده بر بدنه آثار و محوطه‌های تاریخی موجب نابودی یک سند منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی خواهد شد که بیانگر هویت تاریخی و سند اثبات تمدن کهن یک جامعه بوده و به هیچ طریق و تلاشی قابل جبران نخواهد بود.

او گفت : حفاظت از میراث گرانبهای تاریخی و فرهنگی باید به یک وظیفه عمومی و حساس برای شهروندان تبدیل شود و اهمیت آن از طریق نهاد‌های آموزشی و بستر شبکه‌های اجتماعی به نسل‌های بعدی منتقل شود.

خیرالنساء امیری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر نیز در این نشست گفت: شورا‌ها و دهیاران بازوان توانمند میراث فرهنگی در روستا‌ها هستند که با همیاری و هم فکری توانسته اند از آثار مهم تاریخی پاسداری کنند.

او گفت: امروز یکی از اقدامات مهم میراث فرهنگی، جلوگیری از خسارات جبران‌ناپذیری است که بر بدنه نحیف آثار توسط افراد ناآگاه و قاچاقچیان اشیای عتیقه وارد می‌شود و شناسایی این افراد توسط انجمن‌های میراث فرهنگی در روستا‌ها می‌تواند گام مهمی در راستای حفاظت و صیانت از این موارد ارزشمند باشد.

امیری  گفت: همه انجمن‌های میراث فرهنگی شهرستان نیکشهر در روستا‌ها و مراکز دارای آثار شاخص تا پایان سال احیا می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیکشهر  گفت: در این نشست احیای همه انجمن‌های میراث فرهنگی شهرستان نیکشهر در روستا‌ها و مراکز بخش‌های دارای آثار شاخص و حساس و طرح صیانت از آثار تاریخی شهرستان تا پایان سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار