رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان از اجرای کشت قراردادی برنج در بیش از ۱۶ هزار هکتار از شالیزار‌های استان خبر داد.

صالح محمدی گفت: با توجه به ابلاغ وزرات جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای طرح قراردادی برنج در ۱۵ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان، این طرح امسال در ۱۶ هزار و ۱۸۹ هکتار از شالیزار‌های استان یعنی بیش از ۱۰۰ درصد سطح ابلاغی اجرا شده است.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان، ۳۰۰ هزار شالیکار در اجرای این طرح در استان مشارکت داشتند و همچنین بیش از ۵۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده برنج برای کشت قراردادی این محصول اساسی در گیلان توزیع شده است.

در این طرح مواد اولیه کشت و کار برنج از قبیل بذر، کود، سموم شیمیایی، حمایت‌های بیمه‌ای و حتی توصیه‌های فنی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و پس از برداشت، برنج تولیدشده یا شلتوک آن به قیمت روز خریداری و هزینه‌های صرف شده در این مدت از بهای محصول فروخته شده کسر می‌شود.

در اجرای این طرح، کارگروهی متشکل از نماینده کشاورز، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط قیمت روز را محاسبه کرده و از کشاورز خریداری می‌کنند و با کوتاه شدن دست واسطه‌ها، نگرانی شالیکاران هم کاهش می‌یابد.

شالیکاران متقاضی شرکت در این طرح می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی و اتحادیه تعاون روستایی محل سکونت خود و از مزایای این طرح و استفاده از مزایا و امکانات کشت قراردادی بهره‌مند شوند.

گیلان با تحقق ۱۰۷ و ۹ دهم درصدی کشت قراردادی، جایگاه دوم را در بین استان‌های شمالی به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.