نماینده مجلس گفت: سخت گیری در حوزه استاندارد سازی، علت عدم استقبال صنایع از دانش بنیان‌ها است.

عبد العلی رحیمی مظفری  درباره علت ارتباط ضعیف صنایع و شرکت‌های دانش بنیان گفت: روند اخذ استانداردها یک فرآیند و بروکراسی اداری بسیار پیچیده است که باعث می‌شود این شرکت‌های نوپای دانش بنیان موفق به کسب این استاندارد‌ها نشوند. از سوی دیگر دستگاه‌های نظارتی اگر کوچکترین مشکلی از سوی نهاد‌های دولتی به وجود بیاید که ناشی از خرید محصولات این شرکت‌ها باشد، تمام سیستم را زیر سوال می‌برند که چرا فلان محصول را استفاده کردید که هنوز در مندور لیست نبوده یا استاندارد‌های لازم را کسب نکرده است.

این نماینده مجلس معتقد است، این بزرگ‌ترین مشکلی است که در کشور ما وجود دارد و علت وقوع این مشکل در کشور هم این سختگیری‌ها در حوزه استاندارد سازی هستند.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: مانع دیگری نیز وجود دارد که یک شرکت مردم تحت لیسانس یک شرکت دیگری از سرمایه گذاری یک شرکت دیگری ساخته می‌شود و آن شرکت یک سری ضمانت‌نامه‌ها و تعهداتی برای گارانتی دستگاه هایش دارد. به این وسیله شرایطی را ایجاد می‌کند که هر قطعه‌ای را که بخواهند استفاده کنند ناگزیر بشوند از همان تامین‌کننده روز اول این تجهیزات را تهیه کنند و این مشکل نیز وجود دارد. در واقع یک کارخانه بدش نمی‌آید که از یک محصول با کیفیت و ارزان قیمت استفاده کند و محصول دانش بنیان داخلی استفاده کند، ولی این شرایط هم به مانع تبدیل شده است.

رحیمی مظفری افزود: این‌ها طبیعتاً دلشان می‌خواهد که این محصولات را استفاده کنند و اگر این استفاده انجام شود، قطعاً اثر مستقیم بر خودکفایی، اشتغال پایدار، ارزآوری، توسعه صنعتی و اقتصادی و تولید مناسب مولد و ارزان دارد.

وی درباره چگونگی حل مشکل سرمایه در گردش این شرکت‌ها نیز گفت: اگر شرکت دانش بنیانی بخواهد برای اولین بار محصولی را تولید کند، ساز و کار‌های تعیین شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سرمایه در گردش این شرکت‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؛ ولی اگر این اعتماد به وجود بیاید قطعاً این شرکت‌ها شاهد رشد و رونق خواهند بود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: ما باید مسیر سرمایه گذاری شرکت‌ها را در شرکت‌های دانش بنیان فراهم کنیم و این مسئله تکلیف باشد که سیستم از محصولات آن‌ها استفاده کند تا سرمایه در گردش آن‌ها فراهم شود، اما از محصول اولیه که گذشت در مرحله بعد بحث سفارش گیری درست انجام شود می‌تواند به این مسئله کمک کند.

وی در ادامه افزود: مسئله بعدی بحث خدمات پس از فروش محصولات این شرکت‌های دانش بنیان است که در داخل به این دلیل از محصولات آن‌ها استقبال نمی‌شود، اما این خدمات پس از فروش توسط شرکت دانش بنیان به هر صورت باید انجام شود. وقتی شرکت دانش بنیان مدعی می‌شود که می‌تواند تولیدی را در حجم مشخص داشته باشد ما نمی‌خواهیم که این محصول را با قیمت خیلی پایینی به ما ارائه دهد، ولی باید شرایطی را فراهم کند که ضمانت قطعه تولیدی اش را انجام دهد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: البته نکته‌ای که در این جا وجود دارد با توجه به شرایط تحریمی که داریم خیلی از قطعات هست که هم اکنون خیلی از شرکت‌ها تقاضا می‌دهند به خارج از کشور برای خرید این محصولات و طرف خارجی نه تنها محصول را ضمانت نمی‌کند بلکه قطعه را گرانتر و در کشور ثالث به خریدار تحویل می‌دهند و این محصول را به خریدار داخلی در کشور خودمان نیز تحویل نمی‌دهد و هیچ ضمانتی هم نمی‌کند و هزینه را نیز چندین ماه قبل از خریدار می‌گیرد. حتی در مواردی محصول را نیز طرح تحویل نمی‌دهد.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این که با این شرایط شرکت داخلی را انقدر اذیت کنیم اصلا درست نیست. در شرایط فعلی برخی از کالا‌های تحریمی ایران را اگر شرکت دانش بنیان داخلی بخواهد بسازد ضمانتنامه از آن‌ها می‌خواهند و استاندارد‌ها را نیز از آن‌ها می‌خواهند، ولی محصول خارجی که به صورت خیلی ابتدایی مونتاژ شده است را حاضرند بدون ضمانتی خریداری کرده و تحویل بگیرند.

به گفته این مقام مسئول، نیاز است که ما خودمان سیستم داخلی  را اصلاح کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردمد باید نون و ماست بخورن بدن به دانش بنیانا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
دانش بنیان = راز پیروزی
آخرین اخبار