چند روز قبل عکسی توسط مریخ‌نورد کنجکاو ناسا منتشر شد که در آن یک ساختار شبیه به یک "درب ورودی" قابل مشاهده بود.

"نیل هاجسون"(Neil Hodgson)، زمین‌شناس بریتانیایی که ساختارهای زمین‌شناسی مریخ را مطالعه کرده است، به "لایو ساینس" گفت: این یک تصویر بسیار غیرمعمول است. اما به طور خلاصه از نظر من مانند یک فرسایش طبیعی به نظر می‌رسد.

مریخ‌نورد "کنجکاوی" این عکس را با دوربین "مست کم" خود در روز هفتم مه ثبت کرد و اواخر هفته توسط ناسا منتشر شد. چندین تصویر رنگی و یک تصویر پانوراما از تصویر سیاه و سفید اصلی ایجاد شده است.


بیشتربخوانید


"نیکلاس منگولد"(Nicholas Mangold) زمین‌شناس سیاره‌ای از دانشگاه "نانت"(Nantes) فرانسه در ایمیلی به "لایوساینس" گفت که چندین سرنخ نشان می‌دهد که این تصویر یک ورودی واقعی نیست. برای شروع باید گفت که ارتفاع آن کمتر از ۳ فوت(۱ متر) است. او به شوخی گفت یا شاید نشان دهده آن باشد که مریخی‌ها کوچک بوده‌اند.

دیگر نظرات طنز آمیز در فضایی مجازی شامل مواردی چون مقبره فضایی عیسی مسیح بوده است.

اما حقیقت آن است که این ساختار هیچ ارتباطی با موارد ذکر شده، ندارد. به گفته کارشناسان، آنچه شبیه به یک "ورودی" به نظر می‌رسد، در واقع یک شکاف کم‌عمق در سنگ‌هاست که تقریبا به طور قطع می‌توان گفت توسط نیروهای طبیعی ایجاد شده است.

مریخ

اگر این ساختار یک درب ورودی نیست، پس چیست؟

"هاجسون" که معاون شرکت بریتانیایی زمین‌شناسی "سرچر"(Searcher) است، باور دارد که این "ورودی" در اثر فرسایش مریخ به وجود آمده است.

لایه‌های صخره‌ای موسوم به "چینه"(strata) روی این سنگ دیده می‌شود که در سمت چپ فرو رفته و در سمت راست بالا می‌رود. او در ایمیلی به "لایوساینس" گفت: این‌ها بسترهای ساخته شده از سیلت(silt bed) هستند و بسترهای شنی سخت‌تر در کنار آنها خودنمایی می‌کنند. آنها احتمالاً چهار میلیارد سال پیش در شرایط رسوبی، در یک رودخانه یا یک تپه شنی‌ بادی ته‌نشین شده‌اند.

به گفته‌ی او، ‌بادهای مریخی "چینه"‌ها را از زمانی که به سطح آمده‌اند مورد فرسایش قرار داده‌اند و تصاویر ثبت شده آثاری از فرسایش را در داخل "ورودی" نشان می‌دهد.

وی افزود: چندین شکستگی عمودی طبیعی نیز در تصویر دیده می‌شود، از جمله شکستگی‌های ناشی از برخورد بادهای مریخ به سنگ‌ها و به نظر می‌رسد این غار کوچک یا "ورودی" در جایی که شکستگی‌های عمودی با چینه‌ها تلاقی می‌کنند، شکل گرفته است.

او گفت که به نظر می‌رسد سنگ بزرگی نیز از بالا به پایین افتاده تا این غار "ورودی" شکل را ایجاد کند. گرانش در مریخ زیاد قوی نیست، اما برای انجام این کار به اندازه کافی قوی است.

آنچه این ساختار را ایجاد کرده صخره‌ای است که روی سطح مریخ درست در سمت راست "ورودی" قرار گرفته و به نظر می‌رسد لبه عمودی صافی دارد. صاف بودن آن احتمالاً به این دلیل است که به تازگی سقوط کرده و مدت زیادی در معرض بادهای مریخی قرار نگرفته است. همه‌ی این موارد طبیعی هستند و به رُخنمون‌ها شباهت دارند که می‌توانید آنها را در بسیاری از مکان‌های خشک زمین ببینید. رُخنمون‌ها بخشی از سنگ بستر هستند که بر سطح زمین آشکار می‌شوند.

بیگانه در مریخ

"منگولد" که داده‌های زمین‌شناسی مریخ‌نوردهای "کنجکاوی" و "استقامت" را مطالعه می‌کند، نیز باور دارد که "ورودی" مریخ به طور طبیعی توسط ساختارهای سنگی ایجاد شده است.

او می‌گوید: این‌ها شکستگی‌هایی در دو جهت هستند که یک "دهانه باز" با ظاهر "ورودی مانند" ایجاد کرده‌اند و هیچ چیز مصنوعی در آن وجود ندارد.

حدس و گمان‌ها در فضای مجازی این احتمال را مطرح می‌کنند که این غار کوچک ممکن است ناشی از یک مریخ‌لرزه باشد. برای مثال، دو مورد از بزرگترین مریخ لرزه‌هایی که تاکنون ثبت شده‌اند، اواخر سال ۲۰۲۱ رخ داده‌اند.

اما "منگولد" با این ایده موافق نیست. وی می‌گوید: کل کوه به طور جدی شکسته شده است، و نیازی به مریخ‌لرزه‌های‌ بزرگ نیست. در عوض، ممکن است شکستگی‌ها قبل از نمایان شدن سنگ، توسط فشار هیدرولیکی آب در شکاف‌های آن‌ها ایجاد شده باشند. یا ممکن است در نتیجه تنش حرارتی ناشی از تغییرات فصلی این سیاره شکل گرفته باشد.

"آنجلو پیو رُسی"(Angelo Pio Rossi) زمین‌شناس دانشگاه "جاکوبز" در برمن آلمان می‌گوید: در واقع این یک رُخنمون شکسته‌ی بسیار زیبا است. "رُسی" از عکس‌های متوالی مریخ‌نورد کنجکاوی، تصویر پانورامایی از رُخنمون ایجاد کرده است و فکر می‌کند که این ساختار غار مانند از شکستگی‌های قابل مشاهده در سنگ ایجاد شده است.

او گفت که بخشی از کارش یافتن ساختارهایی مشابه آنچه در مریخ دیده می‌شود، روی زمین است و ساختارهای مشابه متعددی در سیاره خودمان وجود دارد و مریخ‌لرزه‌ها احتمالاً ارتباط چندانی با آن نداشته است. "رُسی" در ایمیلی به "لایو ساینس" نوشت: هر بلوکی که توسط شکستگی جدا شده باشد، در نهایت ممکن است به پایین سقوط کند، حتی اگر شیب آن ملایم باشد. وی افزود: شکستگی‌ها مستقیماً توسط مریخ‌لرزه‌ها ایجاد نمی‌شوند، بلکه صرفاً با تغییر شکل سنگ در طول زمان ایجاد می‌شوند.

"هاجسون" با اشاره به اینکه این تصویر نشان‌دهنده مفید بودن تصاویر ثبت شده توسط مریخ‌نوردها است گفت: این تصویر واقعاً خوب است و نشان می‌دهد که ما با تصاویری که از کنجکاوی و استقامت به دست می‌آوریم می‌توانیم بررسی‌های زمین‌شناسی خوبی انجام دهیم.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصیب
۱۰:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام اگه توجه کنید رنگ خاک ورودی غار سفید تر و رنگ پریده هستش نسبت به اطراف غار این به دلیل اینکه محل رفت و آمد هستش و خاکش نرم تر و حالت خاک بادی داره ولی اطرافش سنگ و شن وخاک تیره هستش پس فضایی یا هرچی که باشه در گذشته یا الان در این غار رفت و آمد داشته یا دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
عع اینکه دوست منع گفت که به همه سلام برسون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
چیزی به نام موجود فضایی وجود نداره الکی مردم رو سر کار نزارید لااقل در نزدیکی ما هیچ چیزی وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
آدم فضایی ها وجود دارن چون ما فقط یک سیاره نداریم هزاران سیاره وجود دارد تا ده سال دیگه فضایی ها برای ارتباط با زمینی ها به زمین میان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۳۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
اولاً هزاران نه میلیاردها میلیارد سیاره در آسمان وجود داره.
دوماً پیشگو بودی ما خبر نداشتیم.
سوماً خداوند یک قدرت فرا زمینی هستش بهش ایمان بیارید تا رستگار شدید. لطفاً مغز و وقتتونو برای مواردی که به اثبات نرسیده تلف نکنید هر موقع با علم ناقص بشر این موارد به اثبات رسید اعلام نظر بفرماید خواهشاً.
Iran (Islamic Republic of)
عبد دشتی
۱۵:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینا همونان که ما براشون همونایم
Iran (Islamic Republic of)
اسد
۱۳:۱۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام متخصص ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من دیدم چند سال پیش به این چیزها ایمان داشته باشید مردم چند سال دیگه خودتون میفهمید چون من حرفی در مورد این چیزها باز گو کنم برام گران تموم میشه فقط به این چیزها ایمان داشته باشید وجود دارن واقعیت دارن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۳۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
منم منم پهلوان
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنظر من هبچ موجود فضایی وجود ندارد اگر بود الان همچنانکه ما به کرات دیگر رسیدیم اونا هم میومدن مگر فرض براین بزاریم اونا فاقد شعورن...که بازهم. موجود بدون شعور بدرد چی میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ارژنگ
۱۶:۲۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
کتاب بخوان و زود و بدون مطالعه ابراز نظر نکن
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۵۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
به نظر من سرپوش گذاشتن روی مسائلی هست که دوست دارند ذهن مخاطبین رو‌ باهاش درگیر کنن. همیشه سیاست ناسا بوده و هست. این عکس ها یک میلیونیوم عکسهایی که مریخ نورد برای ناسا میفرسته نیست. ما روی زمین به وفور علائم و آثار موجودات بیگانه رو داشتیم و داریم. پس حتما روی بقیه سیارات هم هستن. مخصوصا مریخ که ساختاری شبیه به زمین داشته.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۳۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
این علائم کجان جواد جان. اگر ادعای میکنی باید اون هم اثبات کنی با مدرک نه روی هوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
موجودات فضایی وجود دارن.همه جا هستند.حتی بطور مداوم به زمین رفت و آمد هم میکنن.ولی کشورهای قدرتمند مثل امریکا و روسیه و سازمانهای فضایی آنها اطلاعاتی به مردم نمیدن.همه اینا وجود دارن.این عکس هم که میبینید غیر ممکنه که توسط نیروهای طبیعی و فرسایشی ایجاد بشه.دیگه اطلاعات بهمون نمیدن.خودمون که عقل داریم و میبینیم.یک سردر ورودیه مثل راه ورود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
به ادعاهای ناسا اصلا اعتمادی ندارم ، اینها بر سر ماجراهای خیالی سفر به ماه که مدعی انجام آن بودند در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی هم دروغ های بزرگی به جهان گفتند که تکنولوژی امروز دنیا بتازگی قادر به انجام آن است.
Iran (Islamic Republic of)
کسری سیف
۲۱:۴۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنظرم عکس دوم الکیه و یه کلک هالیوودیه
یا شایدم اون در داخل کره زمین توی یه کوه حفر شده
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۱۷:۵۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
به نظر من ناسا داره مارو واسه یه چیزی آماده می‌کنه
یا هم که میخواد یه مثله بزرگ تری رو مطرح کنه میگه اول بزار آشنا کنم بعد میگم یا هم که فقط واسه سرگرمی هست
ولی موجودات فضایی واقعی هستن و در همین کهکشان هم هستن فقط هم انسان ها و هم موجودات فضایی موندن چطوری با هم ارتباط برقرار کنند
من چند پیش هم پیام های از فضا دریافت کردیم اگر بیشتر مطالعه و تحقیق کنید متوجه میشید
یا همین مثلث برمودا در اطرافش چندین شئ فرا زمین کشف شده و در هند هم یک حالا سفینه بود یا چیز دیگه از آسمون به شکل دایره مانندی به زمین برخورد می‌کنه
ما خیلی میتونم در این باره نظر و فرضیه بگیم
خوش باشید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنظرم اجنه رو با آدم فضای اشتباه گرفتین دوست عزیز
Lithuania
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
توی عصر دوربین های قوی، همه تصاویر فضایی ها بی کیفیت هست.
تفکر در این مورد به این نتیجه می انجامه که سر همه رو با این چیزا گرم کردن.
Iran (Islamic Republic of)
hasan
۱۵:۲۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
۲۰۰ متر می‌رفت جلوتر یک عکس واضح تر می‌گرفت ، دیگه این همه گمانه زنی نمی کردید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
روی زمین با وجود این همه موجودات از جمله انسان، همه چیز غیر طبیعی و کار موجودات فضاییه؛ توی فضا ولی همه چیز کار طبیعته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همش چرتو پرت میگن ول کن نیستن،موجودات فضای وجود داره اما نه در این کهکشان ما بلکه دورتر از بعد از زمانهای ما که حتی ده برابر سرعت نور هم حرکت کنند تا پایان مرگ زمین یعنی ۵ میلیارد سال دیگه هم نمی‌رسند.موجودات فضای قطعا وجود دارند و در کتاب قرآن کریم آمده و این که ما چرا نمی‌بینیم این هم جوزی از انسانهاست که ایمان دارند یا نه.موجودات فضای اجازه نزدیک شدن به زمین را ندارند این خواست خداست مثل خیلی چیزهای دیگه که ما اجازه روبه رو شدن با آنها را نداریم موفق باشی
Lithuania
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه وجود داره چرا توی این کهکشان نیست؟ تو رفتی گشتی، اینجا نبودن ولی کهکشان بغلی بودن؟
Iran (Islamic Republic of)
ارژنگخ
۱۶:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
قصه نگو!!!این خواست خداست یعنی چه!!؟
Iran (Islamic Republic of)
Diego
۱۳:۰۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
طبق معمول ناسا اعلام میکنه بازی نور و سایه هست یا این جسم 5 سانتی منتر بوزه تو دوربین اندازه ی دروازه افتاده
-
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر ناسا می خواست چیزی را پنهان کند اصلا این تصویر را منتشر نمی کرد بیایید واقع بین باشیم
آخرین اخبار