کمتر از چند هفته دیگر آزمونهای پایان ترم دانش آموزان شروع میشود. ماه خرداد که همیشه رنگ و بوی امتحانات پایان ترم را میدهد امسال نسبت به سال گذشته یک تفاوت دارد. در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و ۹۹-۱۴۰۰ آموزش دانش آموزان به صورت مجازی و در قالب شبکه شاد انجام شد و بالطبع نحوه سنجش میزان یادگیری دانش آموزان نیز به صورت مجازی بود.
البته که بارها در سالهای تحصیلی گذشته اعلام شد آزمونهای پایان ترم دانش آموزان به صورت حضوری انجام می شود اما فقط در پایههای مهم و نهایی این امر عملی شد و در کل موجهای پیاپی کرونا این اجازه را نمیداد تا معلمان سنجش دقیقی از دانش آموزان داشته باشند.
به گفته یک پژوهشگر حوزه آموزش و پروش دانش آموزان در دو سال گذشته با تورم نمره مواجه بودند یعنی سنجش دقیقی از میزان یادگیری دانش آموزان وجود نداشت و نمراتی که آنها کسب میکردند بیشتر از میزان یادگیری و تسلط بر درس بوده است.
حالا در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با مهار همه گیری کرونا این فرصت داده شد تا علاوه بر آموزش حضوری، در خرداد ماه شاهد حضور دانش آموزان در مدارس خواهیم بود. امسال تقریبا آموزش حضوری بعد از فروردین ماه و عید نوروز صورت گرفت یعنی دانش آموزان تقریبا نیمی از سال را آموزش مجازی و نیمی دیگر را آموزش حضوری تجربه کردند.
با نزدیک شدن به ماه امتحانات پایان ترم دانش آموزان نگرانی از عدم آمادگی کامل دانش آموزان احساس میشود. بهنام بهراد کارشناس این حوزه اعلام کرد که بررسیها نشان میدهد دانش آموزان بعد از دوران کرونا با افت تحصیلی شدیدی مواجه شدند و حتی آمادگی حضور در پایه جدید را ندارند.
حال با بررسی شرایط مثل افت شدید تحصیلی، آموزش تلفیقی مجازی و حضوری و عدم آمادگی دانش آموزان برای آموزش حضوری حاکی از آن است که دانش آموزان آماده آزمون حضوری نیستند و حتی برخی از دانش آموزان نیز علاقه بیشتری به آزمون مجازی دارند.
این عدم آمادگی حتی در دانش آموزان پایه ابتدایی نیز قابل احساس است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که شاهد افت یادگیری خصوصاً در زمینه سواد پایه در اول ابتدایی هستیم. به گفته این مقام مسئول مهارتهایی که نیاز به نظارت حضوری معلم دارند؛ مانند مهارت نوشتن که جزء مهارتهای پایه سواد محسوب میشوند، بیشتر از بقیه مهارتها آسیب دیده اند.
همچنین بهراد پژوهشگر حوزه آموزش و پروش گفت: میزان افت تحصیلی دانش آموزان در این دو سال بسیار زیاد بوده و نتایج ضعیف آن علاوه بر آزمونهای پایان ترم، در آزمونهای بین المللی مانند تیمز و پرلز نیز شاهد خواهیم بود.
آزمون تیمز و پرلز، به نوعی محک ارزیابی نظامهای آموزشی در کشورها و میزان موفقیت نظام آموزش و عملکرد آن است و به صورت بین المللی برگزار میشود.
از عوامل اصلی این افت میتوان به کمبود ساعت آموزش برای دانش آموزان اشاره کرد. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که میانگین حضور روزانه دانش آموزان در «شاد» طی دوران کرونا ۵۷ دقیقه بوده است، این در حالی است که در آموزشهای حضوری ساعت حضور دانش آموزان در کلاس به صورت مفید ۴ برابر است.
کارشناسان این حوزه معتقداند که این کمبود ساعت تنها با گذاشتن کلاسهای تقویتی و یا اضافه کردن آموزش مجازی به آموزش حضوری علاوه بر برنامه مدرسه موثر است. حتی با سنجش دانش آموزان، کسانی که دچار افت شدید شده اند را گروه بندی کرده و ویژه برنامه برای آنها برگزار کنند تا علاوه بر آمادگی امتحانات پایان ترم، برای شروع سال تحصیلی جدید آماده شوند.
برخی کارشناسان اعلام کردند که این افت تحصیلی و عدم توجه به آن باعث عمیقتر شدن آن و حتی ترک تحصیلی دانش آموزان میشود که نیازمند برنامه ریزی دقیق و مناسب وزارت آموزش و پرورش برای مناسب کردن شرایط است.
نبایددانش آموزان پایه۱۰رامردودکرد چون این دانش آموزان ازاول با کارنامه خیلی خوب ونیاز به تلاش قبول شدآن بدون بارعلمی بعدکرونا حالامردودی گزینه ی درستی نیست
امسال هر جوری فکر کنید نهمی ها الان با یک دانش آموز هفتمی یا هشتمی خیلی تفاوتی ندارد چون هنوز درست مطالب درس هارو متوجه نشده من کلاس هشتم هستم هنوز داخل کلاس ششم ابتدایی هستم و با یک دانش آموز ششم هیچ تفاوتی ندارم از نظر من امتحان حضوری کردین مشکلی نیست امسال رو مثل سال گذشته دانش آموزان رو قبول کنید و از سال بعد دوباره شروع کنید چرا چون کلاس حضوری بوده داخل یک کلاس حضوری دانش آموز یک چیز رو نفهمید میگه نفهمیدم. معلم صد بار هم که شده برای توضیح میده ووو سر جلسه امتحان اگر هم بلد نبود معلم بهش میگه من اون روز گلوی خودم رو پاره کردم اون موقع معلم میتونه با دانش آموز حرف بزنه ولی امسال ن چرا چون ن معلم میداند چطور درس داده و ن دانش آموز درس رو فهمیده از آموزش پرورش فقط یک چیز میخواهم که امسال قبول کنند و از سال بعد چشم پوشی نکنند یا علی
ما معلم علوممون روز اول اومد 3 درس داد باز 3 درس تو شاد داد همون روز شد 6 درس هی میومد درس میداد و نمیپرسید الان ما هیچی بلد نیستیم
معلم مطالعات هم همینطور
خدا کنه اسون باشه
1-هندسه 1و 2و تحلیلی
2.امار و احتمال
3. ساختمان گسسته
4.حسابان و ریاضی 1و2و3
4.فیزیک 1 و2و ....
تشکر
واقعلا معلم وآموزش پرورش خودشو گیر آورده با این بی مسولیتی هیچ جا هم نمیتونیم حرف بزنیم اگه هم حرف بزنیم میشه سیاسی
حالا آزمون کتبی چی امسال
چرا پایه ششم باید منطقه ای آزمون بدبد
کاش یکم فکر روحیه دانش آموز وخانواده ها بودند
جامعه ما متاسفانه هر روز در حال عقب گرد هست
و اما من فقط در درس ریاضی مشکل دارم بقیه درس هارو که حفظ میکنیم و موفق میشیم اما یادگیری مهمه که امسال کلا چیزی یاد نگرفتیم و به قطعیت میتونم بگم جزو ضعیفترین آموزش و پرورش های جهان رو داریم
برای من دبیر ریاضی اگر حقوق پارسال که مجازی بود را خیلی زمان گذاشتم برای تهیه فیلم خودم،جزوه،انیمیشن،لایو زنده و رفع اشکال که دقیقا دوبیشتر از دو برابر حضوری کار کردم دو برابر هم پارسال و هم امسال بهم حقوقم را بدهند ایرادی برای یکماه اضافه یادگیری دانش آموزان بایستم ندارم. رو دربایستی هم ندارم وگرنه نه فقط من بلکه همه معلمان معترضیم و دانش آموزان هم پا به پای ما باید یقه مسولان را بگیرن سرکیسه را شل کنن که نه خودشان ضرر کنن نه ما.
اگر شناختی دانش آموزان ۱۰ درصد در کرونا ضرر کردید ما ۹۰ درصد ضرر کردیم. من به نوبه خودم همین طور
هر چندخودم رو به نحوی برای امتحانات اماده کردم و از درس خودم راضی هستم اما وقتی هنگامی که در مورد درس بادوستانم گفت و گو میکنم ضعف رو نه تنها در یکی بلکه تو همشون میبنم بنظر من اضافه کردن یک ماه تحصیلی دیگه برای اموزش پرورش بهتر باشه کماکان تو اینیک ماه دانش اموزان باید تلاش کنند خودشون به دروس برسونن و اینکه مدیر یک مدرسه باید کلاس مازاد برقرار کنند تا دانش اموزان برای سال های آتی اماده باشند
پس تو این یه هفته باقی مونده به خرداد سعی و تلاش مونو میکنیم بلکه بتونیم نمره بگیریم حداقل
ولی درسی مثل اجتماعی یا تاریخ این پیش زمینه رو نمی خواد
هیچی !
چون دو روزش حضوری بوده دلیل نمیشه که همه چی رو یاد گرفته باشم
البته سر بعضی از درس ها که کاملاً زوری تحمیل میشن ( دینی ، عربی ) خیلی بدترم چرا ما باید برای چیزی وقت بزاریم که نسبت به عقاید شخصیت دیگران مارو متنفر می کنه
ما که تهش از آب گل کارو در میاریم مسئولین و آموزش پرورش به فکر خودش بیوفته و یه تغییر ی بده به داستان
ما کلا یک ما و نیم رفتیم مدرسه! جه خبره؟
الان من ششم هستم قراره امتحانامون نهایی باشه
خب مگه معلم درس داده؟ با روزی دوساعت اون هم انلاین چه توقعی دارن ؟یعنی ما قشنگ نابود شدیم این قدر می خونیم ولی نمی فهمیم چون هیچی درس ندادن وقتی حضوری بود معلم مجبور بود پنج ساعت بیاد مدرسه ولی مجازی چی؟ یک ساعت خودشونو الکی مسخره می کنن مثلا سر کلاسن !
یعنی میشه بگن مجازی..؟
البته اگر چنین میکردن جای تعجب داشت که عاقلانه عمل کردن!
من خودم یازدهم هستم هم استرس امتحانات نهایی رو دارم هم استرس کنکور آینده
بنظرم یک ماه اضافه برن تا امتحانات ترمشون تیر برگزار بشه
بنظرم بهتره این یک ماه رو خوب می تونن تمرین بکنن