دادستان عمومی و انقلاب گناباد گفت: ساخت و ساز‌های غیرمجاز بخش دولتی و خصوصی، که در مسیر سیلاب قرار داشته باشد بدون تشکیل پرونده قضایی تخریب می‌شوند.

مرتضی امیری در نشست بررسی مسائل، مشکلات و عوامل موثر در تشدید سیلاب اخیر گناباد گفت: ساخت و ساز‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها و سازه‌های غیرمقاوم برخی بندسارها، که منجر به تخریب آن‌ها بر اثر سیلاب شد، در تشدید خسارات بارندگی‌های اخیر شهرستان تاثیر زیادی داشت.

او گفت: به علت ترک فعل برخی دستگاه‌ها و توجه نداشتن آنان به انجام وظایفشان، بعد از گذشت یک سال، وقوع سیلاب در یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه جاری خسارت‌های زیادی به مردم و بخش‌های گوناگون و مزارع کشاورزی وارد کرد.

دادستان گناباد گفت: هیچ توجیهی برای ترک فعل این مسئولان که عاملی در تشدید و بروز این خسارت‌ها بود، پذیرفته نیست و پرونده ترک فعل برای برخی مسئولان در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود و آنان باید پاسخگوی کوتاهی‌های خود در این زمینه باشند.

فرماندار گناباد هم با تعیین ضرب الاجلی ۱۰ روزه گفت: باید در این مدت با سرعت تمام، اقدامات فوریتی نخست شامل بازسازی و مرمت بندسار‌ها و سایر اقدامات لازم برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات سیلاب انجام شود و در هفت هفته آینده هم گروهی متشکل از کارشناسان مرکز تحقیقات منابع طبیعی، اداره امور منابع آب، مطالعات در خصوص ایجاد سیل بند‌های جدید را انجام داده و با بهره گیری از توان ادارات ذیربط و شهرداری‌های گناباد، کاخک و بیدخت و تجهیزات دهیاری ها، نسبت به اجرا و احداث سیل بند‌ها برای مقابله با سیلاب اقدام کنند.

رضا نصیری گفت: هیچ بندساری نباید تخریب شود بلکه باید نسبت به بازسازی مناسب آن‌ها برای کنترل حجم رواناب‌ها اقدام شود و اداره امور منابع آب طرح‌های لازم برای لایروبی منابع مسیل‌ها و رودخانه‌ها ارائه دهد تا در زمان وقوع سیلاب خسارت‌ها کاهش یابد.

او گفت: از شهرداری گناباد خواسته می شود که ضمن ایجاد مخزن برای ذخیره رواناب‌های سطحی، مطالعاتی برای بهره برداری اصولی از روانابها، جلوگیری از اتلاف آن و سوق دادن آن‌ها برای اجرای طرح‌های مدیریت شهری و درآمدزای شهرداری انجام دهد.

فرماندار گناباد گفت: با توجه به اینکه مسیر خروجی برای طرح‌های آبخوان داری بالادست گناباد از سمت کاخک در نظر گرفته نشده است باید در ۶ نقطه آبرفت و یا مکانی برای خروجی آب سیلاب در نظر گرفته شود.

بارش شدید باران و تگرگ یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه جاری موجب وقوع دو مورد سیلاب در گناباد شد و حجم زیاد رواناب از سمت کاخک و جاده کلات به سمت این شهر حرکت کرده و وارد برخی از زمین‌های کشاورزی محدوده مرکزی گناباد و بخشی از مناطقی مانند نوغاب، بهاباد، روستای مند، بیدخت و  قصبه شهر شد و همچنین خسارت‌های زیادی به بخش‌های کشاورزی و دامداری این شهرستان وارد کرد.

میزان خسارت وارده سیلاب به حوزه کشاورزی و زیربنایی این شهرستان بیش از ۳۳۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.