یک محقق و گیاه شناس گفت: برخی از گونه های گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در معرض خطر انقراض قرار گرفته و یا عرصه رویش خود را از دست دادند.

عزیز الله جعفری گفت: می‌توانیم از گیاه برای ایجاد شغل، بهره‌گیری از توان سرزمین، مقابله با شرایط آب و هوایی، تغییر اقلیم و خشکسالی استفاده کنیم.

او می گوید: گونه های گیاهی در معرض خطر انقراض به گونه‌هایی گفته می‌شود که بهره‌برداری از آن ها بیشتر از میزان زادآوری آن هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: گیاه کوهی "لیزک" (بن سرخ) به شدت عرصه های رویشی خود را در استان از دست داده است.

به گفته جعفری، طبق شاخص‌های اتحادیه جهانی حفاظت از گونه های در معرض خطر، گونه‌های گیاهی "آنغوزه"، "کرفس"، "بادرنجبویه" و "موسیر " در این استان در معرض خطر انقراض قرار گرفتند.

او گفت: گیاهان "بیلهر"، "تره"، "لیزک"، "قارچ" و "ریواس" در حال از دست دادن عرصه‌های رویش خود هستند و مورد آسیب قرار گرفتند که باید راهکارهای برای احیای این گونه گیاهی و امثال این ها ارائه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج می گوید: برای گونه‌های در معرض خطر انقراض مرکز تخصصی تکثیر در استان ایجاد و راه‌اندازی کرده‌ایم.

جعفری گفت: ۲۲۰۰گونه گیاهی در سطح کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که این گیاهان دارای خاصیت دارویی، رنگ ده، روغنی، اسانس دار و زینتی هستند. بیش از ۲۴۰ گونه گیاهی آندمیک ایران در استان رویش دارد.

او گفت: ۳۲ گونه گیاهی اندمیک در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که منحصر و در محدوده استان هستند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج، بسیاری از این گونه های گیاهی استان همچون "کتان دنایی" ارزش جهانی دارند.

جعفری می گوید: از مجموع دو هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد ۴۷۵ گونه دارویی هستند درحالی که کل قاره اروپا که ۸۰۰ گونه گیاهی دارویی دارد و در واقع یک سوم گونه‌های گیاهی دارویی ایران در استان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.