مراسم بزرگداشت اسلامی ندوشن، در زادگاهش بخش ندوشنِ یزد برگزار شد.

مراسم بزرگداشت محمد علی اسلامی ندوشن با حضور فاطمی استاندار یزد، جمعی از شاعران علاقمندان به شعر وادب پارسی در بخش ندوشن برگزار شد.

استاندار یزد در این مراسم، گفت:  اِلمان مرحوم  اسلامی در استان ساخته می شود.

محمدعلی اسلامی ندوشن سوم شهریور ۱۳۰۴ در شهر ندوشن یزد به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصرخسرو ندوشن و سپس مدرسه خان یزد طی کرد و پس از آن به دبستان دینیاری رفت و دبیرستان را تا سوم متوسطه در دبیرستان ایرانشهر یزد گذراند.

او در سال ۱۳۲۳ برای ادامه تحصیل به تهران رفت و بقیه دوره متوسطه را در دبیرستان البرز به پایان رساند و مدرک لیسانس خود را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران کسب کرد.

این نویسنده و پژوهشگر سپس به ادامه تحصیل در کشور‌های فرانسه و انگلیس پرداخت و مدرک دکتری حقوق بین الملل را از دانشکده حقوق دانشگاه پاریس دریافت کرد.

اسلامی ندوشن در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت و پس از چند سال خدمت در شغل قاضی دادگستری به تدریس حقوق و ادبیات پرداخت و از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۹ به عنوان هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران فعالیت کرد.

او در مدت ۵۰ سال بیش از ۵۰ کتاب و صد‌ها مقاله در باب فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی به رشته تحریر درآورده است.

تأسیس فرهنگ‌سرای فردوسی و انتشار فصل‌نامه هستی از اقدامات او در زمینه اعتلای فرهنگ و ادب فارسی است.

برخی از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن عبارتند از ماجرای پایان‌ناپذیر حافظ، چهار سخنگوی وجدان ایران، تأمّل در حافظ، زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، داستان داستان‌ها، سرو سایه‌فکن، ایران و جهان از نگاه شاهنامه، نامه نامور، ایران را از یاد نبریم، به دنبال سایه همای، ذکر مناقب حقوق بشر در جهان سوم، سخن‌ها را بشنویم، ایران و تنهائیش، ایران چه حرفی برای گفتن دارد؟، مرز‌های ناپیدا، شور زندگی (وان گوگ)، روز‌ها (سرگذشت - در چهار جلد)، باغ سبز عشق، ابر زمانه و ابر زلف، افسانه افسون، دیدن دگر آموز، شنیدن دگر آموز، جام جهان‌بین و آوا‌ها و ایماها.

محمدعلی اسلامی‌ندوشن، شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱، در سن ۹۸ سالگی بر اثر کهولت سن در کانادا در گذشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.