مدیرپایگاه تاریخی معبد آناهیتای کنگاور گفت : کاوش‌های باستان شناسی در این معبد تاریخی پس از دو دهه توقف با همکاری دانشگاه تهران از سر گرفته می‌شود.

مرتضی گراوند گفت : اخیر رایزنی‌هایی را با دانشگاه تهران داشتیم تا با همکاری این دانشگاه، کاوش‌های باستان شناسی در معبد تاریخی آناهیتا از سر گرفته شود.

به گفته مدیرپایگاه تاریخی معبد آناهیتای کنگاور یکی از مهمترین اهداف این کاوش‌ها شناسایی سکوی دوم معبد است در بخش مرکزی معبد سکویی وجود دارد که طی کاوش‌های باستان شناسی پیش از انقلاب، ضلع جنوبی آن به طول ۹۴ متر کشف و آزادسازی شد.

در برنامه کاوشی که به همراهی دانشگاه تهران خواهیم داشت، بنا داریم مابقی بخش‌های این سکو را را آزادسازی کنیم، هرچند که طی دهه‌های گذشته حجم زیادی از انباشت نخاله ساختمان‌هایی که تملک و تخریب شده بودند روی آن قرار گرفته است.

در حال حاضر مهمترین بحث تامین اعتبار مورد نیاز برای این کاوش است، این کاوش حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که نیمی از آن توسط دانشگاه تهران و مابقی توسط میراث فرهنگی باید پرداخت شود که درحال رایزنی برای تامین این اعتبار هستیم.

با اجرایی شدن این پروژه مشترک، معبد آناهیتا در آینده به یک سایت آموزشی برای دانشجویان رشته‌های باستان شناسی دانشگاه تهران تبدیل خواهد شد و راه برای کار‌های باستان شناسی بعدی هموارتر می‌شود و از طرفی به یک محل درآمد برای آن هم تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر ابهامات تاریخی زیادی در خصوص تاریخ گذاری، نوع معماری، ارتباط سکو‌های معبد باهم و وضعیت دیواره ضلع شمالی آن وجود دارد، با انجام کاوش‌های باستان شناسی در این معبد، می‌توانیم طی یک دوره پنج ساله شاهد تحولات بزرگی در آن باشیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.