مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: پارسال چهار هزار و ۵۶۴ تن انواع فرآورده‌های خام دامی از این استان صادر شد.

بهلول تکلوی گفت: در حالی که در سایه فعالیت‌ها و خدمات دامپزشکی، امروز اردبیل در زمینه تولیدات دامی، طیور، عسل و آبزیان به یکی از استان‌های صادرکننده تبدیل شده، با این حال خدمات دامپزشکی در جامعه مغفول مانده و فعالیت‌هایی که تاکنون صورت گرفته به خوبی برای افکار عمومی تشریح نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل می گوید: آلایش غیرخوراکی مانند پودر گوشت که پیش‌تر حتی برای دور ریختن آنها مشکل وجود داشت و محیط زیست را آلوده می‌کرد، با راه اندازی صنایع تبدیلی از جمله کشتارگاه صنعتی دام اردبیل، در حال حاضر به عنوان فرآورده خام دامی به محصولی ارزآور تبدیل شده است.

به گفته او، پارسال ۶۴ فقره مجوز بهداشتی برای یک هزار و ۴۴۱ تن محصول صادر شد.

تکلوی می گوید: پا و پنجه مرغ نیز که پیش‌تر تهدیدی بهداشتی به شمار می‌رفت، اکنون زیر نظارت بهداشتی اداره‌کل دامپزشکی استان اردبیل به مقصد کشورهایی مانند ویتنام، امارات متحده عربی و تایلند صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: پارسال ۸۲ فقره مجوز از سوی اداره‌کل دامپزشکی استان اردبیل برای صادرات ۲ هزار و ۳۲۱ تن از این محصول ارائه شد که اشتغال‌زایی و رونق تولید را به همراه داشته است.

او نظارت بهداشتی و کیفی بر خوراک و مکمل آبزیان را از دیگر اقدامات دامپزشکی استان اردبیل عنوان کرد و گفت: در این بخش هم با اقدامات انجام شده فرصتی جهت تولید و ارزآوری شده صورت می‌گیرد. به طوری که در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۴ تن صادرات به مقصد کشورهایی مانند ارمنستان و قرقیزستان انجام شد که امیدواریم از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران حمایت شود تا این کارهای با ارزش ادامه یابد.

تکلوی با بیان اینکه اردبیل یکی از استان‌های مهم در تولید عسل است و برنامه‌ریزی شده تا حمایت خوبی در این زمینه صورت گیرد، طوری که پارسال ۲۰ فقره مجوز بهداشتی برای صادرات ۳۳۲ تن عسل به مقصد کشورهای عراق و مالزی صادر شد.

به گفته او، محصولات لبنی هم از استان اردبیل به کشورهای گرجستان و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود و پارسال ۲۲ فقره گواهی بهداشتی برای ارسال ۳۶۴.۵ تن محصول به این کشورها صادر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.