آفت کشها زنبورعسل ها را کشت

استفاده از سموم غیر استاندارد برای سمپاشی مزارع، خسارت سنگینی را به کندو‌های زنبور عسل در خوی وارد کرده است.

تعدادی از زنبورداران شهرستان خوی گفتند: این تلفات به علت سمپاشی مزارع یونچه درخوی و مناطق مختلف استان اتفاق افتاده است

صفری که ۵۰۰ کندوی زنبور عسل دارد می گوید: استفاده از سم غیر استاندارد در سمپاشی یونجه در همسایگی زنبورستان، موجب شده است که بیش ا ز ۶۰ درصد جمعیت زنبور این زنبوردار تلف شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران کشور نیز گفت: آذربایجان غربی با یک میلیون ۴۰۰ هزار کندو، قطب اول پرورش زنبور عسل و با تولید ۲۴ هزار تن عسل قطب اول تولید عسل در کشور است که با این جمعیت زنبور و تولید محصول خسارت در این بخش غیر قابل جبران خواهد بود.

محمد فکری اول می گوید: استفاده از سموم غیر استاندارد در مزارع استان دو سال متوالی است که به بخش زنبورداری استان خسارت سنکینی وارد می کند.

به گفته وی استفاده از سموم و آفت کش های غیر استاندارد موجب شده است که در دوره گرده افشانی زنبورعسل براثر تماس با این سموم در جلو دریچه کندو ریزش کرده و تلف شوند و زنبور‌های باقیمانده نیز قدرت پرواز خود را از دست می دهند و به شدت وحشی شوند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران کشور  گفت: خسارت بخش زنبورداری به علت استفاده از سموم غیراستاندارد در مزارع در شهرستان خوی نمود بیشتری دارد  به طوری که  ۴۰ تا ۶۰  درصد از زنبورستان های آذربایجان غربی متحمل خسارت شده اند.

فکری می گوید: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد از کندو‌های استان در شهرستان خوی استقرار دارند، که میزان خسارت در این شهرستان در برخی از زنبورستان‌ها حتی تا بیش از ۸۰ درصد هم برآورد می شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران کشور گفت: از آنجائیکه تلفات براثر سمپاشی‌های غیر مجاز شامل بیمه نمی‌شود لذا زنبوداران امسال با مشکلات زیادی در عرصه تولید مواجه خواهند شد.

عضوهیئت مدیره اتحادیه زنبورداران استان و کشور از پیگیری این موضوع از مراجع مختلف هم خبر داده می گوید: علیرغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که سم فیبرونیک به علت عوارض و خطرات آن به بخش زنبورداری غیر قابل استفاده است، اما همچنان این سم در مراکز مختلف در حال توزیع و فروش است.

 در آذربایجان غربی برای بیش از ۱۸ هزر نفر در بخش زنبور داری اشتغال دارند که افزایش دامنه خسارات در این بخش، تاثیر بسیار زیادی در اشتغال بخش دامپروری خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.