مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: سالانه چهار میلیارد مترمکعب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت استان مصرف می‌شود.

مجید دستگاهی در جلسه تبیین برنامه‌ها و اهداف شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال جاری گفت: سالانه چهار میلیارد مترمکعب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت استان مصرف می‌شود که معادل تولید سالانه منابع آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی می گوی: در این استان نزدیک به ۲۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی داریم که ۱۳۰ هزار هکتار در حال کشت و بهره برداری هستند و بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی استان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به کاهش میزان بارش‌ها در سال جاری در آذربایجان غربی گفت: در این استان، سه حوضه آبریز تعریف شده است که به ترتیب از شمال به جنوب در حوضه آبریز ارس کاهش ۱۸ درصدی و در حوضه دریاچه ارومیه کاهش ۶ درصدی نزولات آسمانی را شاهد بودیم.

دستگاهی می گوید: امسال در حوضه زاب میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته رشد ۶ درصدی داشته، اما نسبت به دراز مدت روند نزولی دارد و باید با مدیریت صحیح از بروز مشکلات مختلف در بخش شرب، صنعت و کشاورزی جلوگیری کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی مدیریت عقلانی منابع آبی، تغییر الگوی کشت به سمت کم‌آب‌بر و جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی از مهمترین وظایف مدیران این حوزه در استان است.

دستگاهی گفت: باید با آگاهی بخشی و توسعه کشاورزی مدرن از بروز مشکلات کم آبی که در سایر استان‌ها شاهد هستیم، جلوگیری کنیم.

استان آذربایجان غربی در سال‌های نه چندان دور، از استان‌های پُر آب کشور بود، ولی در سال‌های اخیر با خشکسالی قابل توجهی روبرو شده که این امر همچنان ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.