استاندار همدان گفت: با توجه به شرایط بحران کم آبی بر اقدام موثر برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیرمجاز آب‌های زیرزمینی در استان تاکید کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد استان همدان گفت: بیش از ۸۰ درصد برداشت آب در استان همدان متعلق به بخش کشاورزی است که باید برای مصرف بی رویه آب در این حوزه چاره اندیشی شود.

امروز شصت و یکمین نشست اعضای شورای حفاظت از منابع، مجاری و تاسیسات آبی در استانداری همدان برگزار شد.

او گفت: عمق برخی از چاه‌های استان به ۲۴۰ متر نیز می‌رسد و باید برای برداشت‌های بی رویه در حوزه کشاورزی و همچنین کنترل مصرف آب در بخش صنعت و حوزه آشامیدنی برنامه ریزی کنیم.

قاسمی فرزاد گفت: در حوزه کشاورزی باید به دنبال جایگزینی برداشت از آب‌های زیر زمینی بود و باید تلاش کنیم تا با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان را تامین کرد.

او گفت:در حوزه کشاورزی باید با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و همچنین اصلاح الگوی کشت میزان مصرف آب را کاهش داد.

استاندار همدان گفت: کشت محصولات پر آب باید حذف شود و با جلوگیری از کشت محصولاتی همچون هندوانه و یونجه، از صادرات مجازی آب پیشگیری می‌شود.

او گفت: اصلاح الگوی کشت یکی از راهکار‌های کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است و آبیاری زیر سطحی و قطره‌ای باید در کشاورزی استان همدان مورد استفاده قرار گیرد.

قاسمی فرزاد گفت: تخلیه آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز موجب ایجاد فروچاله می‌شود که خسارات جبران ناپذیری را در حوزه محیط زیست و زندگی مردم دارد.

او گفت: کشت‌های گلخانه‌ای بهره وری را افزایش و میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد بنابراین باید با استفاده از روش‌های ترکیبی به گونه‌ای که به اشتغال و تولید آسیب وارد نشود، در راستای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی تلاش کرد.

استاندار همدان گفت: با همکاری دستگاه‌های مرتبط، شرکت‌های دانش بنیان باید برای تولید کنتور‌های هوشمند چاه‌های کشاورزی فعال شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.