جراح مغز و اعصاب گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ بیمار مبتلا به پارکینسون در شیراز با جراحی پیشرفته تحریک عمقی مغز درمان شده اند.

بزرگداشت روز جهانی پارکینسون در ایران برای نخستین بار توسط مرکز مدولاسیون عصبی در سال ۱۳۹۸ در بیمارستان کوثر با حضور پزشکان متخصص، مسئولان درمانی و بیماران برگزار شد. لیکن بدلیل پاندمی کرونا در سال‌های اخیر بصورت مجازی برگزار شد و امسال نیز در نشستی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

راضیه رضایی متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی از هلند گفت: بیماری پارکینسون دراثر تخریب سلول‌های ماده سیاه مغز و کاهش دوپامین به وجود می‌آید.

به گفته او، علائم بیماری زمانی آغاز می‌شود که بیش از ۸۰ درصد از سلول‌ها از بین برود. این اختلال معمولاً باعث خشکی وکند شدن و لرزش و اختلال در راه رفتن می‌شود که نهایتا منجر به کاهش توانایی حرکتی فرد می‌گردد. بروز این بیماری در افراد بالای شصت سال بیشتر است.. درمان این بیماری عمدتا شامل دارو‌هایی است که اثرات مشابه دوپامین دارند. در مراحل پیشرفته مقاوم به دارو عمل جراحی تحریک عمقی مغز به بیمار پیشنهاد می‌شود.

علی رزم کن، جراح مغز و اعصاب گفت: پارکینسون بیماری پیشرونده و مخرب دستگاه عصبی مرکزی است که موجب اختلال در سیستم حرکتی بدن می‌شود.

او گفت: علائم اولیه این بیماری لرزش، خشکی بدن، آرام‌شدن حرکات و دشواری در راه‌رفتن است و با تشخیص پارکینسون درمان دارویی برای کاهش شدت علائم و پیشگیری از پیشرفت سریع بیماری آغاز می‌شود.

رزم کن  گفت: بیمارانی که به علائم پیشرفته پارکینسون مبتلا هستند، برای درمان تحت جراحی نوین تحریک عمقی مغز قرار می‌گیرند.

جراح مغز و اعصاب و سرپرست تیم جراحی گفت: شیراز بعد از تهران تنها مرکزی است که این روش نوین جراحی را با کمک تجهیرات پیشرفته برای بیماران فارس و دیگر استان‌های کشور انجام می‌دهد.

رزم کن گفت: در این روش بدون بازکردن مغز بیمار، دو الکترود در عمق مغز کارگذاری شد و با قراردادن یک باتری در زیر پوست قفسه سینه، عملکرد الکترود‌ها کنترل می‌شود.

او گفت: بهبود ۸۰ درصدی علائم بیماری و کاهش ۵۰ درصدی مصرف دارو از مزایای این روش پیشرفته در درمان پارکینسون است.

این جراح مغز و اعصاب گفت: جراحی تحریک عمقی مغز از سال ۹۲ در شیراز برای درمان بیمارانی با مشکلات حرکتی مورد استفاد قرار می‌گرفته است که تا کنون بیش از ۲۰۰ بیمار مبتلا به پارکینسون با این روش درمان شده اند.

علیرضا مهدی زاده عضو هیات علمی و قائم مقام مرکز مدولاسیون عصبی در ایمن مورد گفت: در راستای ارتقای دانش بالینی و بومی‌سازی تکنولوژی‌های پیشرفته جراحی پارکینسون، نخستین مرکز تحقیقات خصوصی علوم اعصاب کشور با محوریت مدولاسیون عصبی و کنترل درد در شیراز از سال ۹۷راه‌اندازی شده است.

به گفته او، از سال ٩٣ مطالعات این مرکز آغاز و در سال ٩٥ پیشنهاداتی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص استفاده از نتایج مطالعات در این زمینه ارائه شد، اما از آنجا که توان اجرایی و مالی ساختار‌های دولتی برای یک تحول سریع، کافی و مناسب نیست، درخواست راه‌اندازی مرکز تحقیقات خصوصی داده شد که منابع مالی این تحقیقات را اعضا و مدیران گروه تحقیقاتی تامین می‌کنند.

او گفت: دانشگاه هم کمک کرد و مجوز را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کردیم و سال ٩٨ با پیگیری دانشگاه و حمایت معاونت تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت، نخستین مرکز تحقیقات مدولاسیون عصبی ودرد به شکل خصوصی راه‌اندازی شد.

همچنین برای اولین بار برخی از اختلالات روانی مانند اختلال وسواس جبری را مورد توجه و بررسی قرار داده‌ایم و در این خصوص هم نتایج بسیار خوبی کسب شده است.

مهدی‌زاده گفت: در این کلینیک از دارو‌ها و ابزار‌های مختلف استفاده می‌شود و بیش از پنج هزار مریض در کلینیک و بیش از ۲۰۰ بیمار جراحی شده مدولاسیون عصبی داریم که بانک اطلاعاتی درمانی آن‌ها ثبت شده است و پس از درمان هم به شکل پیوسته با بیمار در ارتباط هستیم تا کیفیت فرآیند‌های درمانی را به شکل دائمی سنجش کنیم و آن را ارتقا دهیم. همچنین تلاش ما معطوف به تبدیل شدن این مرکز به قطب مدولاسیون عصبی و درد در آسیای غربی است که امید است در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

۲۲ فروردین برابر با ۱۱ آوریل روز جهانی پارکینسون نام گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار