سرو در مقابلش به خاک می‌افتد و آسمان رنگ می‌بازد وقتی که نام بلند مرتبه خدیجه(س) می‌آید.

 اقیانوس اما خجل از دل دریایی اش دیگر نمی خروشد و اینچنین است رسم دنیای عاشقان که تمام دنیا در برابر اعمالشان حیرت زده خواهند بود.

عشاقی که با تمام وجود در برابر سختی های روزگار می‌ایستند و از معشوق محافظت می‌کنند و اینچنین نامشان در تاریخ ثبت شده و به یادگار می‌ماند.

اینجاست که باید گفت، فریادهای کهنه قدرت در دستان زورمند بانویی به اسم خدیجه(س) تیغ می‌کشد و تاریخ آن روایتگر بزرگ چه خوش می‌گوید از قدرت نمایی شخصیت ظهور یافته این بانو.

شخصیتی که در تمام تاریخ یکی است، از ایثار و ازخودگذشتگی تا صبر و استقامت، از مادرانه های بی همتا برای علی(ع) و زهرا(س) تا عشق یگانه اش به پیامبر(ص)،از ایمانش به اسلام تا سختی های شعب ابی طالب، این صفات تنها در یک شخصیت تبلور یافته است تا در آسمان اسلام نور شود و بر تربیت زنان مسلمان اهتمام کند.

خدیجه(س) نامی که در افق های بلند امید و عشق تصویر انداخته و تا به امروز رخ می تاباند.

خدیجه کبری(س)، بانوی آفتاب و اٌسوه مقاومت در اسلام

نقش حضرت خدیجه(س) در فرایند تکاملی انقلاب نبوی

سیده زینب غفوریان گفت: یکی از نمودهای بارز موفقیت نبی مکرم(ص) در عملیات فردسازی، تربیت و همراه کردن تعدادی از اصحاب و یارانشان بودند که با جان و مال خود در راه اهداف الهی آن حضرت حرکت کرده و ایشان را مورد حمایت خویش قرار می‌‏دادند که از جمله این شخصیت‏ ها می‌توان به بانوی بزرگ اسلام، حضرت خدیجه کبری(س) اشاره کرد.

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: برای شروع هر انقلابی، اولین نیاز رهبر آن انقلاب، نیاز به پیرو و یار و یاور است، حضرت خدیجه به همراه حضرت علی(ع) اولین کسانی بودند که به آن حضرت ایمان آوردند و در این راه تمام سختی‏ ها را به جان خریدند.

او گفت: رهبر معظم انقلاب با اشاره به اهمیت پیروی از رهبر یک انقلاب در دوران سختی و مرارت می‌‏فرماید: «وقتی که اوضاع خوب است، کسانی که دور محور یک رهبری جمع شده‌اند، همه از اوضاع راضی اند و می‏‌گویند خدا پدرش را بیامرزد که ما را به این وضع خوب رساند و وقتی سختی پیدا می‏‌شود، همه دچار تردید می‏‌شوند».

غفوریان گفت: از این منظر ایمان آوردن حضرت خدیجه و حضرت علی(ع) در اولین ساعات بعثت نبی مکرم(ص) و پیروی هر دوی آنها از پیامبر(ص) از اهمیت والائی برخوردار است.

خدیجه کبری(س)، بانوی آفتاب و اٌسوه مقاومت در اسلام

دیدگاه اهل سنت نسبت به حضرت خدیجه(س)

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: حضرت خدیجه(س) اولین شخصیتی بود که به حمایت تمام‏ قد از پیامبر اکرم(ص) اهتمام کرد و در این راه جان و مال خود را فدا کرد، برخی از دانشمندان اهل سنت این خصوصیت را یکی از قدر مشترک ‏های آن بانو با حضرت آسیه و حضرت مریم دانسته ‏اند.

به گفته او، قدر مشترک در میان مریم، آسیه و خدیجه این است که هر یک از اینها، پیامبر مرسلى را تحت کفالت خود گرفته است آسیه ، حضرت موسى(ع) را کفالت و تربیت کرد و چون مبعوث شد به او ایمان آورد. مریم ، حضرت عیسى(ع) را کفالت نمود و بزرگش کرد و چون مبعوث شد به او گروید و خدیجه نیز پیشنهاد ازدواج به پیامبر اسلام داد و همه اموالش را در راه او تقدیم کرد و چون وحى بر آن حضرت نازل شد به او ایمان آورد.

خدیجه(س) جان و مالش را فدای اسلام کرد!

غفوریان معتقد است، اهمیت حمایت ‏های همه ‏جانبه، به خصوص حمایت مالی حضرت خدیجه(س) از نبی مکرم(ص) در آغازینگاه انقلاب نبوی آنگاه روشن می‏‌شود که بدانیم در دوران انقلاب و اختناق نقش کمک‏ های مالی نقشی بنیادین است و اگر در ابتدای انقلاب نبوی کمک ‏های مالی حضرت خدیجه(س) نبود به احتمال زیاد فرآیند تکاملی انقلاب نبوی در آغاز راه مختل می‏‌گردید.

او گفت: خدیجه‌ى کبرى(س) در آغاز اسلام ایمان آورد و بزرگترین حرکت را به عنوان یک بانوى کامله و عاقله و بزرگوار انجام داد، اول مؤمن به اسلام او بود، بعد هم همه‌ ثروت خود را در راه دعوت اسلام و ترویج اسلام خرج کرد و تأثیر این کار را کسانى مى‌دانند که در مبارزات و دوران اختناق نقش کمک‌هاى مالى را به مبارزین تجربه کردند.

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: اگر کمک‌هاى خدیجه(س) نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه‌ عمده‌اى به وجود مى‌آمد، حمایت‏ های مالی حضرت خدیجه از انقلاب نبوی صرفاً به حمایت ‏های مستقیم ختم نمی‏‌شود و حمایت های مالی غیرمستقیم آن بانو در دوران سخت تحریم قریش نیز از ایجاد خلل در فرآیند انقلاب نبوی جلوگیری کرده است.


بیشتر بخوانید


غفوریان گفت: حضرت خدیجه(س) پیش از ازدواج با نبی مکرم(ص) از تجار نامی حجاز به شمار می ‏رفت و روابط خوبی با دیگر تجار داشت به همین خاطر در دوران سخت تحریم در شعب ابی‏طالب این بانو از این روابط بهره می‏‌گرفت و به اصطلاح امروزی تحریم‏ های قریش را دور می ‏زد.

او گفت: تاریخ حکایت‏گر آن است که هر گاه ندایی و انقلابی در راستای حق طلبی و بر ضد ستمگری و استبداد قد برافراشته است، مستکبران و مستبدان از هر راهی برای نابودی و خاموش کردن آن انقلاب بهره گرفته‏ اند، از جمله این هجمه‏ ها، هجمه اقتصادی در قالب محاصره و تحریم اقتصادی است.

شعب ابی طالب و خدمات گسترده حضرت خدیجه(س)

به گفته او  دشمنان پیامبر اکرم(ص) نیز پس از ناکامی در متوقف کردن انقلاب نبوی، با استفاده از محاصره و تحریم اقتصادی-سیاسی و فرهنگی تلاش نمودند پیروان پیامبر اکرم را از اطراف او پراکنده و انقلاب الهی آن حضرت را از پای درآورند، براساس گزارشات مسلم تاریخی ستمگران مکه در راستای این تصمیم، پیامبر اکرم و وابستگان و اطرافیان و پیروان حضرتش را در شعب ابی‏ طالب تحت محاصره همه جانبه ای قرار دادند.

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: محاصره شعب ابی طالب تا سه سال ادامه داشت و در این مدت سختی ‏ها و آسیب‏ های فراوانی بر پیکر گروه قلیل مسلمانان وارد شد و در این مدت تمامی دارائی حضرت خدیجه(س) و حضرت ابوطالب خرج شد و تمامی ارتباط آن حضرت با بیرون از شعب به طور رسمی قطع گردید.

او گفت: در این میان و در عین سختی‏ ها و مشکلات، بیماری ‏ها و گرسنگی‏ ها در آب و هوای طاقت فرسای حجاز اما یاران و پیروان پیامبر اکرم(ص) پای پس نکشیده و با تمام سختی‏ ها مقابله نمودند.

غفوریان گفت: در همین اوضاع بود که حضرت خدیجه(س) تمام و کمال به حمایت از پیامبر اکرم پرداخت و در این راه تمامی اموال خویش را تقدیم نمود، همچنین در این مدت به حمایت عاطفی و معنوی از آن حضرت همت گمارد و همواره به آن حضرت دلگرمی می‌بخشید.

به گفته او، در حقیقت اقدامات حضرت خدیجه(س) در این ایام بخشی معطوف به کل مسلمین بود که به عنوان بانوی اول اسلام و مادر تمامی مؤمنین، مادرانه به اوضاع مسلمین رسیدگی می‏کرد و با هزینه کرد ثروت خویش روحیه استقامت و پایداری را در آنها زنده نگاه می ‏داشت. 

خدیجه کبری(س)، بانوی آفتاب و اٌسوه مقاومت در اسلام

تربیت الگوهای بزرگ اسلام در خانه نبی اکرم(ص)

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: در انقلاب ‏هایی که با برنامه ‏ریزی صحیح صورت می‏ گیرد از همان ابتدا یکی از دغدغه ‏های رهبر انقلاب و نیز انقلابیون، مسئله جانشینی رهبر است، در انقلاب نبوی نیز این امر از اهمیت به سزایی برخوردار بود به گونه‏ ای که اولین اقدام نبی مکرم(ص) پس از علنی کردن دعوت خویش، تعیین جانشین خود بود.

غفوریان معتقد است، جالب اینجاست که جانشین و وصی پیامبر اکرم(ص)،  از دوران طفولیت و کودکی در خانه ایشان و در آغوش گرم آن حضرت و دامن مطهر حضرت خدیجه(س) تحت تربیت و رشد قرار گرفته است، از این منظر نیز نقش حضرت خدیجه در جریان انقلاب نبوی، نقشی بنیادین است زیرا حضرت خدیجه با نگاهداری مادرانه و تربیت صحیح حضرت علی(ع) را برای رهبری انقلاب نبوی آماده نموده است.

او گفت: از دیگر خدمات چشم‏گیر حضرت خدیجه به پیامبر اکرم و انقلاب الهی ایشان، به دنیا آوردن و تربیت شخصیتی بود که بعدها به خاطر خدمات بنیادینش به پیامبر اکرم(ص)، لقب «ام‏ ابیها» را از جانب آن حضرت دریافت کرد.

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: در واقع حضرت خدیجه با تربیت صحیح و دقیق حضرت زهرا(س) علاوه بر خدمتی که به کل جریان انقلاب نبوی نمود، برای دوران اولیه ایجاد و آغازی نگاه این انقلاب نیز تاثیر شگرف داشت، حضرت خدیجه(س) با پرورش و تربیت حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع)، توانست برای روزهای سخت و طاقت‏ فرسای پیامبر اکرم(ص) یار، مونس و حامی تدارک ببیند.

او گفت: حضرت خدیجه با پرورش و تربیت حضرت زهرا(س) خلاء وجودی خود و با پرورش و تربیت حضرت علی(ع) خلاء وجودی ابوطالب را برای پیامبر اکرم(ص) پر نمود، رهبر معظم انقلاب درباره نقش حضرت زهرا(س) در دوران فقدان حضرت خدیجه و نقش و تاثیر آن بانو در فرآیند رو به جلو انقلاب نبوی، می‏‌فرماید: «شما ببینیدحضرت زهرا(س)چگونه زندگی کرده است! تا قبل از ازدواج که دخترکی بود، با آن پدر به این عظمت کاری کرد که کنیه‌اش را ام ابیها گذاشتند.»

غفوریان گفت: یکی دیگر از تاثیرات حضرت خدیجه در فرایند تکاملی انقلاب نبوی که تاثیر آن منحصر به همان زمان نیست و تمام تاریخ اسلام را شامل می‌شود، ارائه الگوهای انسانی تراز اسلام است.

به گفته او  با توجه به اینکه مهمترین اقدام و فعالیت در مرحله اغاز انقلاب نبوی «عملیات فردسازی» است، حضرت خدیجه(س) اولا با تربیت دو انسان والا (حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع)) به تمامی بشریت (چه زن و چه مرد) الگوی یک انسان تراز اسلامی حقیقی و ناب را ارائه کرده است علاوه اینکه شخصیت خود آن حضرت نیز بایستی به عنوان یک بانوی نمونه و الگو که مورد تایید نبی مکرم اسلام و دیگر ائمه معصوم(ع) مدّ نظر قرار گیرد.

خدیجه کبری(س)، بانوی آفتاب و اسوه مقاومت در اسلام

اقتدا به بهترین مقتدای زنان مسلمان!

اگر زنان مسلمان و به خصوص زنان مسلمان ایران اسلامی شخصیت حضرت خدیجه(س) را به عنوان الگوی خویش انتخاب نمایند و بر آن حضرت اقتداء کنند به یقین جامعه و نظام اسلامی در پیشبرد اهداف عالی اسلامی و انسانی خویش به موفقیت‏ های چشم‏گیری دست خواهد یافت.

امروزه با توجه به هجوم دشمنان اسلام از روزنه مسئله زن، اگر زنان مسلمان حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی خویش مورد اقتداء قرار دهند، یقیناً طرح استمعار در به چالش کشیدن اسلام و نظام اسلامی از مسیر توطئه در مسئله زن، به جایی نخواهد رسید.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب  «مادامی که آفتاب درخشان خدیجه‌ی کبری(س) و فاطمه‌ی زهرا(س) و زینب کبری(س) می‌درخشد، طرح‌های کهنه و نو ضدّ زن به نتیجه نخواهد رسید و نتیجه اقتدا به این آفتاب‏ های درخشان این بوده که هزاران زن کربلایی ما نه‌تنها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌اند، بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته‌شدن آن است».

اگر زن مسلمان ایرانی به حضرت خدیجه(س) و اولاد گرانقدر آن بانوی مکرمه اقتدا نماید خواهد توانست نماد بزرگ زن ایرانی مسلمان را به دنیا که سخت محتاج شناختن آن است، بنمایاند.

گزارش از: صالحه بذری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
السلام و علیک یا ام المومنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
خداقوت، خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
شخصیت حضرت خدیجه س بسیار جای کار داره و باید در جامعه امروز بیشتر درباره ایشان صحبت بشه