اقیانوس اما خجل از دل دریایی اش دیگر نمی خروشد و اینچنین است رسم دنیای عاشقان که تمام دنیا در برابر اعمالشان حیرت زده خواهند بود.
عشاقی که با تمام وجود در برابر سختی های روزگار میایستند و از معشوق محافظت میکنند و اینچنین نامشان در تاریخ ثبت شده و به یادگار میماند.
اینجاست که باید گفت، فریادهای کهنه قدرت در دستان زورمند بانویی به اسم خدیجه(س) تیغ میکشد و تاریخ آن روایتگر بزرگ چه خوش میگوید از قدرت نمایی شخصیت ظهور یافته این بانو.
شخصیتی که در تمام تاریخ یکی است، از ایثار و ازخودگذشتگی تا صبر و استقامت، از مادرانه های بی همتا برای علی(ع) و زهرا(س) تا عشق یگانه اش به پیامبر(ص)،از ایمانش به اسلام تا سختی های شعب ابی طالب، این صفات تنها در یک شخصیت تبلور یافته است تا در آسمان اسلام نور شود و بر تربیت زنان مسلمان اهتمام کند.
خدیجه(س) نامی که در افق های بلند امید و عشق تصویر انداخته و تا به امروز رخ می تاباند.
نقش حضرت خدیجه(س) در فرایند تکاملی انقلاب نبوی
سیده زینب غفوریان گفت: یکی از نمودهای بارز موفقیت نبی مکرم(ص) در عملیات فردسازی، تربیت و همراه کردن تعدادی از اصحاب و یارانشان بودند که با جان و مال خود در راه اهداف الهی آن حضرت حرکت کرده و ایشان را مورد حمایت خویش قرار میدادند که از جمله این شخصیت ها میتوان به بانوی بزرگ اسلام، حضرت خدیجه کبری(س) اشاره کرد.
مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: برای شروع هر انقلابی، اولین نیاز رهبر آن انقلاب، نیاز به پیرو و یار و یاور است، حضرت خدیجه به همراه حضرت علی(ع) اولین کسانی بودند که به آن حضرت ایمان آوردند و در این راه تمام سختی ها را به جان خریدند.
او گفت: رهبر معظم انقلاب با اشاره به اهمیت پیروی از رهبر یک انقلاب در دوران سختی و مرارت میفرماید: «وقتی که اوضاع خوب است، کسانی که دور محور یک رهبری جمع شدهاند، همه از اوضاع راضی اند و میگویند خدا پدرش را بیامرزد که ما را به این وضع خوب رساند و وقتی سختی پیدا میشود، همه دچار تردید میشوند».
غفوریان گفت: از این منظر ایمان آوردن حضرت خدیجه و حضرت علی(ع) در اولین ساعات بعثت نبی مکرم(ص) و پیروی هر دوی آنها از پیامبر(ص) از اهمیت والائی برخوردار است.
دیدگاه اهل سنت نسبت به حضرت خدیجه(س)
مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: حضرت خدیجه(س) اولین شخصیتی بود که به حمایت تمام قد از پیامبر اکرم(ص) اهتمام کرد و در این راه جان و مال خود را فدا کرد، برخی از دانشمندان اهل سنت این خصوصیت را یکی از قدر مشترک های آن بانو با حضرت آسیه و حضرت مریم دانسته اند.
به گفته او، قدر مشترک در میان مریم، آسیه و خدیجه این است که هر یک از اینها، پیامبر مرسلى را تحت کفالت خود گرفته است آسیه ، حضرت موسى(ع) را کفالت و تربیت کرد و چون مبعوث شد به او ایمان آورد. مریم ، حضرت عیسى(ع) را کفالت نمود و بزرگش کرد و چون مبعوث شد به او گروید و خدیجه نیز پیشنهاد ازدواج به پیامبر اسلام داد و همه اموالش را در راه او تقدیم کرد و چون وحى بر آن حضرت نازل شد به او ایمان آورد.
خدیجه(س) جان و مالش را فدای اسلام کرد!
غفوریان معتقد است، اهمیت حمایت های همه جانبه، به خصوص حمایت مالی حضرت خدیجه(س) از نبی مکرم(ص) در آغازینگاه انقلاب نبوی آنگاه روشن میشود که بدانیم در دوران انقلاب و اختناق نقش کمک های مالی نقشی بنیادین است و اگر در ابتدای انقلاب نبوی کمک های مالی حضرت خدیجه(س) نبود به احتمال زیاد فرآیند تکاملی انقلاب نبوی در آغاز راه مختل میگردید.
او گفت: خدیجهى کبرى(س) در آغاز اسلام ایمان آورد و بزرگترین حرکت را به عنوان یک بانوى کامله و عاقله و بزرگوار انجام داد، اول مؤمن به اسلام او بود، بعد هم همه ثروت خود را در راه دعوت اسلام و ترویج اسلام خرج کرد و تأثیر این کار را کسانى مىدانند که در مبارزات و دوران اختناق نقش کمکهاى مالى را به مبارزین تجربه کردند.
مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: اگر کمکهاى خدیجه(س) نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه عمدهاى به وجود مىآمد، حمایت های مالی حضرت خدیجه از انقلاب نبوی صرفاً به حمایت های مستقیم ختم نمیشود و حمایت های مالی غیرمستقیم آن بانو در دوران سخت تحریم قریش نیز از ایجاد خلل در فرآیند انقلاب نبوی جلوگیری کرده است.
بیشتر بخوانید
غفوریان گفت: حضرت خدیجه(س) پیش از ازدواج با نبی مکرم(ص) از تجار نامی حجاز به شمار می رفت و روابط خوبی با دیگر تجار داشت به همین خاطر در دوران سخت تحریم در شعب ابیطالب این بانو از این روابط بهره میگرفت و به اصطلاح امروزی تحریم های قریش را دور می زد.
او گفت: تاریخ حکایتگر آن است که هر گاه ندایی و انقلابی در راستای حق طلبی و بر ضد ستمگری و استبداد قد برافراشته است، مستکبران و مستبدان از هر راهی برای نابودی و خاموش کردن آن انقلاب بهره گرفته اند، از جمله این هجمه ها، هجمه اقتصادی در قالب محاصره و تحریم اقتصادی است.
شعب ابی طالب و خدمات گسترده حضرت خدیجه(س)
به گفته او دشمنان پیامبر اکرم(ص) نیز پس از ناکامی در متوقف کردن انقلاب نبوی، با استفاده از محاصره و تحریم اقتصادی-سیاسی و فرهنگی تلاش نمودند پیروان پیامبر اکرم را از اطراف او پراکنده و انقلاب الهی آن حضرت را از پای درآورند، براساس گزارشات مسلم تاریخی ستمگران مکه در راستای این تصمیم، پیامبر اکرم و وابستگان و اطرافیان و پیروان حضرتش را در شعب ابی طالب تحت محاصره همه جانبه ای قرار دادند.
مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: محاصره شعب ابی طالب تا سه سال ادامه داشت و در این مدت سختی ها و آسیب های فراوانی بر پیکر گروه قلیل مسلمانان وارد شد و در این مدت تمامی دارائی حضرت خدیجه(س) و حضرت ابوطالب خرج شد و تمامی ارتباط آن حضرت با بیرون از شعب به طور رسمی قطع گردید.
او گفت: در این میان و در عین سختی ها و مشکلات، بیماری ها و گرسنگی ها در آب و هوای طاقت فرسای حجاز اما یاران و پیروان پیامبر اکرم(ص) پای پس نکشیده و با تمام سختی ها مقابله نمودند.
غفوریان گفت: در همین اوضاع بود که حضرت خدیجه(س) تمام و کمال به حمایت از پیامبر اکرم پرداخت و در این راه تمامی اموال خویش را تقدیم نمود، همچنین در این مدت به حمایت عاطفی و معنوی از آن حضرت همت گمارد و همواره به آن حضرت دلگرمی میبخشید.
به گفته او، در حقیقت اقدامات حضرت خدیجه(س) در این ایام بخشی معطوف به کل مسلمین بود که به عنوان بانوی اول اسلام و مادر تمامی مؤمنین، مادرانه به اوضاع مسلمین رسیدگی میکرد و با هزینه کرد ثروت خویش روحیه استقامت و پایداری را در آنها زنده نگاه می داشت.
تربیت الگوهای بزرگ اسلام در خانه نبی اکرم(ص)
مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: در انقلاب هایی که با برنامه ریزی صحیح صورت می گیرد از همان ابتدا یکی از دغدغه های رهبر انقلاب و نیز انقلابیون، مسئله جانشینی رهبر است، در انقلاب نبوی نیز این امر از اهمیت به سزایی برخوردار بود به گونه ای که اولین اقدام نبی مکرم(ص) پس از علنی کردن دعوت خویش، تعیین جانشین خود بود.
غفوریان معتقد است، جالب اینجاست که جانشین و وصی پیامبر اکرم(ص)، از دوران طفولیت و کودکی در خانه ایشان و در آغوش گرم آن حضرت و دامن مطهر حضرت خدیجه(س) تحت تربیت و رشد قرار گرفته است، از این منظر نیز نقش حضرت خدیجه در جریان انقلاب نبوی، نقشی بنیادین است زیرا حضرت خدیجه با نگاهداری مادرانه و تربیت صحیح حضرت علی(ع) را برای رهبری انقلاب نبوی آماده نموده است.
او گفت: از دیگر خدمات چشمگیر حضرت خدیجه به پیامبر اکرم و انقلاب الهی ایشان، به دنیا آوردن و تربیت شخصیتی بود که بعدها به خاطر خدمات بنیادینش به پیامبر اکرم(ص)، لقب «ام ابیها» را از جانب آن حضرت دریافت کرد.
مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: در واقع حضرت خدیجه با تربیت صحیح و دقیق حضرت زهرا(س) علاوه بر خدمتی که به کل جریان انقلاب نبوی نمود، برای دوران اولیه ایجاد و آغازی نگاه این انقلاب نیز تاثیر شگرف داشت، حضرت خدیجه(س) با پرورش و تربیت حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع)، توانست برای روزهای سخت و طاقت فرسای پیامبر اکرم(ص) یار، مونس و حامی تدارک ببیند.
او گفت: حضرت خدیجه با پرورش و تربیت حضرت زهرا(س) خلاء وجودی خود و با پرورش و تربیت حضرت علی(ع) خلاء وجودی ابوطالب را برای پیامبر اکرم(ص) پر نمود، رهبر معظم انقلاب درباره نقش حضرت زهرا(س) در دوران فقدان حضرت خدیجه و نقش و تاثیر آن بانو در فرآیند رو به جلو انقلاب نبوی، میفرماید: «شما ببینیدحضرت زهرا(س)چگونه زندگی کرده است! تا قبل از ازدواج که دخترکی بود، با آن پدر به این عظمت کاری کرد که کنیهاش را ام ابیها گذاشتند.»
غفوریان گفت: یکی دیگر از تاثیرات حضرت خدیجه در فرایند تکاملی انقلاب نبوی که تاثیر آن منحصر به همان زمان نیست و تمام تاریخ اسلام را شامل میشود، ارائه الگوهای انسانی تراز اسلام است.
به گفته او با توجه به اینکه مهمترین اقدام و فعالیت در مرحله اغاز انقلاب نبوی «عملیات فردسازی» است، حضرت خدیجه(س) اولا با تربیت دو انسان والا (حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع)) به تمامی بشریت (چه زن و چه مرد) الگوی یک انسان تراز اسلامی حقیقی و ناب را ارائه کرده است علاوه اینکه شخصیت خود آن حضرت نیز بایستی به عنوان یک بانوی نمونه و الگو که مورد تایید نبی مکرم اسلام و دیگر ائمه معصوم(ع) مدّ نظر قرار گیرد.
اقتدا به بهترین مقتدای زنان مسلمان!
اگر زنان مسلمان و به خصوص زنان مسلمان ایران اسلامی شخصیت حضرت خدیجه(س) را به عنوان الگوی خویش انتخاب نمایند و بر آن حضرت اقتداء کنند به یقین جامعه و نظام اسلامی در پیشبرد اهداف عالی اسلامی و انسانی خویش به موفقیت های چشمگیری دست خواهد یافت.
امروزه با توجه به هجوم دشمنان اسلام از روزنه مسئله زن، اگر زنان مسلمان حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی خویش مورد اقتداء قرار دهند، یقیناً طرح استمعار در به چالش کشیدن اسلام و نظام اسلامی از مسیر توطئه در مسئله زن، به جایی نخواهد رسید.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب «مادامی که آفتاب درخشان خدیجهی کبری(س) و فاطمهی زهرا(س) و زینب کبری(س) میدرخشد، طرحهای کهنه و نو ضدّ زن به نتیجه نخواهد رسید و نتیجه اقتدا به این آفتاب های درخشان این بوده که هزاران زن کربلایی ما نهتنها خطوط سیاه ستمهای ظاهری را در هم شکستهاند، بلکه ستمهای مدرن به زن را نیز رسوا و بیآبرو کرده و نشان دادهاند که حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناختهشدن آن است».
اگر زن مسلمان ایرانی به حضرت خدیجه(س) و اولاد گرانقدر آن بانوی مکرمه اقتدا نماید خواهد توانست نماد بزرگ زن ایرانی مسلمان را به دنیا که سخت محتاج شناختن آن است، بنمایاند.
گزارش از: صالحه بذری