فوق تخصص جراحی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ممکن است از هر ۶۹۰ تولد زنده یک نوزاد با شکاف دهانی متولد شود.

آقای خضروی گفت: شکاف لب و کام یا همان لب شکری وکام شکری، شایعترین نقص مادرزادی در نواحی صورت و جمجمه در نوزادان است و ممکن است از هر ۶۹۰ تولد زنده یک نوزاد با شکاف دهانی متولد شود.

او می گوید: سه نوع شکاف دهانی وجود دارد، شکاف لب به تنهایی، شکاف لب به همراه شکاف کام و شکاف کام به تنهایی.

فوق تخصص جراحی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: اندازه شکاف ممکن است کوچک باشد یا بصورت شکافی بزرگ تا بینی برسد. شکاف‌کام یا کام شکری ممکن است به صورت سوراخی کوچک در انتهای سقف دهان باشد یا بصورت شکافی در کام باشد که تا جلوی دهان ادامه دارد.

خضروی گفت: موارد غیر سندرومیک که شایعترین علت شکاف دهان است معمولا به علت تاثیر فاکتورهای محیطی با ژن است.

این فوق تخصص جراحی کودکان می گوید: برخی فاکتورهای محیطی مثل کمبود اسید فولیک، مصرف سیگار، چاقی مادر و بیماری‌های متابولیک کنترل نشده از جمله دیابت کنترل نشده می‌تواند در ایجاد شکاف دهانی نقش داشته باشند.

او گفت: در هفته ۱۸ تا ۲۰ حاملگی با کمک اسکن سه بعدی سونوگرافی، موارد شکاف لب یا لب شکری قابل تشخیص است. اگر شکاف‌کام یا لب در اسکن تشخیص داده نشود، معمولا در بدو تولد و طی معاینات ۷۲ ساعت اول تولد مشخص می‌شود.

 شکاف‌کام و لب توسط تیمی از متخصصین مختلف درمان می شود که شامل تخصص‌های جراح اطفال، جراح فک و صورت، جراح گوش و حلق و بینی، جراح پلاستیک و ترمیمی، ارتودنتیست، دندانپزشک اطفال، متخصص پروتزهای دهانی و دندانی، شنوایی سنج، گفتار درمانگر، متخصص ژنتیک ومتخصص رادیولوژی است.

فوق تخصص جراحی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت:کودک با شکاف دهانی معمولا طرح مراقبتی طولانی مدتی دارد و درمان‌های اصلی شامل یک عمل جراحی برای اصلاح شکاف‌لب معمولا وقتی شیرخوار بین ۳ تا ۶ ماهگی است و یک عمل جراحی برای ترمیم شکاف‌کام معمولا بین ۶ تا ۱۲ ماهگی انجام می شود.

 خضروی گفت: حمایت تغذیه‌ای، ارزیابی شنوایی، ارزیابی رشد، گفتاردرمانی و درمان‌های دندانپزشکی و ارتودنتیکی به منظور ارزیابی و درمان تغییر شکل دندان‌ها و مسائل مربوط به آن از جمله درمان‌های اصلی در طول برنامه مدون درمانی این کودکان است که معمولا تا سن ۱۸ سالگی ادامه دارد.

برچسب ها: علوم پزشکی ، عمل کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.