رئیس اداره امور آب گچساران گفت: با مسدود کردن چاه‌های بدون مجوز و فاقد پروانه از برداشت غیرمجاز ۲ میلیون و۳۰۰ هزار متر مکعب آب در منطقه گچساران جلوگیری شد.

سید معصوم افضلی گفت این میزان صرفه جویی و جلوگیری از مصرف غیرقانونی، پر و مسدود کردن ۲۷حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان‌گچساران به دست آمد.

او می گوید:  ۵۸۲ حلقه چاه مجاز در  دشت های لیشتر، خیرآباد، سرپری(دیل و آرو) و امامزاده جعفر این شهرستان وجود دارد.

افضلی گفت: ۱۶۰ حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان وجود دارد که ۵۵ حلقه آن مربوط به دستگاه های اجرایی است.

به گفته رئیس اداره امور آب گچساران، سالانه به طور میانگین ۲۵میلیون مترمکعب آب از دشت های این شهرستان برداشت و در بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات مصرف می شود.

او می گوید: این شهرستان در شرایط کم آبی شدیدی قرار دارد و لازم است که شهروندان گچسارانی نسبت به این موضوع حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند.

افضلی پر و  بسته کردن چاه های غیرمجاز و نصب کنترل هوشمند حجمی را مهمترین برنامه های در دست اجرای این شرکت در امسال برای نجات بخشی سفره های زیرزمینی در شهرستان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۳ کنتور هوشمند بر روی چاه های غیر مجاز شهرستان نصب است.

او می گوید: به منظور افزایش آب سفرهای زیر زمینی سه طرح تغذیه مصنوعی در مناطق ناصرآباد ، شیخ خواجه (آبدالان میشو ) و گرگدا در محدوده مطالعاتی منطقه امامزاده جعفر گچساران  احداث شده است.

به گفته رئیس اداره امور آب گچساران، یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب پارسال در طرح های تغذیه مصنوعی گچساران ذخیره و به آبخوان دشت امامزاده جعفر تزریق شد.

افضلی می گوید: با توجه به گرمسیری بودن گچساران و بروز خشکسالی های متوالی در سال های اخیر ایجاد طرح های تغذیه مصنوعی ضرورتی برای مدیریت آب در این شهرستان است.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: طرح های  در حال بهره برداری  تغذیه مصنوعی این شهرستان سالیانه ۲۲میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی تزریق می کنند.

افضلی می گوید: اجرای  طرح های تغذیه مصنوعی  این شهرستان موجب شده خشکسالی های اخیر تاثیر کمتری در افت منابع آبی زیرزمینی  دشت امامزاده جعفر داشته است.

او گفت: ۲۳هزار هکتار از زمین دارای پتانسیل کشاورزی گچساران دارای تخصیص آب می باشند که از این میزان ۹ هزار هکتار تاکنون تحت پوشش شبکه های انتقال آب قرار گرفته است.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.