با توجه به فرا رسیدن ۱۳ فرودین "روز طبیعت" مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس طی پیامی نکات مهم محیط زیستی را برای صیانت و حفاظت از طبیعت در این روز به دوست داران طبیعت توصیه کرد.

حمید ظهرابی ضمن آرزوی اوقاتی خوش و بی خطر همراه با تندرستی برای همه هموطنان شریف گفت: طبق سنت دیرینه ما ایرانیان در روز ۱۳ فروردین تعداد کثیری از مردم به دامان طبیعت پناه می‌برند بنابراین در این روز رسالت ما این است که نه تنها خود نکات ضروری محیط زیستی را رعایت کنیم بلکه به فرزندان مان نیز بیاموزیم که از انفال الهی که ودیعه‌ای در دست آنان است حفاظت کنند.

او گفت: همه ما در این روز میهمان طبیعت هستیم پس آداب میهمانی رفتن را رعایت کنیم و به طبیعت میزبان مهربان که فرشی از چمن برایمان پهن کرده و درختان را با شکوفه‌ها آراسته و ما را به موسیقی آوای پرندگان دعوت کرده است احترام بگذاریم.

ظهرابی به خطر افروختن آتش در طبیعت اشاره و استفاده از اجاق‌های کپسول گاز کوچک به جای استفاده از چوب و ذغال را توصیه کرده و گفت: یادمان باشد اگر مجبور به برافروختن آتش در طبیعت شدیم حتما به طور کامل آنرا خاموش کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در این روز برخی از افراد نا آگاه از شاخه درختان آویزان می‌شوند و به طبیعت آسیب می‌زنند. در روز طبیعت نباید هیچ شاخه‌ای شکسته و یا هیچ حیات وحشی آسیب ببیند.

به گفته ظهرابی، تا حد ممکن از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف استفاده نکنیم و از رها کردن آن‌ها در طبیعت خودداری کنیم، البته برای جمع آوری زباله‌ها و پسماند‌ها حتما تعداد مناسب کیسه به همراه داشته باشیم تا علاوه بر زباله‌های خودمان، پسماند‌های رهاشده توسط افراد نا آگاه را نیز جمع آوری و در سطل‌های مخصوص در اولین مکان ممکن قرار دهیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: همچنین از ایجاد آلودگی صوتی در طبیعت بپرهیزیم و با توجه به فصل زاد و ولد حیات وحش و همچنین ممنوع بودن صید و شکار از جدا کردن نوزادان حیات وحش بپرهیزیم و از جمع آوری تخم پرندگان، جوجه‌های تازه متولد شده و تخریب آشیانه‌ها نیز جداً خودداری کنیم.

او گفت: همچنین ماهی‌های قرمز از گونه‌های غیر بومی هستند و باید از رها کردن آن‌ها در رودخانه‌ها و تالاب‌ها جدا اجتناب کنیم و با توجه به فصل تخم ریزی ماهیان از صید هرگونه ماهی در رود خانه‌ها بپرهیزم.

ظهرابی از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی مراتب را به نزدیکترین اداره محیط زیست در منطقه و یا شماره ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار