آقای جواد رحمتی گفت : در کلانشهرهایی که مترو وجود دارد، اوراق مشارکت تصویب شده و برای تبریز نیز ۷۰۰ میلیارد تومان به تناسب حجم پروژهها تصویب شده که ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به اتوبوسرانی تبریز است.
این مبلغ مربوط به اعتبارات سال ۱۴۰۰ بوده و برای سال ۱۴۰۱ هم اعتبار برای متروی تبریز اختصاص خواهد یافت که برای هیچ کلانشهری تاکنون این مبلغ مشخص نشده، چون قانون بودجه اخیراً ابلاغ شده است.
پیش بینی میشود اعتبار یاد شده در سال ۱۴۰۰ برای امسال نیز با حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش متناسب با حجم پروژههای مترو کلانشهرها افزایش یابد.
در کلانشهرهای تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و اهواز مترو با چهار تا پنج خط طراحی شده است و اکنون نیز بر اساس حجم پروژهها اعتبار اختصاص مییابد.
از خط یک متروی تبریز اندکی باقی مانده است و خط ۲ مترو تبریز نیز به طور تقریبی از سه تا چهار سال پیش آغاز شده و با قرارگاه خاتم به پیش میرود.
خط سه نیز متاسفانه در شورای قبل و شهردار سابق از اولویت خارج شده بود، اما ما ردیف اعتباری آن را حفظ کردیم و اکنون نیز شورای جدید آن را در نظر گرفته است.
بر این اساس اکنون رقم درشتی از اعتبارات برای انجام خطوط باقیمانده تبریز نیاز است که از طریق فاینانس چینی خط ۲ متروی تبریز تکمیل میشود.