حجتالاسلام امیرقلی جعفری در گردهمایی مبلغین چهارمحال و بختیاری با عنوان «طلایهداران تبلیغ» وجود مشکلات و کاستیها در برخی امور را یادآور شد و گفت: با این حال در طول انقلاب اسلامی کارها و اقدامات بزرگی انجام شده است که اگر این اقدامات نبود، بدون شک این همه هجمه نیز وارد نمیشد.
مبلغین و روحانیون باید در این مسیر و در جهاد تببین بر مواضع مقام معظم رهبری مسلط باشند و دیدگاههای سکاندار انقلاب را بشناسند.
بیشتر بخوانید
دیدگاه رهبر انقلاب نسبت به تیم مذاکرهکننده، وقایع اوکراین، مشکلات معیشتی و اولویتهای نظام از جمله مواضعی است که همه روحانیون باید بر آن اشراف داشته باشند.
تسلط بر آنچه در طول انقلاب اسلامی روی داده است و اقدامات صورت گرفته نیز از الزامات دیگر برای حضور موثر در عرصه تبلیغ و جهاد تبیین است.
باید بتوان در مقام دفاع از دستاوردها به شکلی مصداقی سخن گفت، چرا که هزاران پایگاه، گروه و کانال در فضای مجازی در حال منفیبافی علیه نظام اسلامی هستند.
در سرآغاز هزاره سوم میلادی که عوامل متنوع و متکثر در حال مدیریت افکار عمومی در تمامی کشورهاست و ابزارهای مختلف تبلیغی همه افراد را احاطه کرده و بر اندیشهها و اعمال آنها اثر میگذارد، تبلیغ دینی باید به اقتضای شرایط موجود باشد.
بهترین و موثرترین راه تبلیغ را که بزرگان دین در دوران گذشته نیز اهمیت آن را بیان کردهاند، تبلیغ چهره به چهره است، این امر به این معنا نیست که از ابزارهای نوین تبلیغی استفاده نشود و یا بیتوجهی به فضای مجازی روی بدهد، اما همچنان اولویت با تبلیغ چهره به چهره است.
اگر دین خاتم برای پاسخگویی به نیازهای بشر و اداره جامعه است و تمامی نظام و ارتباطات انسانی را از پیش از تولد تا زمان مرگ او پوشش میدهد و اگر چنین دینی کامل است، پس لازم است در جامعه پیاده شود و در حد تئوری و نظریه باقی نماند.
در طول تاریخ اسلام به جز امیرالمومنین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) به هیچکدام از ائمه معصومین اجازه داده نشد تا دین خدا در مقام حاکمیت پیاده کنند، در طول یک هزار و ۲۰۰ سال پس از عصر حضور ائمه، تنها یک، ولی توانسته است دین خاتم را از نظر حاکمیت به منصه ظهور برساند و آن شخص امام راحل است.
دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی میکوشند تا به اشکال مختلف به حاکمیت دین خاتم ضربه بزنند و هر یک از عالمان و مبلغین دینی این رسالت را دارند که در مقابل این هجمهها مقاومت کنند و به امر تبیینی بپردازند.
در زمانهای که دشمنان از هر سویی به نظام جمهوری اسلامی و جهانبینی اسلامی هجمه وارد میکنند، روحانیون و مبلغین کسانی هستند که در مباحث اعتقادی که به شدت مورد تعرض است در جایگاه مرزبانان قرار دارند و این مرزبانان و مرزداران باید هم اسلحه مناسب در دست داشته باشند و هم بکارگیری درست و صحیح آن را بدانند.
حضور در عرصه تبلیغ باید به شکلی باشد که در گذر زمان بتواند پاسخ مناسب را به مخاطب ارائه کند به همان شیوهای که مقام معظم رهبری در دوران قبل از انقلاب در یک ماه رمضان در مشهد بر منبر رفتند و طرح اندیشه اسلامی را مطرح و تبیین کردند، طرحی که همچنان مخاطب دارد.
جهاد به این معناست که تمام نیروی مجاهد به میدان بیاید و صرف هدف شود و باید در حوزه تبلیغ دینی نیز از تمامی ظرفیتها به شکلی جهاد گونه استفاده شود.
تبیین مدل و تفکر شیعی نظام جمهوری اسلامی در دفاع از مظلوم در خارج از مرزهای جغرافیایی نیز مهم است، در تبیین نیاز به جهادی همگانی است و مبلغین باید در این مسیر از تمام توان خود استفاده کنند.