فاش شدن بقایای یک انفجار در کهکشان راه شیری

یک مطالعه جدید نشان داد بقایای صورت فلکی کاسیوپیا A به طور یکنواخت در فضا پراکنده نشده است.

در تحقیقات یک مطالعه آمده که بقایای صورت فلکی Cassiopeia A (کاسیوپیا A)، یکی از مشهورترین انفجار‌های ستاره‌ای کهکشان راه شیری به طور یکنواخت در همه جهات پراکنده نشده است.

به گزارش الیوم‌السابع، مطالعه ۱۹ ساله داده‌های رصدخانه اشعه ایکس چاندرا که در ۸۵ هزار مایلی بالای زمین می‌چرخد، به تیم تحقیقاتی کمک کرد تا گسترش این سحابی را بهتر درک کند. صورت فلکی Cassiopeia A اولین بار توسط عبدالرحمان صوفی رازی با چشم غیرمسلح رصد شد. این صورت فلکی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

 کهکشان راه شیری

انفجار‌های ستاره‌ای کهکشان راه شیری به هیچ وجه در حال گسترش نیستند. تنها دو چیز می‌تواند این رفتار غیرمنتظره را توضیح دهد، سوراخی در سحابی که خلاء ایجاد می‌کند یا با ستاره با چیزی برخورد می‌کند. به گفته تیم تحقیقاتی موج ضربه‌ای ستاره، به پوسته‌ای از ذرات گاز برخورد کرده است و بقایای ستاره هنگامی که باد‌های گازی نامنظم را منتشر می‌کند شکل می‌گیرد. طبق اطلاعات دریافتی در قرن هفدهم هنگامی که نور ناشی از انفجار شیء به زمین رسیده گاز و غبار زیادی در آن مکان به وجود آمده است که با چشم غیرمسلح یا تلسکوپ‌های اولیه آن زمان قابل مشاهده بود.

سحابی Cassiopeia A با سرعت متوسط ۸.۶ میلیون تا ۱۳.۳ میلیون مایل در ساعت در حال گسترش و دمای آن ۵۴ میلیون درجه فارنهایت است. در ادامه تیم حقیقاتی توضیح داد انفجارهای کهکشانی احتمالاً در فضای گازی رخ می‌دهند که مدت‌ها قبل از انفجار توسط ستاره انفجار صورت گرفته بود. همچنین احتمال می‌رود که وسعت آن ۱۶ سال نوری بوده است.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار