مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در بازه زمانی ١۴ اسفندسال گذشته تا ٧ فروردین امسال بیش از ١١ هزار کیلوگرم لاشه ضبطی در حوزه دام در کشتارگاه‌های استان داشتیم.

شهرام موحدی گفت: حجم کار متخصصان اکیپ‌های نظارتی که در بازه زمانی ١۴ اسفند تا ٧ فروردین مشغول به فعالیت بودند، بیش از ١٨ هزار نفر ساعت بوده که همچنان این طرح با قوت و قدرت ادامه پیدا خواهد کرد، چراکه خط قرمز حوزه دامپزشکی سلامت مردم است.

یکی از وظایفی که قانون‌گذار برعهده سازمان دامپزشکی کشور گذاشته، نظارت و کنترل‌های بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی است که قاعدتاً این فرآورده‌های خام دامی از دام زنده یا دام کشتار شده به دست آمده و می‌تواند، فرآورده‌های خام دامی خوراکی یا غیرخوراکی محسوب شود.

به گفته او نظارت‌های بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی توسط دامپزشکی استان اصفهان همیشه در طول سال به‌صورت جاری و با تیم‌هایی که به‌صورت ٢۴ ساعته در حال نظارت هستند، در حال انجام است.


طرح نظارت بهداشتی ویژه نوروز از ١۴ اسفند ١۴٠٠ شروع شده و تا پایان ماه مبارک رمضان که نیمه اردیبهشت است، ادامه دارد.

در این بازه زمانی و این طرح، بر بیش از ١٧٠ هزار رأس دام سبک کشتار شده که وزن آن بیش از ۶ میلیون و ٣٠٩ هزار کیلوگرم بود، نظارت شد، همچنین در حوزه دام سنگین نیز بیش از ۶ هزار و ١٢٨ رأس کشتار داشتیم که وزن تقریبی آن بیش از سه میلیون و ۵٩ هزار کیلوگرم بود.

موحدی می‌گوید در حوزه کشتار شتر که در اصفهان استقبال خوبی از گوشت شتر می‌شود نیز ١٧٢ نفر شتر کشتار شده در سطح استان داشتیم که وزن تقریبی آن‌ها بیش از ۵۵ هزار کیلوگرم بود، در حوزه طیور کشتاری در کشتارگاه‌های صنعتی و بسیار خوب استان که از لحاظ بهداشتی بسیار عالی است، در این دوره نظارت بهداشتی، بیش از ۶ میلیون و ١۴۵ هزار قطعه طیور کشتار شده که وزن آن بیش از ١۵ میلیون و ٧٩۵ هزار کیلوگرم است.

در این نظارت‌هایی که روی داد و آنچه که ما قاعدتاً به‌عنوان فرآورده‌هایی که قابلیت مصرف ندارد کشف کردیم، بیش از ١١ هزار کیلوگرم لاشه ضبطی در حوزه دام و بیش از ۵۵ هزار کیلوگرم لاشه ضبطی در حوزه کشتارگاه‌ها داشتیم.

در بازه زمانی ١۴ اسفند تا ٧ فروردین‌ماه، تعداد بازدید‌هایی که از واحد‌های سطح عرضه، انبارها، سردخانه‌ها، مراکز قطعه‌بندی، کشتارگاه‌های دام و طیور و بسته‌بندی انجام دادیم، بیش از چهار هزار و ۴٩٣ مورد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تعداد موارد غیربهداشتی که با آن‌ها برخورد کردیم، ۴٢٠ مورد و همچنین در مراکز عرضه بیش از هفت هزار و ٨۴۶ کیلوگرم فرآورده ضبطی داشتیم، همچنین تعداد مواردی که نیاز به نمونه‌برداری داشت تا تشخیص داده شود فرآورده سالم است یا خیر، ٢٣ مورد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از مردم می‌خواهیم به دلیل قیمت کمتر به روستا‌های دوری که شاید یک قصاب به‌صورت غیرمجاز، لاشه کشتار می‌کند و مشخص نیست لاشه چه مشکلاتی دارد مراجعه نکنند، چراکه به دلیل قیمت پایین‌تر ممکن است دچار بیماری مشترک بین انسان و دام شده و ده‌ها برابر آن اختلاف قیمت، مجبور به هزینه درمان خواهند شد.


منبع:ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.