کرمانشاه مهد صنایع دستی ایران‌زمین

استان کهن کرمانشاه علاوه بر جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی از صنایع دستی منحصر به فردی نیز برخوردار است.

کرمانشاه از دیرباز به علت موقعیت خاص جغرافیایی و نیاز مردم به لوازم و مواد اولیه زیستی، مهد صنایع دستی بوده به همین دلیل در این منطقه می‌توان ردپایی از هر نوع صنایع دستی یافت.
هنرمندان و اساتید چیره دست این دیار با ذوق و ابتکارشان علاوه بر تامین مایحتاج روزمره مردم، زیبایی و نشاط را به آنان هدیه می‌دهند و زندگی را سرشار از طرح و رنگ می‌کنند.

شواهد باستان شناسی از قدیمی‌ترین نشانه‌های تمدن در گنج دره هرسین تا آثار دوران مادی، هخامنشی، ساسانی و دوران اسلامی و پس از آن گواه آن است که مناطق مختلف کرمانشاه در اعصار مختلف همواره مورد توجه حکومت‌های وقت بوده و این استان خاستگاه و قرارگاه بسیاری از تمدن‌های ایرانی است.

همچنین کرمانشاه از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نیاز اهالی به لوازم و مواد اولیه زیستی، مرکز صنایع دستی بوده است و در بین مردم بومی، افراد مستعد و ماهر در هر رشته پرورش یافته‌اند.
گیوه بافی، قلم زنی، نقره کاری، مسگری، زرگری، چرم سازی، نمدمالی، سفالگری، نساجی سنتی و فلزکاری در محدوده استان کرمانشاه از رونق دیرینه برخوردار بوده و تولیدات آن‌ها بیشتر به سایر نقاط ایران و خارج از آن صادر می‌شود. گیوه‌بافی، فلزکاری (چاقوسازی)، ساز‌های سنتی (تنبور)، سراجی سنتی (چرم)، احجام چوبی، گره‌چینی، گلیم بافی، ارغوان بافی (سبد بافی)، جاجیم بافی، لباس محلی (کرمانشاهی)، چیغ بافی یا چیت بافی و موج بافی از جمله صنایع دستی استان کرمانشاه هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.