عدم موفقیت خودروسازان داخلی پس از گذشت ۶۰ سال در طراحی پلتفرم به یک معضل تبدیل شده است؛ کارشناسان صنعت خودرو می گویند اینکه پلتفرم نداریم، لازم به بررسی تاریخچه صنعت است.
برخی از کارشناسان صنعت خودرو می گویند شاید هیچگاه تفکر و برنامهریزیهایی که برای ساخت نیاز بوده در دستور کار قرار نگرفته است؛ شاید ماهیت مدیریتی یا مالکیتی خودروسازان مشکل داشته که زمان کوتاه بودن مدیریت نیز مزید بر علت است.
عدم ثبات مدیر و دولتی بودن در کنار چند هدفه بودن آنها از دلایل اساسی این موضوع مطرح می شود. تحریمهای نوسانی نیز در یک بازه زمانی سبب ایجاد اعمال سیاست نوسانی به کشور شده در این مقطع به دنبال خودکفایی میرویم، به محض لغو تحریم نیز به دنبال شرکای خارجی میروند.
پلتفرم نیاز به تصمیم گیری در سطح بالای کشور داشته که ریل گذاری آن نیاز به نهاد قانونگذار دارد. باید بررسی شود که خودروسازی هنگام اعلام ساخت پلتفرم، ارزیابی در خصوص آن انجام شود که چه مقدار از پلتفرم را بر اساس زیرساخت صنعتی میتواند تامین کند. زمانی که زیرساخت فراهم نباشد، محصول از نظر تحریمی محصولی امن نبوده و ارزش آن از نظر حاکمیت کاهش خواهد یافت.
معصومه پاشایی نماینده مجلس میگوید: استانداردهای 85 گانه به خودروسازان ابلاغ شده و خودروسازان باید استانداردهای لازم را روی تمام خودروها اعمال کنند، چرا تمام خودروهای تولیدی یک استاندارد ضعیف را دارند؟
ایران خودرو به تازگی پلتفرمی ساخته است که پاشایی میگوید همین پلتفرم را میتوانستیم ۱۰ سال پیش تولید کنیم، اما اکنون اقدام به تولید آن کرده ایم.
پیش از این فاطمی امین وزیر صمت گفته بود: تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱، افزایش تیراژ به سه میلیون دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ و همچنین تولید سالانه دو پلتفرم ملی از جمله برنامههای خودرویی این وزارتخانه است.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، این صنعت در کشور مونتاژ محور است به این معنی که دانش فنی آن خارج از کشور است و به گفته یکی از مدیران عامل شرکت خودروسازی داخلی، طراحی پلتفرم بومی یک میلیارد دلار هزینه دارد.
به تازگی نیز سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفته امروز یکی بیاید از خودروساز بپرسد که چرا از چین قطعه وارد میکنند؟ چهکسی بر کیفیت قطعه چینی نظارت دارد؟ ما مادامی که نگاهمان به قطعات چینی است هیچگاه خودروی ملی نداریم.
به گفته هادیانفر همین الان دانشمندان جوان ما سوخت آب را به جای بنزین تولید کردهاند و اکنون ۶خودروی پلیس ما در البرز از آب برای تردد استفاده میکنند. حالا هر چه بهخودروساز میگوییم از آب استفاده کن، هزار اما و اگر میآورد.
ابراهیمی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نبز می گوید: یک سری مطالعات در طراحی پلتفرم ملی انجام شد و نگاه پلتفرمی بومی سازی شد.
بسیاری از خودروسازان جهان مانند چین عملا هیچ کدام مالک پلتفرم خود نباشند که ابراهیمی نژاد می گوید دانش این موضوع در ایران وجود دارد و از سال ۹۰ طراحی پلتفرم انجام شد.
۵۰ طراحی پلتفرم از سال ۹۰ تاکنون انجام شده و در دانشگاه ها موجود است.
همچنین آقای مرزبان راد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفته بود پلتفرم برخی از خودروها که مربوط به ۳۰ سال گذشته میشود، باید طراحی مجدد شود.
مشکلات عدیدهای در حوزه خودروسازی ایران وجود دارد که با گذشت پنج دهه از عمر این صنعت همچنان پابرجاست. این درحالی است که صنعت خودروسازی ایران پیش از صنعت خودروسازی در کرهجنوبی فعال شده، ولی امروز صنعت ایران محدود به بازار داخلی و صنعت کرهجنوبی پیشتاز در جهان است.
ضمن اینکه صنعت خودروسازی ایران از حمایتهای کامل دولتها برخوردار بودهاند و بازار انحصاری امروز و کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی هم محصول همین صنعت انحصاری است.
آقای رئیسی، رئیس جمهور کشور هم دستور داده اند در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
این موضوع دیروز با بازدید وزیر صمت از دو خودروسازی نیز مورد تاکید قرار گرفت. تولید پژو ۴۰۵ و سمند باید متوقف شود این را فاطمی امین گفته است.
مرزبان راد میگوید با توجه به تجربه خودروسازان طی ۳۰ سال گذشته، اگر آنها بخواهند یک خودرو جدید با تکنولوژیهای روز و شرایط امروزی طراحی کنند، میتوانند از تجربیات گذشته بهره بگیرند و با سرعت بیشتری کار را به نتیجه برسانند.
چند سال گذشته طرحهای مختلفی از پلتفرم خودرو طراحی شده و برخی از آنها به مرحله تولید انبوه هم رسیده است.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
بعد میخوان پلتفرم بسازن
این فیلم ها و قصه هزار و یک شب که کارگر بیکار میشه و تولید داخلی است شاید بیست سال پیش جواب میداد الان دیگه همه فهمیدن برا پر کردن جیب عده خاص و دولت است
پس بهترین کار تخته کردن درهای برهم زننده های آرامش و سلامت روحی و مالی مردم است
( فناوری موشک و کاربری اون فرق داره دوستان مقایسه بیخود نکنین )
چیزهایی مثل پزشکی ، کشاورزی، پتروشیمی ، صنایع دستی و گردشگری هستند که پیشرفت کنیم
حال الان که تحربم خودرد برداشته شده
چرا این قدر این آشغال های بی کیفیت سایپا و ایران خودرو رو با 10 برابر قیمت به مردم میفروشید؟
دولت در قطعه سازی ،شهرهای بزرگ قطعه ساز را ایجاد کند.
فقطبازار نیم ملیارد نفری همسایگان به میلیاردها قطعه نیاز دارند
وگرنه از10تا طراح برتر دنیا حد اقل2تاش ایرانی هست
بنز و بی ام و کلی مهندس ایرانی دارن
یا همون اقای کوروش منصوری که جزو3تیونینگ کننده برتر خودرو در جهان هست
این یعنی ما شناگر ماهری هستیم
ولی آب بهمون نمیدن
https://www.yjc.news/fa/news/7015406/%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC-%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AA%D8%A7-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%AA%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
در مورد خودرو سازها نمیدونم چرا این اتفاق نمیفته.ما میتونیم بهترین خودزوها رو تولید کنیم.اما بنظرم کیفیت جاشو به درامدزایی داده و اینکه سود یه عده ای در واردات قطعات خودرو هست.ما شرکت های دانش بنیان زیادی رو داریم که قطعه باکیفیت تولید میکنن اما اکثرا با حمایت خودرو سازها مواجعه نمیشن
موتور نداریم
99% ماشین موتوره
بهترین طراح های دنیا هیچی نباشه از ۱۰ نفر لااقل ۲نفرشون ایرانی هستن.
مشکل از سوراخی جیب و نبود آگاهی و دانش لازم در زمینهی مسوئلیت آق یا خانم مسئول هست.
همین خودروی برقی که چندسال پیش ابتکار به مخترعش نامه داده بود که طرح تو در الویت سازمان نیست!!!
داداش بهترین طراح خودرو ایتالیاست جالب اینه ملت بدانند اکثر انها هم فارغ التحصیل دانشگاه تهران و شریف هستن یعنی ایرانی هستن که به دلیل بی کفایتی و باندی بودن کارخانه های خودرو سازی ما مهاجرت کردن وای برشما با این بهانه گیری هایتان
چهل سال هست رهبری در زمینه ی کاری خودش موفق و دولت و مجلس در زمینه های کاری خودشون ناکارامد
بهترین طراح های دنیا هیچی نباشه از ۱۰ نفر لااقل ۲نفرشون ایرانی هستن.
مشکل از سوراخی جیب و نبود آگاهی و دانش لازم در زمینهی مسوئلیت آق یا خانم مسئول هست.
همین خودروی برقی که چندسال پیش ابتکار به مخترعش نامه داده بود که طرح تو در الویت سازمان نیست!!!
انرزئ پاک در الویت سازمان حفاظت از محیط زیست نبود!!!
و....
همین جوان توان طراحی خودرو هم دارن
بی عرضه گی و زیاده خواهی خودروسازان دلیل اصلی اینهمه نکبت تو فرغون سازیه
واسه یه صندوق عقب ۲۰۶ هزینه یک کارخانه روگرفتن اخرش هم هم یک ماشین من دراوردی وزشت به مردم دادن
اینهمه تو بوق و کرنا فریاد زدید صفر تا صدش بومی هست!