رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تشدید حفاظت از محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی استان در ایام نوروز خبر داد.

ابوالقاسم ایمان پور گفت: امسال هم به مانند سال‌های گذشته به منظور حفاظت از بنا‌های تاریخی استان و جلوگیری از سوء استفاده و تخریب محوطه‌های باستانی اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم.

به گفته رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه یکی از مسائلی که در نوروز امسال برای حفاظت از بنا‌های تاریخی روی آن تاکید داریم، لزوم افرایش مشارکت اجتماعی به عنوان حفاظت اطمینان بخش است.

در این راستا نشست‌هایی را با دهیاران، بخشداران، میراث بانان افتخاری و ... مناطق مختلف استان داشته ایم و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شده.

علاوه بر استفاده از ظرفیت مردمی، روی کمک سایر نیرو‌ها همچون نیروی انتظامی و بسیج هم برای حفاظت از محوطه‌های تاریخی تاکید شده است، از آنجایی که بسیاری از محوطه‌های تاریخی در روستا‌ها قرار دارند، بنابراین با نیروی انتظامی هماهنگی شده تا در این ایام پاسگاه‌ها از این محوطه‌ها سرکشی داشته باشند که این همکاری جای قدردانی دارد.

باتوجه به اینکه در یگان حفاظت میراث فرهنگی با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه هستیم، از ظرفیت نیروی‌های بسیج هم برای حفاظت از این محوطه‌های تاریخی استفاده می‌کنیم.

از مردم درخواست می شود تا در این ایام اگر موردی از آسیب رسانی و تخریب محوطه‌های تاریخی دیدند را به یگان حفاظت گزارش کنند، چراکه این محوطه‌های تاریخی متعلق به خود مردم است و باید خود آن‌ها در حفاظت از گذشته خود مشارکت داشته باشند.

گزارش‌های مردمی طی مدت یکسال گذشته نسبت به مشابه پارسال افزایش داشته ۵۴ درصد افزایش گزارش‌های مردمی درخصوص تخریب محوطه‌های تاریخی است.

کشفیات اشیا تاریخی طی پارسال نسبت به سال ماقبل آن ۲۶ درصد افزایش داشته، از سویی میزان ساخت و ساز‌های غیرمجاز که معمولا در روستا‌ها است ۲۳ درصد کاهش داشته است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.