نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: روش های نادرست برداشت از منابع آبی سبب شده در کمتر از ۱۰ سال ۳۰۰ سفره آب زیر زمینی خشک شود.

آقای صالحی گفت: برخی افراد با روش‌های غلط مانند حفر چاه کشاورزی آب  سفره های زیر زمینی را هدر می دهند و با پمپ‌های دائم در حال مصرف آب برای محیط کشاورزی شان هستند، در صورتی که با استفاده از فناوری و آبریزی قطره ای برای محصولات کشاورزی این سفره های زیر زمینی خشک نمی شوند.


بیشتر بخوانید


مظور از آب‌های استراتژیک آب های زیر زمینی است که طی سالیان طولانی در خاک نفوذ کرده اند و سفره‌های آب زیر زمینی را ایجاد می‌کنند. برای تشکیل سفره‌های آب زیر زمینی ده یا صد ها سال زمان نیاز است، تفسیر آب های زیر زمینی پشتیبانی است یعنی در زمان کمبود آب باید به این سفره ها رجوع کنیم .

به گفته صالحی ایرانی‌ها طی ۱۰ سال گذشته ۳۰۰ سفره زیر زمینی را در اثر بی توجهی مخصوصا در حوزه کشاورزی از بین برده اند. برای تولید یک کیلوگرم هندوانه در ایران بیش از ..۲ لیتر آب مصرف می‌شود با‌ این وجود ما هندوانه را به کشورهای دیگر  صادر می‌کنیم، یعنی برای هر کیلو تولید هندوانه  ..۲ لیتر آب صادر می‌کنیم.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: آب رودخانه‌ها نیز به عنوان آب شیرین برای پشتیبانی است، البته نباید نقش آب شرین کن‌ها را نادیده بگیریم و این آب شیرین کن‌ها قسمتی از تامین  استراتژی آب در آینده هستند.

خشک کردن ۳۰۰ چاه زیز زمینی در کمتر از ۱۰ سال

عواملی همچون کاهش سرانه منابع آبی تجدید شونده، رشد جمعیت، گسترش صنعت، و نیز تغییر شرایط آب و هوایی، منجر به افزایش رشد تقاضای آب نسبت به رشد جمعیت شده و منابع آبی جوابگوی نیاز بشر نیست، که این امر باعث رخداد یک بحران در سطح جهان شده ، یکی از راهکارهایی که کشورهای به سمت آن در حال حرکت هستند، اکتشاف و استفاده از آب های غیر متعارف همچون آب های فسیلی برای مصارف  است، از این آب ها به عنوان آب های استراتژیک تعبیر می شود.

هماهنگی سیاستگذاری ها در زمینه تامین، توزیع و مصرف آب، مطابق ماده (١٠) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی - مصوب ١٣٧٩ - با شورای عالی آب خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
من از نزدیک این فاجعه را می بینم .اصلا هیچ دل سوزی نبیست .بی رویه برداشت میشه .نازش مسابقه هم گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
چندین دهه بار عدم اشتغال آفرینی واقعی در بخش صنعت بر روی دوش بخش کشاورزی قرار گرفت و ناتوانی ها در ایجاد شغل واقعی در بخش صنعت به وسیله سهل انگاری در بخش کشاورزی جبران شد، به این صورت که اجازه داده شد به بهانه تولید دست اندازی به منابع آب و خاک کشور بدون توجه به عواقب آن در آینده انجام شود تا مردم مشغول شغل باشند و تولید کنند!!! همه هم این موضوع را به خوبی می دانند، فقط من نمی دانم این همه داد و قال برای چیست؟؟!!!
البته امروز هم روند مشابهی در جریان است، باز هم به دلیل ناتوانی در ایجاد شغل واقعی در تمامی بخش ها آمده اند و یقۀ قوانین و مقررات را به بهانه دست و پاگیر بودن در صدور مجوزهای کسب و کار گرفته اند و خواهید دید با حذف و دور زدن قوانین در آینده چه معضلاتی را درست خواهند کرد. البته در این که مقررات اداری بسیار پیچیده ای داریم که نیاز به اصلاح دارد شکی نیست ولی با این کارها شغل ایجاد نمی شود و اینکه شما در عرض سه ساعت انواع و اقسام مجوزها را صادر کنید افتخاری ندارد و دردی از جامعه بیکاران کشور حل نخواهد شد، البته برای در بوق کردن و شلوغ بازی شاید مؤثر باشد آن هم برای اندک زمانی و سرانجام آسمان صاف خواهد شد و حقیقت آشکار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
میلیاردها لیتر اب در مناطق کویری به صفره هاب زیر زمینی میرود و کسی نیست که این اب ها را استخراج کند؟
Pakistan
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سه چهارم زمین آبه اما یه جو اراده وتلاش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
گل گفتی.....
آخرین اخبار