شاهین شجری‌کهن معتقد است که فیلم‌های نوروزی باید سرحال و مفرح باشند.

شاهین شجری‌کهن منتقد سینما گفت: شادی، دورهم بودن، خندیدن و آسان گرفتن غم‌های دنیا، روح نوروز و بهار ایرانی است که باید در فیلم‌های نوروز هم متجلی شود.

ترکیب اکران نوروز در هر سال باتوجه به موجودی سینمای ایران در آن سال انتخاب می‌شود و به گزینه‌های آماده نمایش بستگی دارد. خیلی از تولیدات سینمایی یا مناسب اکران نوروز نیستند، یا متقاضی نیستند و یا به دلایل ممیزی از لیست اولیه بیرون می‌روند.

شجری‌کهن معتقد است ویترین نوروز امسال یک‌بار دیگر به ما یادآوری کرده که دست سینمای ایران برای مناسبت‌هایی مثل نوروز پر نیست. از قدیم ویترین سینما‌ها در نوروز معمولا شامل آثار سرگرم کننده مفرح و خانوادگی بوده است. باید در فهرست نوروز، چند کمدی سرحال هم موجود باشد، همچنین ملودرام جذاب و مردم‌پسند دیده شود و یکسری فیلم‌ها هم برای افراد حرفه‌ای در نظر گرفته شود.

به گفته او این تنوع در فهرست امسال همانند چند سال گذشته دیده نشد. فیلم‌های نوروزی سینمای ایران از بین فیلم‌های برتر جشنواره که در جذب مخاطب موفق‌تر بودند، انتخاب شدند و جای خالی فیلم‌هایی که رنگ و بوی اکران نوروز را داشته باشند، بسیار حس می‌شود. مخصوصا در سالی که گذشت، ارتباط مردم با محیط‌های فرهنگی کمرنگ شده بود بنابراین جا داشت که ویترین نوروزی رنگارنگ تری داشته باشیم، اما موجودی سینمای ایران همین است و خیلی نمی‌توان گلایه کرد.

این منتقد یکی دیگر از اشکالات وارد به اکران نوروز را نمایش فیلم‌هایی دانست که در طول جشنواره بیش از حد استاندارد اکران شده‌اند. به گفته او سبد نوروز باید چند فیلم دیده نشده داشته باشد و مخاطب را غافلگیر کند.

شجری‌کهن می‌گوید سینمای ایران در مخاطب یابی و ارتباط با توده‌های گسترده مردم دچار مشکل است که در این چندسال و با شیوع ویروس کرونا چند برابر شده است. مخاطب همچنان همان مخاطب پرشور و مشتاق ده سال پیش است و هر جا که خوراک فرهنگی خوب در اختیارش قرار گرفته از آن استقبال کرده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار