ایجاد زیست بوم تجهیزات و ابزار‌های شناختی

برای توسعه و تقویت بازار کسب و کار‌های مراکز و شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات، زیست بوم تجهیزات و ابزار‌های شناختی ایجاد می‌شود.

محمدحسین مقامی، کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در چارچوب اهداف و راهبرد تعیین شده خود تلاش می‌کند با اجرای برنامه‌های حمایتی از طرح‌های تحقیقاتی به رشد، توسعه، بومی سازی و تامین نیاز‌های مراکز علمی و پژوهشی به تجهیزات، ابزار‌ها و سیستم‌های در حوزه شناختی در داخل کشور کمک کند.

مقامی امیدوار است با تشکیل زیست بوم تجهیزات و سیستم‌های شناختی میزان وابستگی مراکز علمی و تحقیقاتی برای تامین نیاز‌ها به خارج کاهش یابد و گام‌های موثری برای دستیابی به خودکفایی برداشته شود.

همزمان با رونمایی اخیر از سی دستاورد فنی و تخصصی حاصل از اجرای طرح‌های تحقیقاتی محققان و متخصصان حوزه علوم شناختی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و مدیران ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در نمایشگاه بین المللی تهران درخواست‌های مراکز علمی و دانشگاهی برای خرید تجهیزات و سیستم‌های شناختی افزایش یافت.

در این برنامه چهل درخواست برای خرید ۱۹ محصول شناختی توسعه داده شده توسط ۹ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه شناختی ارائه شده که اقدامات لازم برای تامین نیاز‌های این مراکز از سوی ستاد توسعه علوم شناختی و معاونت علمی و با کمک صندوق حمایت از سرمایه گذاری در زیست فناوری در جریان است.

مراکز علمی و تحقیقاتی خواهان خرید تجهیزات و ابزار‌های شناختی در زمینه‌های ایمپلنت‌های مغزی، تحریک الکتریکی عمقی مغز، تحریک مغناطیسی مغز، واقعیت مجازی برای جوندگان، تحریک بویایی، رهگیر چشمی، الکترود و سیستم‌های ثبت و تحریک مغز شده اند.

او گفت: با تشکیل زیست بوم شناختی تجهیزات و ابزار‌ها در حوزه شناختی در آینده شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در امر طراحی، تولید، ساخت و بومی سازی سیستم‌ها و نیز دستیابی به برنامه‌های خودکفایی در این زمینه خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار