رئیس کمیسیون انرژی مجلس به بیان توضیحاتی درباره دو ارگان بزرگی که به میزان خیلی بالا بنزین را در کشور هدر می دهند پرداخت.

فریدون حسنوند گفت: راه‌هایی برای کاهش مصرف بنزین وجود دارد ایران خودرو و سایپا بزرگترین مصرف کننده بی رویه بنزین در کشور هستند این دو بنگاه خودروسازی بالاترین مصرف بنزین را دارند اگر ما بخواهیم استاندارد جهانی در مصرف سوخت را در نظر بگیریم به عنوان دو مجرم بزرگ در هدر دادن انرژی کشور ایران خودرو و سایپا هستند.

بر اساس آمار‌های سازمان ملی استاندارد رتبه انرژی تقریبا هیچیک از خودرو‌های تولیدی ایرانخودرو و سایپا گرید انرژی A و B و C ندارند. رتبه انرژی خودرو‌هایی مانند سمند، سمند سورن، پژو پارس و پژو ۴۰۵  از محصولات ایرانخودرو و خودرو S۳۰۰ تولیدی سایپا در مدل‌های و از G فراتر نیست و این خودرو‌ها امکان مصرف سوختی کمتر از ۷٫۴ لیتر (در ۱۰۰ کیلومتر) را ندارند.

حسنوند گفت: باید سراغ ایران خودرو و سایپا برویم تا آن‌ها استاندارد‌های شان را بالا ببرند. ایران خودرو و سایپا باعث افزایش مصرف انرژی و افزایش تلفات در جاده‌ها و بسیاری دیگر از مشکلات شده اند ما به دنبال این هستیم که اگر قرار است کسی ملزم به رعایت قوانین شود در مرحله اول خودروسازان باشند و بعد باید الگوی مصرف در کل کشور به عنوان یک فرهنگ عمومی رعایت شود.

 آمار مصرف بنزین نشان می‌دهد که خودرو‌های سواری شخصی بیش از ۵۶ درصد بنزین کشور را مصرف می‌کنند. وانت بار‌ها ۱۹.۲ درصد، موتوسیکلت ۱۲ درصد، کامیون ۸.۷ درصد، تاکسی ۳.۳ درصد و مینی بوس‌ها حدود ۰.۱۸ درصد دیگر مصرف کنندگان بنزین کشور را تشکیل می‌دهند.

تقریبا ۱۰۰ درصد مصرف بنزین کشور در بخش حمل و نقل است. در این میان دو خودرو ساز اصلی ایران شامل ایرانخودرو و سایپا در تولید خودرو‌هایی با گرید بالای انرژی موفق عمل نکرده اند و رتبه انرژی بسیاری از تولیدات آن‌ها فراتر از G نیست.  

با خودرو‌های استاندارد امکان سرمایه گذاری ۵۰۰۰ میلیارد تومانی مردم در صنعت خودرو و کاهش ۱۴ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین فراهم می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۳:۵۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
سلام چی می خوای ؟ خودرو فرسوده شده ؟ حق و حساب نرسیده ؟ می خواهی حق و حساب بیشتری برسد ؟ همه می دانند ولی مردم کاری از دستشان ساخته نیست . تا این شرکت ها شما را دارند و با یک باج بستگی به قدرت معترض ،دهانشان را پلمپ می کنند . مردم توان مقابله ندارند . احمدی نژاد گفت پراید کیلویی چند ؟ 24 ساعته چنان دهانش را بستند آمد و گفت ببخشید اشتباه کردم قیمت گذاری همان عرضه و تقاضای لیبرالی باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
نه ایران خودرو خیلی تند دویده با این خودروهایی که می سازه و قیمت های گزافی که قصد مردم بیچاره میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
فقط بنزین؟؟؟؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
چه عجب یکی جرعت کردوحرف حق زدپس چرادراین دوشرکت راتخته نمی کنندوشراین دوخودروکم کنندواردات خیلی به صرفه هست ودیگه بسه شعارخودروی ملی بابانمی خواهیم بجای پول نفت یه قسمت به خودروبدهنداین حق ملت هست که سوارخودروی باکیفیت بشن.اگرنیست پس مسئولین حق ندارن سوارخودروهای خارجی بشن وآنهاهم سوارپرایدوسمندبشن این تبعیض بزرگ بین آقازادهاومسئولین هست پس کجایندآنهایی که ادعاازاسلام می کنندچراجلوی این همه تبعیض نمی گیرندکاش امام خمینی زنده بودوکاش پسرش سیداحمدهم ...!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
دو مجرم اصلی کشتار مردم در جاده ها نیز همین دو شرکت مافیایی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
در کشوری که احمق ها ی کثیف تصمیم بگیرند بیشتر از این نباید انظار داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
فقط حرف و حرافی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
چه عجب یکی نگفت مردم زیاد بنزین هدر میدن، بالاخره یکی به خودروها گیر داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
مجرم اونهایی هستن که جلوی واردات خودرو را بستن و یا تعرفه های سنگین اعمال کردن تا این دو مجرم جنایتکار مال و جان و منابع ملی و سرمایه یه ملت را به باد دادند.خداوند حامیانشان را لعنت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
من اگر قدرت داشتم تک تک مدیران این دو شرکت رو زیر دستگاه پرس له میکردم وکلیه ی اموالشون رو مصادره میکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
چقدر دو ریالی مسئولین کج است بعد از ۴۰ سال فهمیدن
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۴:۵۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
سلام این دو خودروساز سهم عمده ای در هدر رفت ۸۰ درصد تولید ناخالصی ملی دارند و مردم با اختلاف قیمت بازار و کارخانه در این بازی شریک هستند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
تازه فهمیدین خدایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
سایپا موتور پراید رو تغییر داده و مصرفش رو برده بالا
آخرین اخبار