سفیر روسیه در ترکمنستان گفت از موضوعات اصلی در پروژه تاپی مسأله امنیت است.

الکساندر بلوخین، سفیر روسیه در ترکمنستان می‌گوید که شرکت‌های روسی علاقه مند برای مشارکت در اجرای پروژه گازرسانی ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند موسوم به تاپی هستند و فرصت‌های برای انجام این کار دارند.
 الکساندر بلوخین، سفیر روسیه در ترکمنستان درباره پروژه تاپی گفت: "ساخت این خط لوله گاز به هیچ وجه منافع فدراسیون روسیه خدشه‌‌دار نمی‌کند، بنابراین ما مخالف این پروژه نیستم و برای ترکمنستان در ساخت آن آرزوی موفقیت می‌کنیم. اما در مورد شرکت‌های روسی، آنها علاقه‌مند هستند و ما هر فرصتی را برای تامین لوله (گاز)، کمپرسور و سایر اجزای این پروژه داریم. در قلمرو ترکمنستان، جایی که خط لوله قبلاً گذاشته شده است، لوله ها توسط شرکت های روسی ما تأمين می شد - این یک پروژه ۳۰۰ میلیون دالری در سال گذشته بود. بنابراین ما علاقه خاصی به این پروژه داریم".
سفیر روسیه در ترکمنستان گفت که این پروژه سابقه نسبتاً طولانی دارد و یکی از موضوعات اصلی بحث امنیت است. "در این شرایط، طالبان علناً اعلام کرده اند که از این خط لوله گاز حمایت می‌کنند و آماده تأمین امنیت آن هستند. اظهارات اظهارت است، اما وضعیت واقعی در کشور یک کمی متقاوت است، بنابراین البته انتظار ضمانت صد درصد سبک‌سرانه است".
بلوخین  گفت که ترکمنستان واقعاً مایل است این خط لوله گاز را بسازد، زیرا صادقانه معتقد است که این پروژه نه تنها یک پروژه اقتصادی، بلکه تا حدی اجتماعی است که می‌تواند در افغانستان شغل ایجاد کند.
خط لوله گاز تاپی حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که ۷۵۰ کیلومتر آن از افغانستان می‌گذرد. ولایات هرات، فراه، هلمند و قندهار در مسیر عبور خط لوله گاز ترکمنستان به کشورهای هند و پاکستان قرار دارند.
برچسب ها: طالبان ، تاپی ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار