دبیر سند تحول دولت گفت: حمایت از تولید ملی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی دو بال سند است.

اسماعیل سقاب اصفهانی دبیر سند تحول دولت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور پیداکرد.

او در این برنامه به سوالات زیر پاسخ داد:

ضرورت تدوین سند تحول دولت چیست؟

سند تحول دولت در چارچوب قانون اساسی و در راستای سند چشم‌انداز کشور طراحی شده است و با اتکا به بیانات امام (ره) و مقام معظم رهبری در راستای اجرای اصل ۱۳۴ قانون اساسی به عنوان برنامه و خط‌ مشی دولت ابلاغ شد.

این سند سه بخش دارد که بخش اول مربوط به گفتمان کلان دولت است و بخش دوم به ۳۷ موضوع در ۹ فصل پرداخته است. همه موضوعات کشور در قالب ۳۷ موضوع طراحی شده است و در بخش سوم نظام راهبری و پایش گنجانده شده لذا در مجموع این سند ۲۳۶ نشانگر مطلوب دارد.

مطابق این سند چه اصلاحاتی صورت می‌گیرد؟

برای اینکه بتوانیم موضوعات را استخراج کنیم سوال این بود که چالش‌های بحران ساز و بحران آفرین در کشور کدامند. در این موضوع سعی کردیم سراغ موضوعات اصلی مردم برویم. افزایش آسیب‌های اجتماعی و رواج سبک زندگی غربی از جمله‌ی آسیب‌ها است. اگر علت چالش‌ها را پیدا نکنیم شکست می‌کنیم. البته فقط به چالش‌ها نباید توجه کرد بلکه باید از تقابل دو موضوع چالش‌های بحران ساز و فرصت‌های جهش آفرین باید استفاده کنیم.

اولین ایده مرکزی دولت حمایت از تولید و بال دوم، ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی است. حمایت از تولید ملی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی دو بال سند است. جهاد امروز حمایت از تولید ملی است و این موضوع به نقطه کانونی دشمن بر می‌گردد که دو نقطه کانونی در جنگ نرم دارد. محور نجات اقتصاد کشور تولید است.

برای هر اقدامی در سند، زمان کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مشخص شده و قابل رصد است. بند‌های سند ملاک عمل دولت است، اما چون تکنولوژی، شرایط ایران و امثال این موضوع در حال تغییر هستند، سند تحول هم قابل ویرایش خواهد بود.

آیا سند تحول نظام حکمرانی دچار تغییر می‌شود؟

سند تحول دولت یکی از اولین وعده‌های رئیس جمهور است به طوری که سند تحول، متکی بر گام دوم انقلاب است. یک میلیون شغل باید ایجاد شود و این موضوع قانونی اعلام شده است و در زمان طراحی سند به این موضوع اندیشیده شده است لذا باید واقع‌بین باشیم، در سند تحول به چگونگی‌ها پاسخ داده شده است.

مطابق دستور مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ دولت باید برنامه‌های کلان ارائه می‌داد. ما از اقدامات روزمره به جایی نمی‌رسیم و اقدامات جزیره‌ایهم نیز راه به جایی نمی‌برد. نیازمند بررسی مسائل کشور و علل آن بودیم، ما نیاز به مجموعه‌ای از اقدامات داشتیم که پراکنده نباشد.

مهم‌ترین ضمانت اجرای سند چیست؟

مهم‌ترین ضمانت اجرا خود مردم هستند که نقش ناظر را دارند. مسئول اجرای این سند وزراء و دستگاه‌های اجرایی هستند. رئیس جمهور رهبر جریان مطالبه هستند و در کنار مردم ایستاده‌اند. با کمک مردم جریان مطالبه‌گری برای وزراء و مسئولین دستگاه‌های اجرایی شروع شده است.

آیا سند تحول تعارضی با اسناد بالادستی دارد؟

سند بر مبنای قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های نظام نوشته شده است، اگر سیاست‌های برنامه هفتم ابلاغ شود، یکی از مواردی که احتمالا بعد از ابلاغ اصلاحاتی ممکن است بر آن وارد شود همین موضوع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۰۰:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام به عمل کار بر آید به سخنرانی نیست . اگر هدف افزایش تولید است باید بر اموال منقول و غیر منقول مردم مسلط و با مالیات پلکانی الکترونیک بدون رانت از انباشته های مازاد بر نیاز خانواده مثل ( تجمیع مسکن ، مغازه ، خودرو های گران قیمت و..سکه و ارز ...) برای کاهش فاصله طبقاتی وزمینه هدایت نقدینگی را به سمت تولید مهیا نمود . لازمه اینکار حذف نقدینگی اعم از ارز ، سکه و ریال می باشد . البته راهکار علمی بدون نقص نزد اینجانب است . نیاز به همت خبر نگارانی متدین و دلسوز برای گفتمان سازی و مصاحبه با اینجانب دارد . مهندس گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
جنای گودرزی دهها برابر ارقام مالیاتی خرج سوریه و یمن و عراق و لبنان و فلسطین و ...... می شود هیچ نیازی نیست به مردم فشار بیاورند فقط کافیست قبول کنند که لازم نیست جای خدا باشند
آخرین اخبار