رئیس سازمان بورس گفت: به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های دارنده ذخایر گازی و نفتی، باید مرجع قیمت‌گذاری در منطقه باشیم.

آقای مجید عشقی گفت: عرضه تمام محصولاتی که امکان عرضه آن‌ها در بورس وجود دارد و تکمیل زنجیره کالاها، از اهداف اصلی سازمان بورس است. به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های دارنده ذخایر گازی و نفتی، باید مرجع قیمت‌گذاری در منطقه باشیم تا نیازی به وابستگی به مراجعی که دارای نوسان قیمتی هستند و بر بازار داخلی اثر می‌گذارند، نداشته باشیم.

به گفته رئیس سازمان بورس، یکی از موانع زیرساخت فناوری‌ها، ابزار‌های مشتقه است که امیدوار هستیم بستر معاملاتی مناسب، مختص ابزار‌های مشتقه راه‌اندازی شود.

عشقی گفت: بخش زیادی از بازار سرمایه از بنگاه‌های مربوط به پتروشیمی و نفت تشکیل شده و زمانی که این شرکت‌ها محصولات خود را در فضای بورس انرژی عرضه می‌کنند، خیالمان به لحاظ سود آوری و قیمت گذاری منصفانه آسوده خواهد بود.

به گفته رئیس سازمان بورس، در بازار‌های کالایی هم فیزیکی و هم اوراق بهادار، باید تا جایی که می‌توانیم این ابزار‌ها را گسترش دهیم. ما باید برای گاز طبیعی قیمت منطقه‌ای خودمان را داشته باشیم نه اینکه یک منطقه دیگر که مصرف کننده است، قیمت را تعیین کند. چاره این است که کشف قیمت در بازار داخلی در همه محصولات انجام شود. در حال حاضر در مشتقه از ابزار معاملاتی سهام استفاده می‌کنیم، اما مناسب نیست که به دنبال اصلاح آن هستیم.

حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان معاملات در چهار ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، در بورس انرژی انجام شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. در این حوزه ۹۶ ایستگاه معاملاتی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار
۲۲:۴۸ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
مهم فوری برای سهامداران صندوق دارا یکم: لطفا این موضوع را پیگیری کنید.
خیانت دولت سابق و فعلی به سهامداران دارا یکم : پارسال و امسال 5 شرکت تشکیل دهنده صندوق دارایکم یعنی بیمه اتکایی امین/بیمه البرز/بانک ملت/بانک صادرات/بانک تجارت / سود سهام سالیانه را به سهامدارانشان داده اند یا افزایش سرمایه داشتن و فروش حق تقدم داشتن و پول سودها و حق تقدم ها بحساب صندوق دارا یکم به عنوان سهامدار اصلی این 5 شرکت واریز شده.اما صندوق دارایکم در دو سال اخیر این سودها را به میلیونها سهامدار خود نداده تا همه سهامداران قدیمی از سهم خارج شوند و سودی به سهامداران ندهد.
30 بهمن سود صندوق پالایش را واریز کردند اما خبری از سود 1399 و 1400 صندوق دارا یکم نیست؟
سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس و ناظران بورس و دولت و وزیر اقتصاد هم سکوت اختیار کرده اند؟
چرا به حق حقوق میلیونها سهامدار که آمده اند کسری بودجه دولت را تامین کرده اند اهمیت نمی دهید و علاوه بر ضرر به سهامدار سود مجمع سالیانه هم از سهامداران دارا یکم دریغ کرده اید؟مسئولان سازمان بورس مگر خوابید؟
آخرین اخبار