علی مستوفیان از بهسازی و ایجاد بازارچه سنتی در مجموعه سبزه‌میدان شهرستان بجنورد خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت :  در تلاش هستیم در احیا، حفاظت و ایجاد کاربری بنا‌های تاریخی موجود در سطح شهر‌ها که به‌مثابه هویت شهری آن منطقه قلمداد می‌شوند بتوانیم این بنا‌ها را به‌عنوان یادگار‌هایی از گذشته به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه بنا‌های تاریخی رها شده به‌مرور تخریب می‌شوند و نقش اجتماعی و هویتی خود را از دست می‌دهند، افزود: باهدف احیای بنای تاریخی و با مشارکت شهرداری، یک فضای باز شهری مناسب و پیاده محور را در راستای نشاط اجتماعی و برگزاری مراسم و رویداد‌ها در مناسبت‌های مختلف در مجموعه سبزه‌میدان ایجاد خواهیم کرد.

مستوفیان گفت : طی توافقی که با شهرداری صورت گرفت در زمین مجاور گرمابه تاریخی، یک بازارچه سنتی با الگوی غالب آن منطقه احداث خواهد شد.

 با بهسازی و ایجاد بازارچه صنایع‌دستی و سوغات در مجموعه سبزه‌میدان بجنورد گام مؤثری در تحول اجتماعی و اقتصادی در بافت‌های تاریخی و جذب گردشگری برداشته می‌شود.

ﻣﺠﻤﻮعه ﺳﺒﺰه‌ﻣﯿﺪان ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﯾﮏ کاروان‌سرا، گرمابه، راﺳﺘﻪ ﺑﺎزار و ﭼﻨﺪ قهوه‌خانه از آﺛﺎر دوره ﻗﺎﺟﺎر در ﺷﻬﺮ ﺑﺠﻨﻮرد اﺳﺖ که در اﻃﺮاف آن حجره‌هایی نیز قرار دارد.

شاخص‌ترین اﺛﺮ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ کاروان‌سرا اﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﺮح ﮐﻠﯽ آن از ﯾﮏ ﻣﯿﺎنﺴﺮا تشکیل شده و قسمت‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ کاروان‌سرا از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺸﺖ ﺑﻐﻞ قوس‌ها ﺑﻪ ﺷﯿﻮه آﺟﺮﭼﯿﻨﯽ ﺧﻔﺘﻪ راسته و آﺟﺮﻫﺎی ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺰیین شده اﺳﺖ.

ﺑﻨﺎی گرمابه نیز در ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺮار دارد و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه حمام‌های ﺳﻨﺘﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻃﺮح ﭘﺲ از ورودی، رخت‌کن وﺟﻮد دارد ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ راﻫﺮو ﺑﺎرﯾﮏ ﺑﻪ سر بینه و گرم‌خانه راه ﭘﯿﺪا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.