دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هر ساله برنامه مکمل یاری با آهن را در سطح مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم اجرا می‌کند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برنامه مکمل یاری با آهن ویژه دختران ۱۲ تا ۱۸ سال در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با رویکردی جدید در دانشگاه در حال اجرا است.

عباس رضاییان زاده گفت: آهن از جمله ریزمغذی‌هایی است که کمبود آن در سطح وسیعی از جهان به ویژه در کشور‌های در حال توسعه مشاهده می‌شود.

او می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع کم خونی فقر آهن در دختران نوجوان ۴۰ درصد است که بالاترین میزان شیوع کمبود آهن در بین گروه‌های سنی مختلف است.

رضائیان زاده گفت: کمبود آهن در این دوران باعث کاهش توان ذهنی و قدرت یادگیری، اُفت تحصیلی و خستگی زودرس، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها (به ویژه در دوران شیوع کرونا ویروس)، افزایش مرگ و میر مادران باردار و تولد نوزادان کم وزن و نارس می‌شود.

این مقام مسئول در دانشگاه گفت: با توجه به اینکه دختران امروز، مادران فردا هستند، اطمینان از دریافت کافی این ریزمغذی در این دوران علاوه بر بهبود تکامل توانایی‌های شناختی، ذخایر کافی آهن را برای دوران بارداری در آینده فراهم می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه برنامه مکمل آهن یاری در دختران نوجوان با هدف ارتقای سطح سلامت این گروه سنی گام موثری در پیشگیری از این کمبود، پرورش مادرانی توانمند و نسلی سالم است، گفت: در راستای ارتقای کیفیت برنامه مکمل یاری با آهن ویژه دختران ۱۲ تا ۱۸ سال، این برنامه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با رویکردی جدید به اجرا درآمد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هر ساله برنامه مکمل یاری با آهن را در سطح مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم اجرا می‌کند.

مریم مهارت گفت: امسال با توجه به بحران شیوع کروناویروس برای نخستین بار این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رویکردی جدید و به صورت پایلوت با مراجعه دانش آموزان به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت، پزشک خانواده یا خانه‌های بهداشت و دریافت ۱۰ عدد مکمل آهن انجام می‌شود.

به گفته او، طبق توافق با آموزش و پرورش مقرر شد اطلاع رسانی اجرای این طرح از طریق مدارس و شبکه‌های اجتماعی معتبر انجام شود تا دانش آموزان با رعایت فاصله فیزیکی برای دریافت مکمل به مراکز هدف مراجعه کنند.

مدیرگروه بهود تغذیه جامعه دانشگاه از مهمترین مزایای اجرای این طرح به جلوگیری از اتلاف مکمل ها، ثبت خدمات ارائه شده در سامانه سیب، امکان گزارش گیری از اجرای برنامه و همچنین شناسایی دانش آموزان فاقد پرونده الکترونیک سلامت و انجام غربالگری تغذیه و ارائه آموزش‌های لازم اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.