بسیاری از غذا‌هایی که مصرف آن‌ها در گذشته برای خانم‌های باردار،مانعی نداشت در حال حاضر در لیست مواد غذایی ممنوعه قرار گرفته است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت:با توجه به اینکه توصیه‌های غذایی به مادارن باردار هر سال تغییر می‌کند، بهتر است رژیم غذایی این دوران زیر نظر پزشک انجام شود.

مریم زارع خفری با اشاره به مصرف غذا‌های ممنوعه در دوران بارداری هشدار داد: از مهم‌ترین مواد غذایی که مادران باید در دوران بارداری از آن دوری کنند، مصرف کافئین و الکل است؛ مصرف الکل در هنگام بارداری با افزایش خطر تولد نوزاد کم وزن یا بروز سندروم الکلی جنین، همراه است.

وی به نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار اشاره کرد و افزود: این مواد می‌توانند موجب تولد نوزاد کم وزن و نوزاد با عوارض عصبی شده و حتی دم کرده‌های گیاهی مانند چای نعناع یا گل گاوزبان که اغلب جانشین نوشیدنی‌های کافئین دار می‌شوند نیز، گاهی اثرات جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ بوجود می‌آورند که در زنان باردار باید با احتیاط مصرف شود.

این متخصص زنان و زایمان با توجه به اهمیت نیاز بدن مادران باردار به مواد غذایی آهن دار توصیه کرد: در دوران بارداری، چون مصرف مواد غذایی به تنهایی افزایش نیاز مادر به آهن و سایر موارد مورد نیاز را تامین نمی‌کند، مصرف قرص آهن پس از بررسی سطح خونی آهن مادر و تشخیص پزشک و همچنین مولتی ویتامین از آغاز ماه چهارم تا سه ماه پس از زایمان و اسید فولیک از ابتدا تا پایان بارداری توصیه می‌شود.

زارع خفری به مادران باردار تاکید کرد: از مصرف خودسرانه قرص آهن و مولتی ویتامین، بدون تجویز پزشک پرهیز کنند.
انتهای پیام/م

توصیه‌های غذایی کارشناسان به مادارن باردار

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار