سطح عملیات جنگل‌کاری در استان چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۱۴ هزار هکتار است.

آقای امینی رئیس اداره فنی‌جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز طرح‌های جنگل‌کاری در استان در چند دهه اخیر و به منظور احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها و همچنین توسعه جنگل، تاکنون ۱۴ هزار هکتار از عرصه‌های دارای شرایط در استان به‌صورت نهال کاری و بذرکاری جنگل‌کاری شده است.

با تغییرات اقلیمی و کاهش بارش، به وجود آمدن این چنین جنگل‌ها در ناحیه رویشی زاگرس امکان‌پذیر نیست و همه افراد توجه بیشتری به این زیست‌بوم ارزشمند داشته باشند.

جنگل‌های چهارمحال و بختیاری با مساحت ۳۲۸ هزار هکتار در ناحیه غربی استان از منطقه کوهرنگ، اردل، کیار لردگان تا قسمتی از خانمیرزا را پوشش می‌دهند که عمده گونه‌های جنگلی استان شامل بلوط ایرانی با گونه‌های همراه بادام، زالزالک کیکم، زبان گنجشک، بنه، محلب، تنگرس، گلابی وحشی، داغداغان، ارژن، اسکوپاریا، ارس و گونه‌های بومی است.

سطح خشکیدگی جنگل‌های استان با توجه به آمار ثبت شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی ۳۰ هزار هکتار است که خشکیدگی از تک پایه در مناطقی از جنگل‌های استان تا مناطق جنگل‌های خشکیده به صورت توده‌ای در مناطق بارز در شهرستان لردگان، قسمت‌های از منطقه هلن در کیار، خانمیرزا، فلارد، اردل و بلوط بلند، مشاهده و مورد مطالعه قرار گرفت.


بیشتر بخوانید


جنگل‌های استان تحت تاثیر عوامل طبیعی و غیرطبیعی همواره آسیب می‌بینند که قطع جنگل، تهیه زغال از درختان، قاچاق چوب و ارسال به استان‌های همجوار برای تهیه زغال و ... از جمله عوامل تخریب جنگل است.

کاهش کیفیت پوشش جنگلی تابع تنش‌های ناشی از حمله یا هجوم آفات است که مهمترین آفاتی که جنگل‌های استان را تهدید می‌کند گونه جوانه‌خوار بلوط و مغزخواران بلوط است که باعث برگ‌ریزی درخت می‌شود و سبزینه درخت از بین می‌رود.

شته سبز بلوط و زنگ بنه، لیسه زالزالک و آفات دیگر تهدیدی برای جنگل‌های استان است که برنامه‌های پایش و کنترل به صورت سالانه در کانون‌های آفات صورت می‌گیرد.

بهره‌برداری غیر مجاز در قالب قطع درختان جنگل، تهیه زغال و هیزم برای مصارف روستایی و فروش در خارج از استان، آتش‌سوزی، شخم و شیار در قالب زیرآشکوب جنگل، چرای بی‌رویه دام‌ها که مانع زادآوری گونه‌های جنگلی می‌شود عمده دلایل تخریب جنگل‌های استان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.