مدتی است دام‌های مردم در شهر دیهوک بر اثر ابتلا به بیماری آبله در حال تلف شدن هستند.

یکی از اهالی دیهوک طبس می‌گوید: همه‌ دام‌ها های ما در اثر ابتلا به بیماری آبله در حال تلف شدن هستند و هیچ نهادی به فکر ما نیست.

یکی دیگر از اهالی این منطقه می‌گوید: ویروسی که آمده خطرناک است و بسیاری از دام‌ها به خصوص دام‌های سبک سانن را مبتلا کرده و خرید فروش دام‌ها هم باعث جابه جایی بیشتر این ویروس می‌شود.

مردم نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود در برابر بیماری آبله اقدام کنند

عندلیبی سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به بروز بیماری آبله در دام‌های برخی از پرورش دهندگان بز سانن در منطقه طبس و پیرو اطلاع رسانی قبلی دامپزشکی به دامداران در خصوص واکسیناسیون بز‌های خود در برابر این بیماری، از کلیه دامداران می خواهیم نسبت به پیگیری و سفارش واکسن آبله کشته مخصوص بز‌های سانن از طریق بخش خصوصی اقدام کنند.


بیشتر بخوانید


او گفت: آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوارکننده کوچک است و این بیماری در بز‌های سانن که نژاد حساس تری هستند عوارض شدیدتری دارد.

عندلیبی گفت: کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و دیگر ضرر‌های تولیدی از جمله‌ آسیب‌های ناشی از این بیماری است وا ین بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در آن مناطق می‌شود.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: هیچ درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد، اما درمان حمایتی می‌تواند باعث کاهش نرخ مرگ و میر در گله شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.