شهردار کوهبنان گفت: در صورت وجود اعتبار کافی و همکاری مجموعه های مختلف، بخش زیادی از بازسازی بوستان مقبره آخوند را تا عیدنوروز امسال به پایان می رسانیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان- احمد محمدی شهردار کوهبنان امروز  با همراهی مسئولان واحد‌های مختلف شهرداری از روند عملیات اجرایی پروژه بهسازی و زیباسازی بوستان مقبره آخوند بازدید کرد.

 او در این بازدید گفت: این بوستان به عنوان مهم‌ترین قطب تفریحی، گردشگری و فرهنگی شهر و به عنوان بزرگ‌ترین پروژه در اولویت کاری تمامی واحد‌های شهرداری قرار گرفته است و تمامی نیرو‌های عمرانی و خدماتی برای سرعت بخشی در روند عملیات اجرایی بوستان مقبره آخوند بسیج خواهند شد.

شهردار کوهبنان می‌گوید: تلاش داریم در صورت وجود اعتبار کافی و همکاری پیمانکاران پروژه و به همت و پیگیری مسئولان واحد‌های مختلف شهرداری، بخش اعظمی از این بوستان را تا عید نوروز امسال  به سرانجام برسانیم و به عنوان عیدی تقدیم مردم کوهبنان کنیم.

او گفت: برپایی سفره هفت سین نوروزی و ویژه برنامه تحویل سال همراه با برنامه‌های شاد در محل بوستان مقبره آخوند از جمله پروژه‌های فرهنگی برنامه ریزی شده  است که در صورت وجود شرایط مناسب جوی و کمرنگ شدن ویروس کرونا اجرا خواهد شد.

هدایت علی شاه کوهبنانی معروف به محمد شهید کوهبنانی (آخوند) از فضلای زمان خود بوده است که در کوهبنان متولد شده است و برای تحصیل به کرمان هجرت می‌کند. او در محضر اساتیدی، همچون: عبد الصمد همدانی به کسب مدارج علمی نائل آمد و در جریان سفر به مشهد در میانه راه به دست اشرار و افراد یاغی به شهادت می‌رسد.

بعد از این واقعه، جنازه او را به کوهبنان منتقل کردند و در مشرق کوهبنان و نزدیکی مدرسه عرفان اسلامی شیخ ابوسعید به خاک سپردند که اهالی کوهبنان این مکان را خاک آخوند می‌نامند.

این مکان از نمای آجری به صورت چند ضلعی کثیر الاضلاع ساخته شده و دارای گنبد است و عوام این مقبره را گنبد آخوند و مقبره آخوند می‌نامند.

این بنا با توجه به سبک معماری به احتمال زیاد به قرن دهم یا یازدهم هجری تعلق دارد و در اول فروردین ۱۳۴۵ به شماره ۵۲۸ به ثبت آثار تاریخی رسیده است.

 انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار