سردرگمی در ساماندهی دستفروشان گرگان

علی رغم وعده‌های مدیران شهری گرگان برای مهار دستفروشی و سد معبر در آستانه سال نو، اشغال شدن معابر و پیاده رو در حال افزایش است.

باشگاه خبرنگاران جوان گرگان - یکی از مواردی که اخیراً شهر‌ها و شهروندان به آن مبتلا شده اند، موضوع سد معبر و دستفروشی است که همزمان با رشد مشکلات اقتصادی شهروندان به یک ابرچالش تبدیل شده، چالشی که در آستانه اعیاد و روز‌های شلوغ بازار نمود بیشتری یافته.

گرگان، مرکز گلستان هم در سال‌های اخیر با این موضوع دست به گریبان است، هسته مرکزی شهر در قرق دستفروشان بوده و پیاده رو‌های منتهی به این محل توسط این افراد اشغال شده است.

هرچند مدیران گرگان هر از چندگاهی طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی برای ساماندهی دست فروشان و معضل سد معبر ترسیم و پیاده کرده اند، اما هیچ کدام از این پروژه‌ها تاکنون نتوانسته این مشکل را حل کند.

البته برخی تصمیمات غلط مدیران شهری در سال‌های اخیر هم مزید بر علت شد و مشکلات را چند برابر کرد که از آن جمله می‌توان به راه اندازی خیابان غذا در پاسرو نعلبندان اشاره کرد.

این مسائل سبب شد تا هسته مرکزی شهر گرفتار چالش‌های بی شماری شود؛ چالش‌هایی که در برخی موارد سوژه شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های بیگانه می‌شود.

دستفروش

کسبه پاسرو قصد بستن مغازه‌ها را دارند

یکی از کسبه خیابان پاسرو در این خصوص گفت: سال گذشته ۱۵ متری پاسرو کف سازی و مرمت و به خیابان غذا نامگذاری شد، هم اکنون ترافیک در این منطقه تشدید شده و مشکلاتی را ایجاد کرده.

محمد پولاد می گوید: این مسیر، ترافیک دور میدان را کنترل می‌کرد، اما هم اکنون بازار با چندین سال قدمت، محلی برای دستفروشان شده.

پولاد می گوید:  بیش از ۳۰۰ امضا برای پیگیری رفع سد معبر این خیابان جمع آوری شده، برخی از افرادی که در ۱۵ متری پاسرو مشغول کار هستند، دستفروش نیستند بلکه باند‌هایی هستند که فضا را اجاره داده و از مردم پول می‌گیرند.

سد معبر تیغ دو لبه است

عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: وجود سد معبر در شهر‌ها تنها مختص به گرگان نیست و این مسأله به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده.

ناصر گرزین گفت: دیگر ارگان‌ها هم باید در کنار شهرداری قرار بگیرند چراکه سد معبر تیغ دو لبه است و جمع آوری کردن دستفروشان و یا بی تفاوتی به این مسأله هجمه‌های زیادی را از سوی شهروندان به همراه دارد.

گرزین درباره دستفروشی در خیابان پاسرو گفت: در این منطقه دو طرف مسیر بسته و به خیابان غذا تبدیل شده که اگر دو طرف آن را بازگشایی کنیم، ترافیک خیابان شکسته خواهد شد.

دستفروش
او گفت: اصناف، قوه قضائیه، بهداشت، نیروی انتظامی و تمام ارگان‌های مرتبط باید در این خصوص با شهرداری همراهی کرده تا بتوانیم دستفروشان را سر و سامان دهیم.

هسته شهر در اشغال دستفروشان

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان هم در این خصوص گفت: دستفروشی، قصه پر غصه شهر گرگان است و طبق قانون هرگونه اشغال پیاده رو جرم بوده و شهرداری باید راساً برای رفع سد معبر اقدام کند.

احمدعلی سالاری می گوید: دستفروشی حاصل یک ماه و چند ماه اخیر نیست بلکه از نیمه سال ۱۳۹۷ با کرونا و بحران‌های اقتصادی تشدید شده و هم اکنون هسته مرکزی شهر گرگان در اشغال دستفروشان است.

سالاری گفت: در خیابان امام خمینی (ره) بعد از آفتاب ۱۹ دستفروشی نداریم و تنها رگال‌های مغازه‌ها، جلوی پیاده‌رو‌ها است و در خیابان شهید بهشتی هم تا میدان کریمی هیچ دستفروشی نیست.

طبق گفته او در هسته مرکزی شهر حدود ۱۲۰ دستفروش معابر را اشغال کرده اند.

به گفته او در رفع سد معبر شهرداری به تنهایی قادر به کنترل آن نیست و انجام قوه قهریه جز بازتاب منفی چیز دیگری به دنبال ندارد.

سالاری گفت: شهروندانی که خود شاکی سدمعبر و دستفروشی هستند به هنگام رفع سد معبر در کنار دستفروش قرار گرفته و رفتار شهرداری را زیر سوال می‌برند.

او گفت: اماکنی در خیابان مرکز بهداشت یا چهارشنبه بازار برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته و ساماندهی آن‌ها از بهمن ماه آغاز شد، اما بعد از چند روز به دلایل مختلف تعطیل شد.

سالاری می گوید: در برخی از موارد به مرکز بهداشت، دامپزشکی و مانند آن‌ها سدمعبر را اعلام می‌کنیم، ولی آن‌ها می‌گویند که این مسأله به ما مربوط نمی‌شود.

ساماندهی دستفروشان

راه اندازی کمیته ویژه برخورد با سد معبر

شهردار گرگان هم گفت: ماده ۳۹۲ قانون کامل بوده و نیاز به تفسیر ندارد و برای سد معبر از سه ماه تا یک سال حبس در نظر گرفته است.

محمدرضا سبطی می گوید: برای راه اندازی کمیته ویژه برخورد با سد معبر و ساخت و ساز غیرمجاز در گرگان در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده تا با همکاری دیگر دستگاه‌ها اجرایی شود.

او گفت: آموزش نیرو‌ها و پرسنل سد معبر هم در دستور کار بوده و باید با هماهنگی همه انضباط شهری را رقم بزنیم.

سبطی می گوید: نباید با انتشار یک کلیپ آبروی شهرداری رفته و معاونت خدمات شهری عذرخواهی کند؛ سعی ما این است که بر مدار قانون رفتار کنیم.

 هرچند مناطقی از شهر گرگان سال‌ها است که با معضل دستفروشی مواجه است، اما برخی تصمیمات غلط مدیران شهری فعلی یا گذشته، مانند راه اندازی خیابان غذا در خیابان پاسرو و جانمایی نامناسب معابر ورودی و خروجی پارکینگ طبقاتی نعلبندان سبب شده تا چالش دستفروشی و سد معبر در شهر گرگان گلایه کسبه هسته مرکزی و خیابان‌های اصلی شهر را به دنبال داشته باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ق 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.