استاندار کرمانشاه گفت : پیگیری ویژه برای بازگشایی کامل مرز تیله‌کوه به عنوان مطالبه جدی مردم و تکمیل زیرساخت‌های گمرکی در سفر رسمی به عراق انجام می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- امیری‌مقدم گفت : براساس مکاتبه دریافتی از وزارت امور خارجه، وزارت دارایی و اقتصاد اقلیم کردستان عراق با ایجاد گمرک در بازارچه مرزی «تیله‌کوه» که مقدمه‌ای برای بازگشایی این مرز و آغاز تبادلات تجاری خواهد بود؛ موافقت کرده است.

نماینده مردم سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین در مجلس می گوید مرز تیله‌کوه پس از انجام زیرساخت‌های لازم (آسفالت‌های جاده مواصلاتی، برق، آب و...) به زودی بازگشایی خواهد شد.

حیدری گفت: کار‌های توافق بین دو کشور انجام شده است و مشکلی بابت بازگشایی این مرز از لحاظ صادرات و واردات وجود ندارد و پس از انجام زیر ساخت‌های لازم این مرز افتتاح می‌شود.

نقش بازارچه مرزی تیله‌کوه بر توسعه و پیشرفت اقتصادی پایدار شهرستان سرپل‌ذهاب بسیار اثرگذار است، لذا بازگشایی و راه‌اندازی این بازارچه می‌تواند سبب افزایش اشتغال، کاهش قاچاق کالا، مهاجرت و رسمیت یافتن داد و ستد‌های این منطقه شود.

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: یکی از مزیت‌های بسیار ارزشمند مرزنشینی، استفاده از ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی مرز است.

فرزادی پور می گوید بازارچه تیله‌کوه یک ظرفیت و فرصتی است که علاوه بر اینکه با رونق تجارت و بازرگانی حسن همجواری را تقویت می‌کند، فرصت اشتغال را نیز برای مرزنشینان به همراه دارد.

به گفته فرماندار سرپل‌ذهاب بنا بر دستور استاندار و حمایت‌های حیدری نماینده شهرستان در مجلس تصمیم بر فعالسازی مجدد بازارچه گرفته شد. در این راستا اولین نشست با حضور مدیران ارشد گمرک (اقلیم کردستان) روز گذشته در بازارچه تیله‌کوه برگزار و مذاکراتی نیز انجام شد.

فرزادی پور می گوید زیرساخت‌های لازم برای فعالیت بازارچه از سمت جمهوری اسلامی اجرا شده، اما طرف مقابل از نظر زیرساخت فقیر است به همین جهت خواسته آن‌ها بنا بر نقشه‌ای که داشتند فرصتی ۸ تا ۹ ماهه برای فراهم شدن زیرساخت‌ها بود که این زمان برای ما مطلوب نبود.

به گفته فرماندار سرپل‌ذهاب پیشنهاد دادیم به صورت زیرساخت‌های موقت طرف عراقی در کانتینر آماده فعالیت شود و به موازات فعالیت بازارچه در کنار آن طرح اجرایی خود را به مرحله اجرا بگذارند، حتی اعلام آمادگی کردیم در صورتی که حاضر به عقد قرارداد باشند پیمانکاران جمهوری اسلامی ایران نقشه و طرح اجرایی خود را در مقابل پرداخت بها تمام شده در آن سوی مرز اجرا کنند.

فرزادی پور می گوید بنا بر این شد ظرف ۱۰ روز آینده مفاد مذاکره را به استحضار مقامات دولت اقلیم و مرکزی برسانند تا ان‌شاء‌الله مقدمات بازگشایی مرز تیله‌کوه را فراهم کنیم.

دامنه اشتغال این بازرچه برای شهرستان فوق‌العاده ارزشمند است و برای ما و استان رونق کسب و کار را به همراه دارد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.