معاون مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس برآورد سالانه میزان قاچاق در سال ۹۹ در حد ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - پورکاظم شایسته معاون مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص دستورالعمل ۹ بندی رئیس جمهور درباره پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز به سوالات زیر پاسخ داد:

وضعیت قاچاق در کشور و اهمیت دستورالعمل رئیس جمهور چیست؟

پورکاظم شایسته: یکی از ویژگی های دولت سیزدهم شفافیت  است که برای مبارزه با قاچاق لازم است در گذشته منشور مبارزه با قاچاق هم تبیین شده و در این فرمان هم نکات مهمی وجود دارد.

بر اساس برآورد سالانه  میزان قاچاق در سال ۹۹ در حد ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال های قبل از آن ۲۵ میلیارد دلار بوده است.

آنچه در دستور العمل ۹ بندی مهم است بحث جامعیت در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق است. در دوره هایی فقط به بحث  پیشگیری و در دوره هایی فقط به مبارزه پرداختیم اما الان هردو باید با هم انجام شود.

یکی از ویژگی های مهم این دستورالعمل این است که هرجا بحث پیشگیری آمده بحث مقابله با قاچاق هم آمده است.

در حوزه  کالاهای بهداشتی و دارویی وضعیت قاچاق چگونه است؟

پورکاظم شایسته: در حوزه دارو به ویژه داروهای عمومی قاچاق ورودی نداریم به دلیل شرایط ارزی و ارزان بودن کالاهای ایرانی در خارج از مرزها ، قاچاق خروجی داریم.

در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی می توان گفت حداقل ۳ درصد از کل ۱۲ میلیارد دلار قاچاق در کشور مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی است که باید وزارت بهداشت در این زمینه اقدام کند . مکمل ها و قرص هایی که استاندارد کافی را هم ندارند قاچاق می شوند.

الان برای اجرای دقیق فرمان ۹ ماده ای چه الزاماتی وجود دارد؟

اولین بند دستورالعمل مقابله با قاچاق، تقویت بازارچه های مرزی است.کشور ما ۸۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و با ۱۵ کشور همسایه می توانیم ارتباط داشته باشیم.

هم اکنون ۴۰ بازارچه مرزی داریم که ۲۸ بازارچه فعال هستند.طبق این بند زیرساخت ها برای راه اندازی بازارچه های غیرفعال آماده شده و امکانات مورد نیاز برخی از این بازارچه ها در حال فراهم شدن است.

باید کاری انجام شود تا بخشی از تجارت که اکنون به صورت قاچاق است در بازارچه های مرزی به طور رسمی و قانونی انجام شود.

همکاری دستگاه ها برای اتصال به سامانه ها چطور است؟

سامانه نظارت بر سامانه ها راه اندازی شده که عملکرد همه دستگاه ها را به طور برخط می سنجد.

در بند دوم دستورالعمل بحث سازمان مناطق آزاد مطرح می شود. چقدر قاچاق از مناطق آزاد داریم؟

این  بند باعث می شود سازمان مناطق آزاد به میدان بیاید و اتهام را از خودش مرتفع کند. قوانین مناطق آزاد خود را از قوانین عمومی مبارزه قاچاق جدا می داند. در این دستورالعمل گفته شده سازمان مناطق آزاد  تا یک ماه آینده مقررات مبارزه با قاچاق را و سامانه ها را بپذیرد.که این امر بزرگترین کمک به این سازمان است.

امکان ندارد میزان قاچاق از مناطق آزاد را شناسایی کنیم.ممکن است بخشی از واردات در این سازمان به صورت قاچاق انجام شود اما قابل کشف و برخورد نیست.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار