ارائه تسهیلات، ممنوعیت واردات و تعرفه گمرکی حمایت هایی است که دولت طی سال ها از صنعت خودرو کرد.

"تأمین مالی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و ۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها برای دو خودروساز اصلی کشور در نظر گرفته شده است" این خبری بود که بهمن ۹۹ همتی رئیس سابق کل بانک مرکزی در بازدید از کارخانه خودروسازی ایران خودرو اعلام کرد.

سال ۹۹، حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان به بخش اقتصادی کشور اختصاص یافت که بانک مرکزی ۱۵ هزار میلیارد از آن را در اختیار خودروسازان قرار داد و تنها حدود ۴ هزار میلیارد تومان به بخش‌های دیگر اختصاص یافت؛ ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات تنها بخشی از کمک دولت به خودروسازان بود.  

گزارش -
 

حمایت‌های دولت به ارائه تسهیلات ارزان  ختم نمی‌شود؛ از سال‌ها قبل تعرفه واردات خودرو حدود ۹۰ درصد بود یعنی هر خودرو وارداتی برای رسیدن به خاک ایران باید به میزان ۹۰ درصد قیمت خودرو، حقوق ورودی پرداخت می‌کردند که همین موضوع قیمت خودرو‌های وارداتی را بالا برد و فضا را برای خودرو‌های داخلی باز کرد.

این تعرفه از سال ۹۷ به ممنوعیت واردات تبدیل شد و از آن پس هیچ خودروی خارجی حق ورود به بازار ایران را نداشت؛ ارائه تسهیلات، ممنوعیت واردات، تعرفه گمرکی و تامین مواد اولیه ارزان قیمت حمایت‌هایی بود که دولت طی این سال‌ها از خودروسازان کرد تا بلکه کیفیت خودرو افزایش یابد، اما در عمل این اتفاق رخ نداد.  

تأمین نیاز‌های شرکت‌های خودروساز و نیز کارخانه‌های تولید لوازم‌خانگی بر عهده صنایع مادری همچون فولاد مبارکه قرار گرفت تا با تأمین ورق موردنیاز کارخانه‌ها که ازجمله نیاز‌های اصلی این صنایع به شمار می‌رفت، وقفه تولید را متوقف و نیاز بازار داخلی را تأمین کنند.

تک تک خودرو‌ها مورد ارزیابی قرار نمی گیرند

۲۰ دی در محور بهبهان رامهرمز ۵۹ خودرو با هم برخورد کردند که پس از آن هادیانفر رئیس پلیس ناجا گفت ایربگ هیچ کدام از خودرو‌هایی که تصادف کردند باز نشد؛ حالا از طرفی سازمان استاندارد خود را مکلف به اجرای قانون نمی‌داند و به گفته آقای پیرایش مدیر نظارت بر اجرای استاندارد، این سازمان تک تک خودرو‌ها را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد.

  رهبر انقلاب نیز در دیدار با فعالان اقتصادی و صنعتی کشور با انتقاد از وضع کیفیت در خودروسازی کشور، نارضایتی شهروندان از خودرو‌های داخلی را به حق دانستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه در برخی از محصولات داخلی متاسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود و این خیلی بد است، عنوان کردند: این همه حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو کشور شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست.

 ایشان تاکید کردند: مردم از کیفیت خودرو ناراضی اند و درست هم می‌گویند و حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به جاست و این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.

 به دنبال اظهارات رهبر انقلاب، دو خودروساز بزرگ کشور که کانون اصلی انتقادات و نارضایتی عمومی از کیفیت خودرو‌های داخلی محسوب می‌شوند، با صدور اطلاعیه‌هایی برنامه‌های خود در راستای ارتقای کیفی محصولاتشان را اعلام کردند؛ در این بین، ایران خودرویی‌ها از بازنگری در راهبرد‌ها و تلاش جهادی برای ارتقای کیفیت خودرو‌ها صحبت به میان آورده‌اند. سایپایی‌ها نیز تولید اقتصادی حتی در شرایط تحریم را راه بهبود کیفیت خودرو اعلام کرده‌اند.

گره نزدن مساله کیفیت به داستان تحریم است

 اما کلیدواژه اطلاعیه‌های خودروسازان بزرگ در مورد اهداف کیفی جدید، گره نزدن مساله کیفیت به داستان تحریم است؛   آن‌ها می‌گویند فارغ از بود و نبود تحریم، برای ارتقای کیفیت برنامه ریخته‌اند و قصد دارند سطح کیفی محصولات خود را متناسب با نظر مشتریان بالا ببرند  این ادعا، اما در حالی است که اتفاقا افت کمی و کیفی خودرو‌های داخلی طی یک دهه گذشته، دقیقا در دوران تحریم شکل گرفته است.

 خودروسازی کشور دو بار در ۱۰ سال گذشته در معرض تحریم قرار گرفته و هر دو بار علاوه بر اینکه تولید به شدت افت کرده، کیفیت نیز به استناد گزارش نهاد‌های نظارتی و البته نظرسنجی از شهروندان نزولی شده است؛   شرایط به شکلی است که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای خرید خودروی صفر کیلومتر در دوران تحریم، مدل‌های دست دوم تولیدی در دوران غیر‌تحریم را خریداری کنند، زیرا اطمینان بیشتری به کیفیت آن‌ها دارند.

اگرچه در کنار حمایت ها، فشار‌هایی هم به صنعت خودرو اعمال شده به طوری که آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید قیمت‌گذاری خودرو‌ها دستوری است که ما آن را نمی‌پسندیم و همچنان گرفتار این موضوع هستیم؛ در شش‌ماهه نخست امسال، به‌دلیل همین قیمت‌گذاری دستوری، فروش خودرو‌ها با زیان همراه بود.  

 آقای مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان نیز می‌گوید در حال حاضر رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و تا زمانی که قیمت گذاری خودرو ساماندهی نشود و موجب توزیع سود و رانت بی حساب و کتاب در دست عده‌ای خاص شود، بازار سامان نمی‌گیرد.

گزارش -
 

به گفته بیگلو، اینکه آزادسازی قیمت خودرو موجب می‌شود که این رانت و سوداگری از بین برود. این سود عاید سوداگر می‌شود و مالیاتی هم نمی‌دهد و مصرف کننده هم مجبور به خرید از بازار آزاد است. در حالی که در صورت توقف سیاست قیمت گذاری دستوری، سود خودروسازان بهتر می‌شود و از این محل می‌توانند مالیات به دولت بدهند و بساط رانت هم از بازار خودرو برچیده شود.

حالا با انتقادات فراوان بر کیفیت خودروهای داخلی، سازمان استاندارد طی بخشنامه ای خودروسازان را الزام به انجام تمام تست ها از جمله تست تصادف کرده است.

بخشنامه استاندارد خودرو

بخشنامه استاندارد خودرو

بخشنامه استاندارد خودرو

از طرفی هم با آزادسازی واردات خودرو در خرداد ۱۴۰۱ خودروسازان می بایست دقت برای افزایش کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند تا در بازاز رقابتی جایی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
خودرویی که ایمین نیست نباید آبشن داشته باشد و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
تا زمانی که ایدئولوژی از جان انسان ها و معیشت آن ها بالاتر است، آش همان آش و کاسه همان کاسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
انحصار عامل بدبختی مردم و پرواز سوداگران خودرو
بی انصاف ها، تا کی مردم را می دوشید
بترسید از قهر خدا و بندگانش!
مگر می شود بدون رقابت پیشرفت کرد؟!
آنهم رقابت عادلانه، نه اینکه مرزها را ببندید و بگویید ما داریم رقابت میکنیم
رقابت با ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
کدوم بازار رقابتی مرد حسابی.... خودروی وارداتی برای پولدارهای نه ما بیچاره ها که ۲۰۰ تومن هم به زور نمیتونیم جور کنیم برای ماشین.
اگه خوردوی زیر ده هزار دلار با تعرفه کم وارد شد اونوقت بازار رقابتی میشه و الا مسخره بازی در نیارید که صد هزار تا ماشین لوکس این لگن سازها رو به خودشون بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
قوانین باید نظارت وبرخورد قاطع داشته باشند برخورد عبرت اموز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
اگه میدونم راسته،به قیمت لبنان و سوریه بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
فروغون چیه که هی از کیفیتش میگید
پول ماشین های باکیفیت روز دنیا رو میدیم ولی سمند و کوییک و تیبا بهمون میدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
مردم :ماشین دوباره گرون شد ؟چرا؟
ماشین ساز :تکنولوژی مرتبط به باتری دهه 80 آمریکا رو به 90 آمریکا بروز کردیم 10 میلیون هزینه داشت
استاندارد جدید میاد قیمتش میره بالا
جنس فرانسوی را با چین عوض کردند یعنی به جای یورو از یوان استفاده میکنند ولی بازم با قیمت یورو میره بالا و کیفیت با یوان میاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
قانون باید همراه کارشناسان خبره ونظارت وتایید های معتبر دولتی وبرخورد قاطع با کلاهبرداران و......باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
خودروساز به جای اینکه کمک حال مردم و کشورش باشه فقط داره بودجه الکی چپاول می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
من مرده شما زنده.. محصولات لگن تر از قبل و گرون تر از هر وقت دیگه ای خواهد شد. دلخوش به این وعده وعیدهای 40 ساله نیستم. چون انقد کشیدم که دیگه نمیگیره خندم
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۲۰:۲۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم
این خودرو ها تولید ملی نیست
پژو های 405 و 206 و.... که متعلق به فرانسه‌ است
پراید هم ماشین است که اولین بار در کره تولید شده
ماشین های چینی هم که مونتاژ هستند
خودرو سازی ما مستعمره شرق و غرب هستش
(اما ماشین هایی قدیمی و بی کیفیت کشور های بیگانه هستند)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
بی خداها ما نمی‌خواهیم تو کشور ما خودرو بسازید
وارد کنید
یا ماشین درست درمون مونتاژ کنید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۰۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
وقتی خودروسازان استانداردها رو رعایت نکنن، استانداردها برای اونا پایین میاد. مگه چند سال قبل رعایت استاندارد یورو ۵ اجباری نبود؟ هنوز گرونترین خودروهای تولید داخل مصرف سوختشون حداقل ۲ برابر خودروهای یورو۵ هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
انشاالله صد سال آتی درست میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
ان شاءالله اصله و دوما سوختی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
طرحها شما کاملا قابل پیش بینی هستش ماشین نخری کد تخفیف میگیری ماشین بخری پراید باشه 50 درصد شامل مالیات میشه و دو برابر قیمت فهرست بها محاسبه خواهد شد و احیانا از سایپا به پژو رسیدی دولت مکلف میشه 4 برابر فهرست بهاء رو لحاظ کنه البته در جهت ارتقاء کیفیت کارخانه و ارتقاء معیشت و زندگی صاحبان قطعه ساز و خودروساز و همه اینا در جهت حمایت از مصرف کننده واقعی هست، علی برکت الله :))
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۹:۲۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
جان هزاران ایرانی فدای اشتغال‌ چند نفر در خودرو ساز ها شده
آسایش میلیون ها ایرانی در انحصار دو شرکت خودرو ساز شده...
مردم ایران حق دارند انتخاب کنند حق دارند از کیفیت بهرمند شوند
چرا واردات خودرو رو آزاد نمیکنید؟؟ چرا انحصار رو نمیشکنید!! ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
اولا آزاد شده دوما مردم هم مقصرن چون کنسرتی رای داده بودند قبلت چ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
باور کن میلیون ها ایرانی در طی این سالیان یا جانشون و یا سلامتیشون رو از دست دادن بدلیل این خودروی بی کیفیت و بی ارزش با قیمت بهترین خودرو های متوسط خارجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
نبود جاده نبود بودجه کافی برای ساخت جاده جدید وجاده های خراب موجود ودست اندازهای کوه شکل روبه افزایش مهمترین دلیل کشته های فراوان رانندگی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
چه خودرویی شده اربه مرگ اگه خوبه چرا سران و وزیرا خودشون سوار پداید و....نمیشن باید رقابت باشه تا در ست بشه دولتیها دلسوز مردم نیستند اگه بودند بعد از 40سال این وضع خودرو.....نبود کونظارت روخودرو بی کیفیت وبدون استاندار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
خودرو سازان داخلی عادت کردند از جیب مردم بخورند و این عادت ترک نمی شود مگر اینکه واردات خودرو با کمترین عوارض گمرگ آزاد شود . عوارض و مالیات بالا بر واردات سمی است که هم مردم را از خودور مناسب محروم می کند و هم خودروسازان را براه هدایت نمی کند ولی اگر مثلا واردات خودروهای متوسط به پایین با 10٪ عوارض و مالیات آزاد شود خودروسازان داخلی یا خودشان را اصلاح و بروز می کنند یا جمع می کنند می روند پی کارشان . در دنیای اقتصاد در جهان رقابت اصلی ترین قانون برای حمایت از مصرف کننده است اگر در موبایل و تلویزیون و ... رقابت در جهان وجود نداشت همین کالا ها چندین برابر قیمت امروز فروخته می شدند . مثلا قبل انقلاب پیکان داخلی حدود 45 هزار تومن بود و تویوتا کرولا حدود 65 هزار تومان پژو 504 حدود 72 هزار تومان و بنز بین 90 تا 100 هزار تومان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
وقتی ماشین با کیفیت باشه و قطعات جنس خوب ، داخلش میشینی حس کیفیت میگیری ، ولی الان وقتی داخل ماشینهای تولید داخل بجز یکی دوتا حس نو بودن نداری ،
یه سوال الان این کیفیت داشبورد و دستگیره شاهین چیه ؟ پلاستیک داغون مگه جنس بهتر چقد بیشتر میشه کسی که ۳۴۰ میده اگه بدونه کیفیت عالی هست ۳۶۰ نمیده ؟
برا آبرو خود تولید کننده ام بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این خودروهایی که در ایران تولید میشه چون در جهان از رده خارج هستند قطعاتش کارخانه های درست حسابی تولید نمیکنند چند تا شرکت فله ای تو چین و در ایران هم چون نظارت نیست قطعات با کمترین هزینه سر هم میکنند ،
شما امتظار داری پژو پارس چقدر کیفیتش خوب بشه بهرحال ارگونومیو ساختار قدیمی و هر کار کنی همین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
مشکل اینجاست مافیا در خود مسئولین حکومتی هست و اونها ذینفع هستن و هر کاری میکنن و بهانه های مختلف میارن تا این ها هر کاری بخوان بکنن
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۷:۲۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
حتی پرسنل خود خودرو سازهای ها هم حاضر به تعطیلی مجموعه شان هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این نعمت بخش وامثال ایشان این همان کسی است که خبرنگار باهاش مصاحبه کرد که ماشین خودت چیه اون زمان گفت مگان .خبرنگار بهش گفت خودت چرا ماشین ایرانی سوار نمیشی به خبر نگار جواب داد هر کی پول بیشتر بده ماشین بهتر سوار میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
همچین نوشته آزاد سازی واردات
آخه واردات با تعرفه ۹۰ درصد چه دردی رو دوا میکنه؟

مقاله بسیار ضعیفی نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
بار کج به منزل نمی رسه. سیاست انحصار، عرضه قطره چکانی و مدیریت بازار به صورت غیر رقابتی نتیجه اش میشه ورشکستگی و ارائه محدود خودرو های بی کیفیت با قیمت های نجومی . ان چیزی هم که مهم نیست رضایتمندی مردم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
کاش در کشور ما هر محله و هر کوچه شورا و مجلس محلی داشت تا دیگر به بودجه دولتی بی نیاز می شدند و خودشان اداره خودشان را به دست می‌گرفتند خودشان قوانین محلی تصویب می‌کردند دولت چه میداند مردم چه می‌خواهند دولت کی میتواند بودجه بدهد اگر استقلال فردی و محلی را حفظ میکرد و نظارت میکرد مردم خودشان بودجه برای آسفالت و برنامه ریزی برای کارهای خودشان را به بهترین شکل انجام میدادند و بهترین دلسوزی را میکردند مردم بهترین پلیس هستند نمیگم دولت نباشه دولت قوی نیاز هست ولی مردم دولت را شکل دهند و قوانین از پایین به بالا تنظیم شود نه از بالا به پایین چون سندیکاهای فعال و جوامع محلی می‌توانند درست ترین نظر و چکش کاری شده ترین نظرات را برای اداره خود تدوین کنند واقعا مشورت و همفکری باید تقویت شود مشورت برای پیامبر «ص»فرض بود و برای امت سنت کاش برای مردم هم فرض بود و کفاره داشت مردم باید تصمیمات را در محلات بگیرند و بودجه را خودشان پیداکنند نه متکی به دولت باشند لطفاً نظر را منعکس کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
سفر به آخرت با ماشین بی کیفیت ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
بله مشخصه حمایت میکنید
حمایت میکنید که این خودرو سازها مثل تومور سرطانی باقی بمانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
مستند اختاپوس را ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
مردم واقعا راضی نیستن. حالا شاید مسوولین می خوان با این حرفا خودشون رو راضی کنن
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۱۵:۰۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
ای بابا
این واردات خودرو را ازاد کنید دیگه...
بسه خسته شدیم از این خودرو های بی کیفیت
واردات را ازاد کنید تا هم فضا رقابتی شود و هم خودرو های با کیفیت وارد شود ...
این چه وضعیه اخه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
دزدان دریایی شرافت دارن به ایرانخودرو و سایپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
وضعیت کیفیت خودرو در دوران غیرتحریمی هم بسیاربد بود هیچ دوره ای خودرو داخلی قیمت وکیفیت مناسب را نداشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
واقعا بعضی چیزها آدم از کیفیت خودرو ها مشاهده می کند که در بدترین کیفیت خودروهای دنیا هم دیگر حل شده است به عنوان مثال من خود شاهد جوش آوردن باطری خودرو نو و تازه تحویل گرفته شده بودم در حقیقت باطری در خورو نو و جدید بیش از حد شارژ می شد واقعا دیگر این عیب‌ها همه در بدترین خودروهای جهان حل شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام.واردات خودرو را برای عموم مردم ایران ازاد کنید تا انحصار و احتکار و گرانی شکسته شود و بازار رقابتی شود.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
احسنت،واردات خودرو باید برای عموم مردم ایران آزاد شود و واردات بصورت حداقل یک میلیون خودرو در سال باشد تا پاسخگوی نیاز مردم باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
خطای جبران ناپذیر دولت به نفع دلال خون آشام و زیان ملت ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
هزاران کشته و معلول و خانواده های داغ دار حاصل این چند دهه حمایت است که هنوز هم ادامه دارد.چرا حرف مردم شنیده نمی شود.چرا حق انتخاب نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
چون یه عده اشتغال داشته باشن تا یه عده دیگه داغدار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
دولت که به مافیای بنجل ساز باج دهد صنعت کشور را به ورط
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۰۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
وقتی دولت خودش سهامدار خودروسازی هست و به ازای همین ماشینا درصد میگیره، یعنی خودش مافیای خودروسازی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
الان کیفیت پایینه اینه قیمت ها بره بالا که دیگه خدا میدونه چقدر بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
بازم این کاربر تکراری اومد
یک کامنت رو چند بار مینویسی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این اشغال ها را جمع کنید چرا وقت مان پولمان صرف تعمیرات خودروی بی‌کیفیت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
" بازاز رقابتی" بله کاملا رقابت مشهوده ، یه جور میگن واردات خودرو انگار نه انگار 100 یا 200 درصد روش مالیات میکشن که مردم نتونن بخرن اگه مالیات نزارن ملت ماشین میگیرن ارزون تر پراید با کیفیت تر بهترین ماشین ایرانی. اگر این ماشین ها بدرد میخوردند مثل رییس جمهور و دیپلمات های المان که سوار بنز که تولید داخلشونه میشن دیپلمات ها و رییس جمهور و وزرا ما سوار پراید میشدن به جای شورلت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
می خواهند 70 هزارتا وارد کنند اون هم کی می خواهد وارد کند.همین لگن سازها.این تعداد برای بازسازی ناوگان خودرویی آقا زاده ها فقط کفایت می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۲:۰۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
رسیدن به تولید قطعه برای لیست ملیون و صادرات حتما کشور ما را از تک محصولی و وابستگی به نفت کاهش میدهد.
یقینا آینده از آن خودروهای گازی و برقی است.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۵۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
تنها کیفیت نیست تولید هم باید به مرز ده ملیون در سال خودرو برقی و گاز سوز افزایش یابد.
دولت ها نیز در قطعه سازی سرمایه گذاری کنند بسیار راهبردی تر و مهمتر است.
-
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
زبانم در دهان باز بسته است
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۰:۴۱ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
چه میشد یه صب پا می شدیم و می دیدیم و می شنیدیم زمین زیر 2 شرکت ایران خودرو و سایپا نشست کرده و این 2 شرکت به عمق 1 کیلومتری زمین رفتند و ناپدید شدند...اونوقت دل ملت خنک میشد
ما ملت بیشتر از دولت های وقت و حمایتاشون از این دو شرکت دق به دلیم تا خود خودروسازا.
گرچه دولت رئیسی تا الان منافع ملت رو در نظر داشت و داره.امیدوارم واردات خودرو عملی بشه تا کمی دلمان خنک شود از خودروهای داخل و عدم کیفیتشون.
تنها راه ارتقاء کیفیت خودروی داخلی خصوصی شدن این 2 شرکت هست و بس...
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۰۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
اشتباه منفی زدم
Italy
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
بالا بردن تعرفه واردات خودرو یا ممنوعیت آن به امید حمایت از تولید داخل متاسفانه جواب چون چون هم باعث کاهش کیفیت وهم افزایش قیمت خودروهای داخل شد برعکس باید با کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی فضا را برای افزایش کیفیت وکاهش قیمت خودروهای داخلی ایجاد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
باید سالانه دو میلیون خودرو وارد کنند تا بلکه قیمتها و انحصار بشکند.یک بت شکن میخواهد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
بیخیال از وقتی یاد میدیم دارید حرف میزنید تازه اوتم حرف مفت
آخرین اخبار