قیمت کامیون از ابتدای سال تاکنون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده که صدای خریداران را در آورده است.

 "قیمت کامیون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است" خبری که کریمی، دبیر کانون کامیون‌داران کشور اعلام کرد و می گوید متاسفانه انحصار ایجاد شده در شرکت‌های خودروسازی روند واردات کامیون را کند کرده است. نه فقط دبیر کانون کامیون داران بلکه مردم نیز از گرانی کامیون گله مند شدند.

یکی از افرادی که متفاضی خرید کامیون است، می‌گوید ۳ ماه است که اقدام به خرید کامیون کرده و هر ماه قیمت آن گران می‌شود و نمی‌تواند آن را بخرد. نه تنها این فرد بلکه افراد زیادی از این گرانی‌ها شکایت دارند.

کریمی می گوید دولت و مجلس از اجناس بی‌کیفیت خودروسازان حمایت می‌کنند و شعار حمایت از تولید می‌دهند این در حالی است که اجناس بی‌کیفیت چینی را وارد ایران می‌کنند تا با آن خودرو بسازند.

اکنون حتی با دلار ۱۰۰ هزار تومانی هم قیمت یک کامیون دست دوم اروپایی بالای سه میلیارد تومان نیست. متاسفانه دلال‌بازی‌ها باعث افزایش چند برابری قیمت کامیون شده است.

 کامیون گران شد، چرا که در داخل کم تولید می شد، بدین منظور تصمیم گرفته شد که کامیون دست دوم وارد شود اما کار واردات با مشکل مواجه شد و از طرفی طرح نوسازی آنها نیز به کندی پیش می رود؛ سعید انگوتی، عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل داخلی کالا نیز می گوید مافیای داخلی جلوی نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده را در کشور گرفته و اجازه نوسازی کامیون‌ها را نمی‌دهند.

کامیون

خودروسازان داخلی تمایل دارند تا کامیون‌های خود را به دارندگان کامیون‌های فرسوده بفروشند، اما طبق باور کامیون‌داران، کامیون‌های تولید داخل در قیاس با کامیون‌های خارجی گران بوده و کیفیت لازم را هم ندارند؛ در حال حاضر روزانه یکصد کامیون با عمر سه سال به پایین با هدف نوسازی کامیون‌های فرسوده، وارد کشور می‌شوند.

اختصاص بودجه برای نوسازی ناوگان

کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل داخلی کالا به تازگی با داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای جلسه‌‎ای داشت و قرار شد تا هرچه سریعتر، بودجه‌ای برای نوسازی ناوگان اختصاص بدهند هر چند که با توجه محدود بودن بودجه دولت، بعید است که رقم زیادی برای این امر اختصاص یابد.

تا جایی کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل داخلی کالا خبر دارد، حتی دیناری در این سال‌ها برای اسقاط کامیون‌های فرسوده اختصاص نیافته است.

آقای جواد توسلی مهر مدیر عامل ایران خودرو دیزل می گوید اکنون کشنده اروپایی را ۴ میلیارد تومان به فروش می‌رسانند؛ اگر فرض کنیم ۲ میلیارد تومان تسهیلات به آن تعلق گیرد، قسط ماهانه آن ۷۰ میلیون تومان می‌شود که علاوه بر این ماهانه ۳۵ میلیون تومان هزینه خودرو بر عهده راننده است، یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، اما مگر یک راننده چقدر درآمد دارد که این کشنده را بخرد و از پس هزینه‌های آن بر آید؟

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت کشنده‌های داخلی نصف قیمت کشنده‌های وارداتی است، گفت: در مقابل کشنده داخلی ۲ میلیارد تومان است که یک میلیارد تومان تسهیلات به آن تعلق می‌گیرد و راننده باید ماهانه ۳۵ میلیون تومان قسط پرداخت کند و ۳۵ میلیون تومان هم هزینه دارد که جمعا ۷۰ میلیون تومان می‌شود که اگر یک راننده ماهانه ۱۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد، ۴۰ میلیون تومان برایشان سود دارد؛ و توجیه اقتصادی برای خریداران ایجاد می کنند.

کامیون

در حالی رئیس کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید از دست اندکاران واردات کامیون دست دوم شکایت می‌کنیم، که به گفته یک مقام مسئول در اتحادیه کامیون داران حمل بار کشور با وجود نبود تولیدات داخلی و یا عرضه محصولات قدیمی و بی کیفیت ۳۰ تا ۴۰ سال قبل، مخالفت با واردات کامیون‌های دست دوم ضمن ضربه به سرمایه ملی، تاخیر در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و افزایش حوادث جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

رونمایی از ابرپروژه اسقاط ناتمام ماند!

بیش از سه سال از روزی که رئیس جمهور ابرپروژه اسقاط را رونمایی کرد، می‌گذرد و در این مدت مسلما به تعداد کامیون‌های فرسوده اضافه شده است؛ بر اساس جدیدترین آمار‌ها در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار کامیون فرسوده در ناوگان حمل و نقل بار کشور وجود دارد که به گفته کارشناسان در صورت نگاهی خوشبینانه با تولید و واردات ۲۰ هزار دستگاه کامیون در سال، نوسازی این تعداد کامیون فرسوده در کشور حداقل ۱۰ سال زمان می‌برد.

این شرایط در حالی است که اواخر سال ۹۶ که دولت ابرپروژه اسقاط کامیون‌های سنگین را رونمایی کرد، قرار بود بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از خودرو‌های فرسوده در ناوگان تجاری از رده خارج و با محصولات نو جایگزین شوند. طرحی که به رغم جدیت دولت عملا با آغاز مجدد تحریم‌ها و توقف برخی تولیدات داخلی به کما رفت.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای حل مشکلات رانندگان دولت همت کند یک مدیر قوی، جوان و آشنا به علم روز وسیستمهای برنامه ریزی انتخاب برای معاونت حمل ونقل وزارت راه شهرسازی تا مشکلات این بندگان خدا هر چه سریعتر مرتفع شود در برنامه میز اقتصادی که چند روز پیش در شبکه اول سیما اجرا شد معاونت فعلی بعضی مشکلات را منکر و ناچیز شمرد و بعضیها را هم گفت حل آنها در دست اقدام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
که چی بشه
۳۵ درصد ذرت
۴ میلیارد خارجی بازم ذرت
۲ میلیارد داخلی دوباره ذرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
چرا خود ایران خودرو یک محصول ده چرخ بنز چهل سال قبل با قطعات چینی نزدیک دومیلیارد سیصد میفروشه...حتی اینم با این کیفیت و این قیمت هم نیست که بخریم...وا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
کامیونها به نسبت سنشون حداکثر سرعت مجازشون با هم فرق داشته باشه و هر چی سنش بالاتر باشه سرعتش کمتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
الان یکی از پولترین شغل ها کامیون داریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
واقعا تعجب آور هست چرا ناوگان حمل و نقل سنگین فرسوده کشور ترمیم نمی شود کاری که با واردات کامیونهای سنگین توسط خود دولت می شود یک شبه حل کرد و جان و مال هزاران نفر را هم نجات داد. تولید داخل قادر به تامین نیاز کشور نیست پس چرا این مورد با اهمیت را برای همیشه حل نمی کنند. این واردات حتی یه ضرر تولید داخل نخواهد بود چون احتیاج به نو سازی ماشینهای سنگین بسیار زیاد تر از توان تولید داخل هست پس از سود تولید کننده داخلی هم کم نخواهد شد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
خودم
۱۴:۵۶ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
معلومه چون اولویت مدیران جان مردم نیست.حفظ میز خودشون هست و پر کردن جیب خودشون برا آینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
عامل اصلی گرانی و تورم در ایران که این نیز خود به عدم اجازه واردات کامیون های روز، پرقدرت و ارزان دنیا مربوط است که مافیای دولتی و حاکمیتی که سودشان در این است از ورود کامیونهای روز دنیا با قیمت ارزان به داخل کشور جلوگیری می کنند

مردم فدای مافیا این سبک عمل فعلا سیستم حاکمیتی ماست متاسفانه!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
کرایه هاشون خیلی بالاس دوملیارد سه ملیارد درامد یکی دوسالشونه اگه کامیون ارزون باشه سالی یکی میخرند کرایه ها که بالاست قیمت ها هم بالاس ومیره بالا قیمت ماشین
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۳:۲۶ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
مگه خبر از سختی ودوری از خانواده و......نداری
تو خودت مافیایی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
تمام پولی که درآمدشون هست که توی جیب نمیزارن مالیات و بیمه و لاستیک و خرج تعمیرگاه و......رو هم حساب کن بیزحمت.بی خوابی و دوری از خانواده از همه بدتره.
اول یه کم فکر کن بعدش دهنو باز کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
خود خرج زندگی خوراک و پوشاک انقدر بالاست پس اندازی برا کسی نمیمونه که.شما فقط پول دراوردن رو میبینی خرجای خود ماشین رو نمیبینی
خدا عقلت بده
Iran (Islamic Republic of)
fd
۱۱:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
از واردات خودرو های با کیفیت اروپایی که میترسید ممکن است به علت کیفیت بالا ونداشتن اصطحلاک ودوری از تعمیرات شما را مثل مار نیش بزند لائقل از خودرو های روسی مثل کوماز باتعمرات اسان استفاده کنید چرا دور سر خود میچرخید با واردات خودروسبک وسنگین همه مشکلات حل میشود حتی تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
اخه طبق کدوم تحقیق میگید ۳۵ درصد...دوسال پیش ماشین اف هاچ ۱۳ ۴۰۰ملیون بود الان هفت ملیارد تومان یه حساب دقیق بکن بعد گزارش بنویس علکی نگید ۳۵ درصد....اینها همش کار دولته که خزانه خودشو پر کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
من تعجبم از اینجاست که پا تو کفش هر کشوری میکنید اخه شما کامیون ساز هستید که جلو واردات ان را گرفته اید باور کنید همین قطعات موشک هم اگر از خارج نیاید موشک های شما عین خودرو در پارگینگ ها خاک میخورند ولی فرق ان این است که قطعه موشک به هر قیمتی که باشد از خارج خریداری میکنید چون دلتان نسوخته که فردا ضرر کنید و به فروش نرود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
من تعجبم از اینجاست که پا تو کفش هر کشوری میکنید اخه شما کامیون ساز هستید که جلو واردات ان را گرفته اید باور کنید همین قطعات موشک هم اگر از خارج نیاید موشک های شما عین خودرو در پارگینگ ها خاک میخورند ولی فرق ان این است که قطعه موشک به هر قیمتی که باشد از خارج خریداری میکنید چون دلتان نسوخته که فردا ضرر کنید و به فروش نرود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
من تعجبم از اینجاست که پا تو کفش هر کشوری میکنید اخه شما کامیون ساز هستید که جلو واردات ان را گرفته اید باور کنید همین قطعات موشک هم اگر از خارج نیاید موشک های شما عین خودرو در پارگینگ ها خاک میخورند ولی فرق ان این است که قطعه موشک به هر قیمتی که باشد از خارج خریداری میکنید چون دلتان نسوخته که فردا ضرر کنید و به فروش نرود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۹
۰۹:۴۸ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
باشگاه محترم خبرنگاران جوان لطفا از ذکر آمار و ارقام کذب و غیر واقعی پرهیز کنید .آخه اولا ماشینهای دست دوم اروپای قیمتی بین شش تا هفت میلیارد به دست مصرف کننده واقعی که همان رانندگان هستند میرسد و دوما خودروهای ساخت داخل که در اصل ساختی در کار نیست و فقط منتاژ کننده خودروهای چینی بی کیفیت میباشند در بازار امروز چیزی بین سه و نیم تا چهار میلیارد و ششصد میلیون به دست مصرف کننده میرسد .برای صدق یا کذب گفتار بنده یه سری به شهرک کامیونداران اسلام شهر بزنید .با تشکر
آخرین اخبار