رئیس مرکز پایش و بهبود فضای کسب‌وکار گفت: صدور مجوز در شهرداری‌های کشور با وجود مراکز الکترونیکی، هنوز به صورت کاغذی انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - آقای امیر سیاح گفت: داستان مجوز‌های شهرداری‌ها پیچیدگی خاصی دارد چرا که شهرداری‌ها ادارات مستقلی هستند که هر کدام زیر نظر شورای شهر فعالیت می‌کنند و در مجموع با بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد صادر کننده مجوز مواجه هستیم که برخی الکترونیکی و برخی کاملا دستی هستند.

او می گوید: شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است و بر اساس قانون باید همه مجوز کسب و کار آن را از طریق درگاه ملی مجوز‌ها صادر کند و اگر این کار را نکند تخطی کرده است. با صدور مجوزهای الکترونیک، هزینه احداث بنا و خواب بنا کاسته می شود.

ساخت مسکن ۳۸ مجوز نیاز دارد

فرید قدیری کارشناس مسکن گفت: شهرداری‌ها از تمام دست انداز‌های پیش روی مردم در حوزه مجوز‌ها با خبر هستند. مدت زمانی که سازنده باید در تهران طی کند تا بتواند پروانه ساخت دریافت کند ۶ تا یک سال زمان بر است. در حالی که یک ساخت متعارف یک ساله به اتمام می رسد، سازنده برای ساخت  مجوز باید دریافت کند که بخشی به شهرداری مرتبط است.

او گفت: ریشه این مشکلات وابستگی شدید بودجه شهرداری به فروش تراکم و عوارض است.  اکنون اطلاعاتی وجود دارد که برخی بدون دریافت مجوز و با آسیب به محیط زیست اقدام به ساخت می کنند. به نظر می رسد این نهادها تا 18 اسفند امکان اتصال به سامانه ملی مجوزها را نداشته باشد.

در دنیا حداکثر ۳۰ روزه مجوز ساخت مسکن صادر می‌شود. دولت ۱۸ اسفند را به عنوان آخرین فرصت برای دستگاه‌های مرجع صدور مجوز‌های کسب و کار و بارگذاری مدارک اعلام کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۵۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
اون موقع که مجوز ها کاغذی بود
دم مقامات را بصورت انالوگ باید میدیدی
حالا بصورت دیجیتال
دولت الکترونیک به این میگن // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
وای جی سی خواهش میکنیم این موضوع را مانند موضوع های دیگر مثل آزاد سازی ساحل جدی بگیرید و بگیر باشید شاید تهران اکثر خانه ها آپارتمان نشین باشند ولی در شهرستان ها خیلی شهرداری مشکل ساز است برای خانه ساختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
حداقل از خانه اولی ها که تا به حال خانه نساختند شهرداری کمک کند و از پیمان کاران هزینه بگیرند ولی بر عکس است چون شهرداری ها و پیمان کاران با هم آشنا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
من به عنوان یک جوان که میخواهد یک زمین ۸۰متری را بسازم مانع اصلی شهرداری است چرا آخه آنقدر پول میگیرد چه خدماتی میدهد خدمات شهرداری هر ساله روی عوارض شهرداری میاید
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۳:۳۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
با سلام، شهردار و شورای اسلامی شهر تهران اول باید با فسادی که در شهرداری‌های مناطق تهران لانه کرده برخورد محکمی کنند، دو سال پیش ملک مسکونی پدری را برای چند طبقه تخریب و قبل از شروع جواز و همه مواردی که باید را از شهرداری منطقه ۱۸ دنبال و واصل کردیم بماند که چه اذیت هایی از طرف شهرداری و کارمندان مسولش که بیشتر وظیفه شان را با نقش کارچاق کنی انجام میدهند که رشوه بگیرند نه برای اینکه خلافی می‌خواهید کنید برای اینکه کار قانونی شما را انجام بدهند و عقب نیاندازند! یعنی برای روال قانونی پولهای غیرقانونی میگیرند و بعد از ساخت چهار طبقه که در صدور جواز ساخت چه آزارها که نرساندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
دقیقا صد خوان را باید بگذریم
معماری، عمران، برق، مکانیک، ، ناظرین نظام مهندسی، سازمان نظام مهندسی، سه درصد مصوبه هیبت چهار نفره، 9% مالیات ارزش افزوده، هزینه شناسنامه فنی و ملکی، 9% مالیات ارزش افزوده برای فنی و ملکی، طراحی نقشه، مالیات به واحد شهرداری و نوسازی ، به اندازه قیمت یه خونه باید پول بریزی داخل حلق این بزرگواران ، از هر طریقی از مردم اخاذی می کنند و مالیات درآمد خودشون را هم از مردم می گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۸:۵۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
الکترونیکی کردن تمامی این خدمات کار چندان سختی نیست ، مشکل مقاومت بعضی از کسانی است که با روش سنتی احساس امنیت بیشتری برای دارن ، میفهمین که منظورم چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
صدور محوزها به روش قبل در نهایت خودش مسبب و تبعاتش ریشه تورم زایی و استطاعت کم مردم کف حامعه داشته و غیر مستقیم هزینه های سربار جاری خانوارها را افزایش داده و سفره عامه مردم را کوچک تر میکرده و میکند!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
لطفا پیگیری کنید چرا برا ی مجوز ساخت ی واحد چقد هزینه میگیرن چقد پول کارشناس و ... و‌‌‌ و.... ادم نا امید میشه همه چی گرونه بخوای ی چیزی هم ساخت ساز کنی بیشتر هزینه هارو باید خرج شهرداری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
پول خوب بدی دو - سه هفته ای میشه گرفت .
یه بنده خدایی با 50 تومن دو هفته ای مجوز یک ساخت ویلا تو دماوند رو گرفت.
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
شهرداری اداره هست که هروقت به نفعش باشه دولتی وهر وقت به نفعش خصوصی هست شهرداری از جمع آوری زباله سازمان یافته پول اخذ می‌کند
شهرداری هیچ گاه برنظارت برساخت ساز متعهد نیست
شهرداری وظیفه قانونی خود برای ساخت توسط مهندسین صلاحیت دار انجام نمیده که سبب‌ ساخت خانه بدون مقاومت کافی هست
آخرین اخبار