فرش بیجار که یک نشان جهانی محسوب می شود و روزگاری شهره خاص و عام بود اما امروزه غبار فراموشی بر تار و پود دار قالی این دیار نشسته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سنندج  - صدای کوبیدن نخ بر روی دار در گوشه‌ای از اتاق حس آرامشی وصف ناپذیر را به وجود می‌آورد.

انگار صدای زندگی به گوش می‌رسد، صدایی که با دیدن دست‌های پینه بسته و انگشتان متورم یک هنرمند حکایت از عشق دیرینه بر دار قالی دارد.

قالی بافی را عاشقانه دوست دارد، وقتی مشغول بافتن می‌شود چنان غرق در کار خودش است گویا همه چیز را به دست فراموشی سپرده.

اینجا روزگاری سرزمین عشق و ارادت به هنر فرش دستباف بود، شهری که آوازه هنر بانوان سرزمینش به فراسوی مرز‌ها رسیده ، اما این روز‌ها بی لطفی نصیب این هنر ماندگار شده.

 فرش بیجار روزگاری در میان سایر فرش‌های ایران و جهان ارزش و اعتباری داشت تار و پود‌هایی که اصالتش را نشان می‌دهد و خودش به تنهایی زینت کاخ‌های و منازل اعیان نشین بود.

بانوان بیجاری قالیبافی را مونس و همدم خود می‌دانند آن‌ها از کودکی و نوجوانی با این احساس بزرگ می‌شوند.

دست بی مهری بر روزگار فرشی که برند جهانی محسوب می شود

دست بی مهری بر روزگار قالی بافان

فرش دستبافت کردستان این روز‌ها مورد ظلم واقع شده، و استان از صادرات مستقیم این تولید بی بهره است.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت کردستان با بیان این که پشتیبان‌های حمایتی برای فرش وجود ندارد می‌گوید:فرش نفیس بیجار که یک نشان جهانی محسوب میشود به دلیل تحریم‌ها و گرانی‌ها در محدودیت قرار گرفته نیاز به بازار خارجی دارد تا به فروش برسد.

بختیار خلیقی گفت:در حال حاضر صادرات فرش دستباف بیجاری از طریق گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود و یا در نمایشگاه‌های بین المللی به فروش می‌رسد.

او با اشاره به این که بازاریابی برای کشور‌های هدف ضعیف است گفت: فرش بیجار در حال حاضر به کشور‌های آمریکای جنوبی، اروپایی و حاشیه خلیج فارس فرستاده می‌شود.

خلیقی گفت: در استان کردستان حدود ۹۰ هزار بافنده فعالیت دارند که از این تعداد ۵۰ هزار از آن‌ها در تشکل‌ها ثبت شده اند.

دست بی مهری بر روزگار فرشی که برند جهانی محسوب می شود

قالیبافان کردستانی حمایت می‌شوند

خلیقی با اشاره به این که پرداخت وام مشاغل خانگی از سال ۹۷ در استان صورت نپذیرفته وعده داد دربودجه سال ۱۴۰۱ به مرور وام‌های مشاغل خانگی به قالی بافان ماطق محروم پرداخت خواهد شد.

در استان کردستان ۱۱۵ کارگاه غیر متمرکز و سه کار گاه متمرکز قالی بافی، مشغول به فعالیت هستند. بیجار  ۲۸ کارگاه  غیر متمرکز را در تولید فرش دستبافت در اختیار دارد.

این کارگاه‌های متمرکز در شهر‌های بیجار، سنندج و مریوان هستند که با پرداخت وام‌های حمایتی به صاحبان کارگاه‌ها همانند گذشته حمایت از این هنر دیرینه بیشتر خواهد شد و جان دوباره ای می گیرد.

دست بی مهری بر روزگار فرشی که برند جهانی محسوب می شود

بیش از هزار نفر در بیجار دارای کارت عضویت فرش بافی هستند

رییس اتحادیه فرش بافان بیجار گفت: تعداد بیمه شدگان قالی بافی که دارای کارت عضویت اتحادیه باشند در این شهرستان یک هزار و ۲۴۰ نفر است که از این تعداد می‌توان به فرش بافان و گلیم بافانی هم اشاره کرد که گمنام در حال فعالیت هستند.

اسدالله حاتم زاده با بیان اینکه در بیجار گروس با پیشینه تاریخی فرش آهنین تنها ۲ واحد صنفی رنگرزی دارای پروانه کسب دارد، گفت: در شهرستان بیجار متقاضی تولید مواد اولیه فرش بافی همچون رشته رنگ رزی، کم است و فقط چهار نفر فعالیت دارند که آن هم به صورت سنتی و طبیعی در این حرفه مشغول هستند.

او با اشاره به اینکه تنها مجتمع تولیدی فرش دستبافت در بیجار به علت مشکلات اقتصادی غیر فعال شده است، گفت: ورود فرش ماشینی و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده متقاضیان فرش دستباف کم شوند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: فرش دستبافت ، بیجار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار