در این گزارش با دانستنی‌هایی درباره مصر باستان که احتمالا تاکنون نمی‌دانستید آشنا می‌شوید.

باشگاه خبرنگاران جوان - وقتی به مصر باستان فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ اهرام. نه؟ شاید هم فرعون‌ها؛ اما موضوع این است که مصر باستان خیلی گسترده‌تر از این چیزهاست و در واقع یکی از موفق‌ترین، پیشرفته‌ترین و بلندمدت‌ترین تمدن‌های تاریخ بوده است. در ادامه با دانستنی‌ها و افسانه‌هایی درباره مصر باستان آشنا می‌شوید.

۱- مصر باستان شاهد اختلالات پزشکی و ژنتیکی بسیاری بوده است. مثلاً کوتولگی یا کوتاه قدی پدیده‌ای خیلی رایج در آن زمان بود و این افراد خیلی هم محترم بوده‌اند. یک فرعون مصری به نام Amenemope آورده که مراقبت از سالخوردگان، بیماران و کسانی که نقص عضو دارند یک وظیفه اخلاقی است.

۲- فرعون‌ها، ریش‌های فلزی ساختگی استفاده می‌کردند تا شبیه خدای اوزیریس شوند که وظیفه‌اش در گذشته قضاوت پس از مرگ بوده است.

۳- زنان در مصر باستان از مدفوع کروکودیل برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کردند!

۴- شواهد زیادی نشان می‌دهد که مصریان واقعا نوابغ ریاضی و ستاره‌شناسی بوده‌اند.

۵-بعضی از فرعون‌ها، خدمتکاران‌شان را با عسل می‌پوشاندند تا مگس‌ها به آن‌ها بچسبند و مزاحم فرعون نشوند!

۶- مصریان باستان علاقه زیادی به بازی‌های تخته‎‌ای داشتند.

بازی‌های تخته‎‌ای

۷- مصریان باستان خیلی به بهداشت و زیبایی اهمیت می‌دادند. برای مثال مردان کل بدن‌شان را اصلاح کرده و برای خوشبو شدن از رایحه گل‌ها استفاده می‌کردند.

۸- رود نیل از آن جهت که منبع اصلی آب بود خیلی برای مصریان اهمیت داشت، آن‌ها براین باور بودند که رود نیل از سرزمین مرده‌ها و بهشت و آسمان عبور کرده و در نهایت به مصر می‌ریزد.

رود نیل

۹- سوزن کلئوپاترا (Cleopatra needle) یک ستون هرمی شکل مصری است که در سال ۱۸۸۱ از اسکندریه مصر به نیویورک منتقل شد. این اثر باستانی در مدت کوتاهی که در آمریکا حضور داشته، به نسبت ۳ هزار سالی که در مصر بوده آسیب بیشتری دیده و علت اصلی این موضوع هم آلودگی و باران‌های اسیدی است.

سوزن کلئوپاترا، ستون هرمی شکل

۱۰- زنان در مصر باستان تقریباً در تمام زمینه‌ها، به جز اشتغال با مردان مساوی بودند. آن‌ها می‌توانستند با هر که می‌خواهند ازدواج کنند، طلاق بگیرند، با یک‌سری محدودیت شغل‌هایی که می‌خواستند را داشته باشند، مالک دارایی‌شان باشند، هرچه می‌خواستند را خرید و فروش کنند، آزادانه سفر کنند و ….

۱۱- یکی از معروف‌ترین سازه‌های ساخته شده به دست انسان هرم بزرگ جیزه است که از حدود ۲۰۵ میلیون بلوک سنگی ساخته شده و وزن کلی آن بیش از ۶۰۳ میلیون تن است.

 هرم بزرگ جیزه

۱۲- کلمه فرعون به معنی سرای عظیم است و این عبارت اولین بار برای اشاره به کاخ شاه و بزرگی‌اش استفاده شد و نه فقط برای اشاره به خود شاه.

۱۳- یکی از رایج‌ترین افسانه‌های مصری این است که وقتی یک فرعون می‌مرد، خانواده‌اش، خدمتکارانش و سایر مقامات، زنده با او دفن می‌شدند. ولی بهتر است بدانید که این نوع فداکاری‌ها چند باری در تاریخ مصر باستان اتفاق افتاده، اما یک عمل رایج نبوده است.

۱۴- در مصر باستان، زنان و مردان هر دو آرایش می‌کردند، اما این موضوع بیشتر از آنکه برای زیبایی باشد، به جهت محافظت در برابر افتاب سوختگی و باد‌های شنی بود.

۱۵- وقتی بدن یک انسان مومیایی می‌شد، تمام اعضای داخلی‌اش به جز قلب از آن خارج می‌شدند. مصریان بر این باور بودند که قلب منبع خرد، احساسات، حافظه، روح و شخصیت است.

یک انسان مومیایی شده

۱۶- مصریان باستان اولین کسانی بودند که تقویم ۳۶۵ روزه را که تقریباً مصادف با سال خورشیدی است استفاده کردند. آن‌ها این کار را برای تعیین زمان سیل نیل انجام دادند. اولین نسخه از تقویم به حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

۱۷- گربه‌ها، مقدس‌ترین حیوانات مصری بودند. وقتی گربه‌ای می‌مرد، آن خانواده برای عزاداری، ابروهایشان را می‌تراشیدند. گربه‌ها اغلب مومیایی شده و در قبرستان مخصوص گربه‌ها دفن می‌شدند.

منبع: دیجی رو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
P.j
۲۰:۰۳ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
سلام ....
ممنون ،واقعا تمام مطالب زیبا و قشنگ بود
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۴:۰۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
ایرانیان پیشینه قدیمی تری دارند اما متعصفانه درطول تاریخ همه آثار تاریخی توسط جنگهای متعدد باستانی از بین رفت وفقط چند آثار باقی مانده وتمام کنجینه ها دردوره قاجار به تاراج رفت وچون ایرانیان از ابتدا خداپرست بودند به آیین یکتا پرستی اموات رو دفن می‌کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
مصر سرزمین عجیب و غریبه بنظرم باید بپذیریم که اونا کشوری با تاریخ و تمدن غنی تری از ایران ما هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
میگم احیانن بهتر نیست به جای اینکه همش معلومات همدیگه رو زیر سوال ببرید یا اینکه تیکه به هم بندازید از این تاریخ لذت ببرید
ماهم تاریخ کهن داریم ،فرهنگ قدیمی و جذاب داریم
کسی این موضوع و منع نکرده اینا فقط اومدن مقداری از رسم و رسوم و شیوع زندگی و اعتقادات و باورای مصری هارو برامون گفتن که اونم البته راست و دروغش معلوم نیس ،این دیگه این همه حاشیه نداره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
والا تو کتابها و فیلم ها فقظ ظالم بودن فرعونها رو عنوان میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه سالها و یا قرنهاست که ما مرغ همسایه را غاز کرده این....اگر قرآن کریم ملاک و معیار ماست که فرعون‌ها را نباید دادگستر وعادل فبدانیم ، به همان دلایل روشن قرآن !
البته از قول خود نویسنده وقتی فرعون مصر بعنوان شاه یه مملکت خدمتکارش را با عسل پوشانده که براش جذب مگس کنه جز ستکا ی و بی فرهنگی و خودکامگی چه چیزی به ذهن می‌رسونه!
در برابر این ، ما ایرانیان مسلمان وطن پرست کوروش بزرگ را که به تعبیر مفسران بزرگ قرآن کریم پیامبر خداست ، رد میکنیم و منشور سراسر افتخار ، مدرن و عادلانه اش را که مورد تایید دوست و دشمن است ، تفسیر به رای کرده اگر نیازمان باشد تایید و اگر به زبان باشد مورد تردید قرار میدهیم.
شاهان پیشدادی را رد میکنیم و افسانه می‌خوانیم اما دروغ پردازی امثال تلویزیون کره که تفنگداران آمریکایی تا اتاق خوابشون هم آزادند را مشتاقانه به تماشا می ایستیم.
تا تفکر موهوم دوگانه ی جعلی فرهنگ و تمدن ایرانی _ فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران هست و تا زمانی که برخی هویت ایرانی جوانان این کشور را در تضاد با هویت اسلامی میدانند ، ما نه حرفی برای گفتن داریم و نه تاریخی برای شنیدن.
United States of America
بنیامین
۰۰:۲۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ شنیدنی های بسیار داره ، ای کاش کمی هم از تمدن فراموش شده خود بدانیم ، بسیار پر افتخار و شنیدنی و کامل و دارای اسناد مکتوب میباشد ، البته شعار دادن کار قشنگی نیست ، باید سرلوحه زندگی خودمان قرار بدیم ، تاریخ هر کشوری باعث بوجود آمدن همبستگی بین مردم ان کشور می‌شود ، بخصوص تاریخ ایران باستان ، جالب نیست که فقط در مقابل شنیدن تاریخ کشورهای دیگه زود تاریخ خودمون رو به رخ بکشیم اما وقتی متوجه میشویم که نا خودآگاه از ریز تمدنهای دیگه اینجوری تعریف میشه ، اونم در مورد برابری در اجتماع ،،، دردناکه ، ای کاش گاهی اوقات هم قسمتی از تاریخ کهن یا بهتر بگم کهن ترین تاریخ مستند خودمان بنویسید ، باور کنید بسیار بسیار شنیدنی و هنوز قابلیت اجرا داره ، در تاریخ ما گربه ها مقدس نبودند ، و بهمراه یک بزرگ بقیه زنده بگور نمیشدند ، نمیخوام با کلمات بازی کنم اما خردورزی و بزرگ منشی از خصوصیات نیاکان ما بوده ، و تقدس در انسانیت و خردمندی تعریف شده بوده ، ، ، تقریباً در زمان خودش بهترین قوانین و بی نقص ترین آداب و فرهنگ رو داشته ایم ، باور کنید قوانین اجتماعی هنوز هم بروز و منصفانه هستند ، فقط گاهی گاهی هم از گذشته خود بدانیم ، بیایید خودمان را هم دوست بداریم ، ممنون بخاطر توجه شما به تاریخ ، حتی مصر باستان ،
Iran (Islamic Republic of)
بختیار
۱۳:۰۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
با سلام و درود جناب بنیامین عزیز
متن زیبا و روان که استادانه برای توجه و دقت به تاریخ کشور عزیزمان نگاشته اید ، سپاس .
بسیاری لز اولین ها در ایران بنیانگذاری شده . جاده ، پست ، پول ، بیمه ، بازنشستگی و...... . داریوش بزرگ . .
1500 سال پیش اعراب دختر زنده بگور میکردند در حالی که 2500 سال پیش فرمانده شجاع نیروی دریایی مان آرتیمس یک بانوی ایرانی بود .
برای من احترام شما واجب که به کشورم دقت دارید . جاودانه بدرخشید .
Germany
بلوچ
۱۰:۵۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
وقتی ما نه هزار سال قبل از میلاد مسیح شهر باستانی و پیشرفته تسکین دن رو داشتیم مصر کیلویی چندع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
هزار سال!؟ ایرانیان ۳۰۰۰ سال قبل مسیح و تقریبا ۱۰۰۰ سال قبل تمدن مصر وجود داشتنو قصر میساختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
بعد از سال ها تازه فهمیدن آلمان وجود داره و تمدن مصر یکی از بزرگ ترین تمدنه
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۰۱:۰۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
کمتر کشوری در جهان تاریخی غنی تر از مصر دارد
حالا چی
جولانگاه دانشجویان اسراییل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
Mohamad
۲۲:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
بله ،ایرانیان باستان هم از اهمیت ارزش گربه برای فراعنه ،در یک جنگ با انها ،سو استفاده کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
چطوری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
موافق۴،۶،۱۶نیستم
مابقی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
نیا
۱۶:۰۸ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
منم گربه هارو خیلی دوس دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ ایینه عبرت است وزباله دان ندارد بعضی ها ازکج فهمی شاید هم نفهمی مگن فلان پادشاه به زباله دان تاریخ رفت بلکه باید از نیکیها وخدماتش باتوجه به قساوتش یاد ومایه عبرت گردد مصر ایران همواره باید به تمدنهایشان افتخار کنند وعذاب برای ازدست دادن ان افتخارات
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۱۶:۵۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
چه بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
سورنا
۰۴:۵۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
کدوم تمدن؟داخل کتب درسی از تصمیم کبری ومریم میگن اما از تمدن ایران نمیگن...تاریخ ما شده قاجار
Iran (Islamic Republic of)
اریا
۱۵:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
خیلی خوب ومفصل بود
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
فرعون یعنی پسر را(رع) فراعنه رو فرزند خدای خورشید یا همون رع میدونستن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۳۹ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام تقریباً چهارتا اطلاعات اشتباه یا ثابت نشده یا افسانه است
مانند ۴ و ۶ و ۱۰. ۱۶ هیچ سندی برای مطلب ۴ وجود ندارد
۶ بازی های تخته ای اولین بار در شهر سوخته و بعد در. بین انحرین پیدا شد و مصری ها مخترع بازی تخته ای نبوده آند ۱۰ که کاملا دورغ و افسانه هست و چرت و پرتی بیش نیست با کمی تحقیق در مورد مصر متوجه این می شدید ۱۶ هم کلا کلا چرت و پرت هست و تقویم ۳۶۵ روزه در ایران اختراع شد و اولین تقویم بر می گرده به زمان هخامنشیان که همان تقویم خورشیدی مشابه همین تقویم کنون ما ایرانی ها هست در مورد مطلب ۱۳ بگم که بله این امر امری رایج بوده
و اگر فرد مرده
بگه که باید بقیه هم با او دفن شوند اجبار بوده که با فرد مرده زنده به گور شوند و امری بسیار رایج بوده
من نمی دانستم که مصر باستان زدگی هم آمده توی ایران به این آثار زیاد زیبای مصر نگاه نکنید تمامی مردم برده ی فرعون مصر بوده آند و خوب وقتی که کل جمعیت برده فرعون بودند خوب باید چنین آثاری هم ساخته می شد
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۱۶:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
من هم نظر شما را دارم
Iran (Islamic Republic of)
Sh
۱۴:۳۸ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
مورد ۱۷ رو به تمام مصریان بسط ندید، در موارد نادر سگ ، گربه کروکودیل مومیایی شده در مقبره پادشاهان پیدا شده که شاید برای محافظت بوده
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۲:۳۱ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
این کار بدیه که پادشاه مصر اینقدر ظالم و خر باشه که از نرمش سو استفاده کرده باشه
Iran (Islamic Republic of)
Jessica
۱۲:۲۶ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
باحال بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
همه جالب بود جز 17
Iran (Islamic Republic of)
نجمه
۰۹:۴۹ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام
اون اسمش ابلیسکه نه سوزن کلیوپاترا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
و همچنین نماد شیطانیه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۶:۱۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
جالبه بدونیدشیطان پرستی از اهرام مصر شروع شد

چون شما دانستنی گذاشته بودی اینو زیر کامنت شما گذاشتم ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
فرعون شیطانه
توی قرآن هم نکات جابیی از فرعون هست که یا شیطان برابری میکنه
Iran (Islamic Republic of)
وطن دوست
۲۳:۴۹ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
خوب بود و در زم میگیم فرعون شیطانه درست ولی مواظب باشید چون شیطان همراه فرعون دفن نشده و هنوز هست فرعون مرد اما هنوز هم آدم های هستن که مثل فرعون ظالم و بد دل هستن
آخرین اخبار